Polscy eksporterzy mogą korzystać z kilku możliwości wsparcia. Z jednej strony są to kredyty udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego zagranicznym nabywcom polskich towarów i usług, a także ochrona ubezpieczeniowa Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE. Z drugiej – mogą sięgnąć po dofinansowanie państwa do promocji polskiej gospodarki na eksportowych rynkach. Ta druga forma pomocy zaczęła się właśnie mocno rozkręcać.
Polskie specjalności
Dofinansowaniem wyjazdów na targi, misje gospodarcze czy promocyjne wydawnictwa objętych jest 15 sektorów gospodarki mających charakter polskich specjalności eksportowych: to budownictwo, meble, maszyny i urządzenia górnicze, przemysł jachtowy, sprzęt medyczny, branża usług IT/ICT, przemysł obronny, wyroby jubilersko-bursztynnicze, stolarka okienna i drzwiowa, turystyka medyczna, kosmetyki, przemysł biotechnologiczny i farmaceutyczny, odzież skórzana, ochrona zabytków i specjalności żywnościowe. Budżet całego programu wsparcia branż eksportowych przekracza 72,2 mln zł. Do tego są jeszcze pieniądze dla konkretnych przedsiębiorców – prawie 102,2 mln zł.
Najwyższe dofinansowanie dla branż przypadło na promocję przemysłu obronnego, przemysłu odzieżowego i branży jubilerskiej – odpowiednio po 6,23 mln zł, 6,21 mln zł i 6,72 mln zł. Blisko 5,4 mln zł otrzymała branża meblarska, niewiele mniej – stolarka drzwiowa i okienna.
Przedsiębiorstwa uczestniczące w programie wspierania branż – polskich specjalności eksportowych mogą uzyskać 75 proc. refundacji z tytułu kosztów udziału w wybranych działaniach promocyjnych. Efekty promocji mogą być mocno zróżnicowane. Ministerstwo Gospodarki uważa, że każdy wzrost eksportu w granicach 5–10 proc. będzie już bardzo dobrym wynikiem. W niektórych branżach, tych z najbardziej chłonnym rynkiem (np. w branży jubilerskiej), eksport mógłby skoczyć znacznie mocniej. Z kolei trudniej może być w przemyśle obronnym, gdzie panuje bardzo duża konkurencja.
Obiecujące rynki
Polskie specjalności promowane będą na tych rynkach, które są najbardziej obiecujące dla sprzedaży towarów i usług. Zostały wskazane przez firmy oraz reprezentujące je branżowe izby gospodarcze. Przykładowo przemysł obronny reklamowany będzie m.in. w Kazachstanie, Libanie, Indiach, Malezji, Indonezji, oraz Jordanii i Egipcie. Maszyny i urządzenia górnicze w Rosji, Kazachstanie i Chinach, meble – m.in. w Niemczech, W. Brytanii i Francji, jachty – we Włoszech i Hiszpanii, turystyka medyczna – w USA, Szwecji i Danii, ochrona zabytków – w Niemczech, Rosji i Austrii. W sumie najwięcej branż promowanych będzie na rynkach niemieckim i rosyjskim.