Jak dodała, od dłuższego czasu trwają prace nad dwiema nowymi ustawami: w resorcie nad ustawą o stwierdzaniu, dokumentowaniu, rejestrowaniu zgonu, a w Głównym Inspektoracie Sanitarnym nad ustawą o cmentarzach. – I tam pojawia się funkcja koronera. Są też propozycje, który lekarz i po jakim przeszkoleniu mógłby nim być – wskazała Justyna Mieszalska.
W 2017 i 2018 r. nastąpił znaczący wzrost liczby zgonów, który okazał się wyraźnie większy, niż wskazywały na to prognozy, i przekroczył 400 tys. rocznie. Dlatego FPP i PIBP postulują regulację świadczenia usług pogrzebowych. Ich zdaniem należy wprowadzić wymóg uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności obejmującej świadczenie usług pogrzebowych.
Przepisy powinny stanowić, iż czynności związane z realizacją tych usług (przyjęcie i przewóz zwłok, przygotowanie zwłok i szczątek do pochówku, balsamacja, spopielenie, pochowanie zwłok, ich ekshumacja, a także przygotowanie grobu):
– mogą być wykonywane wyłącznie przez pracowników przedsiębiorstwa pogrzebowego, którzy posiadają odpowiednie przygotowanie, potwierdzone zaświadczeniem ukończenia szkolenia wydanym przez wojewódzkiego inspektora sanitarnego,
– przedsiębiorstwo pogrzebowe powinno posiadać dom pogrzebowy, co najmniej dwa samochody specjalne przeznaczone do transportu zwłok oraz zatrudniać co najmniej cztery osoby w pełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie umowy o pracę,
– wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności pogrzebowej powinno następować jedynie po pozytywnym wyniku kontroli inspekcji sanitarnej,
– należy ponadto określić katalog miejsc, w których zabronione jest prowadzenie działalności pogrzebowej, obejmujący w szczególności zakłady opieki zdrowotnej.
Opinia dla "Rzeczpospolitej"
Józefa Szczurek-Żelazko, wiceminister zdrowia:
Ministerstwo Zdrowia widzi potrzebę zmian związanych z kwestiami stwierdzania zgonu. Prowadzone są prace legislacyjne nad projektem ustawy o stwierdzaniu, dokumentowaniu i rejestracji zgonów.
Zostały w nim uwzględnione propozycje zmian, mające na celu wprowadzenie rozwiązań prawnych umożliwiających funkcjonowanie tzw. „koronera", w tym zasad nabywania uprawnień do wykonywania tej funkcji oraz zakres ich czynności i zasady ich wykonywania.
Celem projektowanych zmian jest również stworzenie warunków gwarantujących określenie właściwej przyczyny śmierci, zgodne z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD 10). Projekt uwzględnia też regulacje określające procedury postępowania właściwe dla stwierdzania i potwierdzania zgonu, ustalania przyczyny zgonu oraz przeprowadzania badania pośmiertnego czy sporządzania karty zgonu i rejestracji zgonów.
Obejmuje również rozwiązania odnoszące się do finansowania zadań nim objętych, w szczególności związanych ze stwierdzaniem, potwierdzaniem i dokumentowaniem zgonów, w tym zasad nabywania uprawnień do wykonywania funkcji koronera. Jeśli chodzi o projekt ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, to jest on zgodnie z upoważnieniem Ministra Zdrowia prowadzony przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Projektowana ustawa określa między innymi zasady zakładania, lokalizacji, rozszerzania, utrzymywania cmentarzy oraz zarządzania cmentarzami. Definiuje między innymi takie pojęcia, jak: katakumby, kolumbarium czy międzynarodowy przewóz zwłok. Projekt zawiera upoważnienia ustawowe do wydania rozporządzenia określającego wymagania lokalizacyjne, techniczne i sanitarne, w tym: szerokość pasów izolujących teren cmentarza, krematorium, katakumb lub kolumbariów.
Konieczność zaktualizowania przepisów wynika m.in. z tego, że dzisiejsze przepisy nie odzwierciedlają obecnych zasad tworzenia prawa, w tym standardów konstruowania upoważnień ustawowych do wydania aktów wykonawczych oraz podziału materii na ustawową i wykonawczą, co w konsekwencji może prowadzić do zarzutu niekonstytucyjności. Istotne jest również, że od czasu wypracowania tych rozwiązań nastąpiły intensywne zmiany społeczne, obyczajowe i techniczne, a także zmieniły się uregulowania prawa międzynarodowego m.in. w zakresie międzynarodowego transportu zwłok oraz zwalczania chorób zakaźnych, z czego wynikają problemy wykonawcze i interpretacyjne przy stosowaniu jej przepisów.