Wkrótce zostanie przyjęta ustawa o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa. To rewolucyjny projekt przesuwający odpowiedzialność, nadzór i prywatyzację przedsiębiorstw państwowych z poszczególnych resortów do ministra Skarbu Państwa. Szczególnie zmniejszy się królestwo ministra infrastruktury, który odda Pocztę Polską, przedsiębiorstwo Porty Lotnicze i spółki z grupy PKP SA. Szkoda, że ustawa wchodzi tak późno. Opory wewnętrzne w rządzie wobec części zapisów były jednak do momentu przecięcia ich przez premiera zbyt duże.

Ustawa jest miodem na moje serce. W zespole Jana Rokity przygotowującym w 2005 r. program rządzenia na wypadek ewentualnego współtworzenia przez PO gabinetu zapisałem właśnie taki model zarządzania spółkami transportowymi. Resort skarbu, powołany do prywatyzowania i wyposażony w potrzebne do tego narzędzia, dawał szansę na przyspieszenie sprzedaży spółek kolejowych, gdyż PKP SA ociągały się przed tym procesem, wiedząc, że wraz z jego finalizacją będą musiały zakończyć swoją działalność.

Ustawa reguluje tylko niewielki wycinek z tego, co jest niezbędne. Równocześnie z przesunięciem spółek należało: powołać audytora zewnętrznego do zbadania finansów grupy PKP SA, w szczególności powiązań finansowych, układów i umorzeń występujących pomiędzy spółkami grupy; powołać likwidatora PKP SA i wygasić działalność spółki w ciągu dwóch lat; wraz z przejęciem przez Skarb Państwa aktywów finansowych PKP SA odpowiadających wartości akcji i udziałów PKP w podmiotach grupy przejąć zadłużenie długoterminowe spółki z tytułu obligacji i kredytów. Wątpliwości budzi jedynie przejęcie zarządcy infrastruktury kolejowej, który powinien się stać agencją rządową podległą bezpośrednio ministrowi infrastruktury, gdyż to on odpowiada za politykę rozwoju polskiej sieci kolejowej.

Dopilnować też trzeba, aby zmiany przeprowadzono na tyle płynnie, by nie spowodowały zamieszania i co najmniej półrocznego zablokowania prowadzonych przez resorty działań i procesów prywatyzacji.

Adrian Furgalski, dyrektor programowy Railway Business Forum