I niezgodne z prawem. - Procedura wysyłania pacjentów hospitalizowanych na badania do innych placówek środkiem komunikacji publicznej jest niezgodna z przepisami – mówi Piotr Kalinowski, z zespołu prasowego mazowieckiego NFZ.

Klinika Dermatologii mieści się przy ul. Koszykowej w Warszawie. Trafiają tu pacjenci, którzy mają poważne problemy ze skórą, włosami, czy paznokciami.

O tym co dzieje się w tej lecznicy poinformowała nas jedna z pacjentek, która prosiła o zachowanie anonimowości. – Będę tutaj się jeszcze leczyć – tłumaczy chora.

I opowiada : - Już podczas wpisu na oddział lekarze informują, że pobyt potrwa co najmniej trzy dni, bo inaczej NFZ nie zapłaci – opowiada czytelniczka. Wspomina o uszkodzonym prysznicu, braku światła papieru, mydła czy ręcznikach papierowych. Pacjenci też muszą przynosić własne leki – dodaje kobieta.

Ale to nie jedyne oszczędności w tej klinice. Jedną z nich jest transport pacjentów na badania do innych szpitali. – Chorzy muszą trzymać ubrania wierzchnie przy sobie, bo codziennie rano sanitariusze zabierają wycieczki do poszczególnych części szpitala na różne badania (Szpital Dzieciątka Jezus zajmuje kilka budynków –red) – opowiada pacjentka.

To jednak nie wszystko. Niektórzy chorzy badania mają w szpitalu przy ul. Banacha, położonym kilka kilometrów dalej. – Tam muszą dojechać tramwajem, a bilet kupić we własnym zakresie – opowiada czytelniczka. Dodaje, że z pacjentkami spoza Warszawy na Banacha jedzie sanitariusz, by się nie zgubiły, ale z badań muszą już wrócić same.

– Przecież droga jest prosta. Powinny zapamiętać słyszą - chore od sanitariuszy – relacjonuje kobieta. Poza badaniami pacjenci nie mogą opuszczać kliniki, bo „władze" nie pozwalają. – Ale nikt tego nie pilnuje. Po godz. 15 nie można już spotkać personelu medycznego – dodaje czytelniczka.

Podróż na badania tramwajem potwierdzają nam inne pacjentki, z którymi rozmawialiśmy na oddziale kilka dni temu. – Tak to jest. Kobieta, która leżała ze mną po badaniach na Banacha zabłądziła, bo jej się pomyliły jej się tramwaje – opowiadała jedna z pacjentek. Inna dodała, że nawet pytała o to pielęgniarkę i usłyszała w odpowiedzi, że brakuje pieniędzy.

O wożenie pacjentów na badania tramwajem zapytaliśmy wicedyrektora szpitala ds. lecznictwa Artura Tomaszewskiego. – Dyrektorem jestem dość długo. Pierwsze o tym słyszę. Na pewno w razie potrzeby wozimy karetkami – zastrzegł w pierwszej rozmowie. Ale dla pewności odesłał nas do kierownika klinki dermatologicznej.

Kilka dni nasza redakcja musiała czekać na odpowiedź w tej sprawie. – Pani kierownik jest chora – słyszeliśmy w sekretariacie. W końcu otrzymaliśmy informację: - Z przykrością informuję że, taka jednorazowa sytuacja miała wyjątkowo miejsce. W stosunku do osoby, która podjęła taką decyzję zostaną wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne – napisała prof. Lidia Rudnicka, kierownik Kliniki Dermatologicznej.

Gdy dopytywaliśmy ją dlaczego mówi o jednym przypadku, skoro pacjentki mówią, że zdarza się to dość często pani kierownik twierdzi, że „według jej najlepszej wiedzy zdarzyło się to jeden raz". - Pacjenci na badania w innych szpitalach byli, są i będą transportowani karetką – zapewnia prof. Rudnicka. Tymczasem dyrektor Tomaszewski powiedział nam dziś, że takie przypadki były tylko dwa. – Tyle jest udokumentowanych – podkreśla. Przyznaje, że wysyłanie pacjentów tramwajem na badania „to był idiotyzm".

Czy szpital ukarał winnych za transport pacjentów tramwajem na badania? - Decyzja o konsekwencjach dyscyplinarnych została podjęta przez dyrekcję szpitala – tłumaczy prof. Rudnicka. Nie informuje jednak kto i jak został ukarany. Dyrektor Tomaszewski, mówi że decyzję o podróży na badania tramwajem podjęła „decyzyjna pielęgniarka". – Została ukarana naganą z wpisaniem do akt –dodaje dyr. Tomaszewski.

Szpital Dzieciątka Jezus jest placówką podległą Warszawskiemu Uniwersytetowi Medycznemu (WUM). Czy WUM wie, że takie praktyki mają tam miejsce? Co zamierza z tym zrobić? I jak zamierza zapobiegać takim sytuacjom w przyszłości?

Na te pytania nie dostaliśmy jednak odpowiedzi. - Pan rektor wskazał do udzielenia wyjaśnień dyrekcję placówki – napisała jedynie Marta Wojtach, rzecznik WUM.

Czy szpital ma prawo wysyłać hospitalizowanych w nim pacjentów na badania komunikacją miejską? Zapytaliśmy o to Narodowy Fundusz Zdrowia. - Procedura wysyłania pacjentów hospitalizowanych na badania do innych placówek środkiem komunikacji publicznej jest niezgodna z przepisami –odpowiada Piotr Kalinowski, z zespołu prasowego mazowieckiego NFZ.

Fundusz nie zwróci pacjentom pieniędzy za bilety. – W ramach podpisanych umów z placówkami NFZ przekazujmy pieniądze za kompleksowo zrealizowane świadczenie, a nie poszczególne elementy składowe świadczenia(np. badania diagnostyczne realizowane podczas hospitalizacji). Stroną umowy pozostaje świadczeniodawca, a nie pacjent – tłumaczy Piotr Kalinowski. I dodaje, że NFZ nie przekazuje środków finansowych bezpośrednio pacjentom.

Do tej pory oddział mazowiecki Funduszu nie dostał skarg pacjentów w tej sprawie. – Nasza interwencja jest możliwa w przypadku otrzymania informacji pozwalających na identyfikację świadczeniodawcy – tłumaczy przedstawiciel NFZ.

Także rzecznik praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska zwraca uwagę, że hospitalizowany pacjent powinien mieć zapewnione w szpitalu wszystkie świadczenia towarzyszące także badania diagnostyczne. Chory powinien być pod stałym nadzorem medycznym.

– W przypadku braku zapewnienia możliwości zapewnienia świadczeń na miejscu szpital ma obowiązek zapewnić pacjentowi transport sanitarny i przewieźć go do wyznaczonego zakładu diagnostycznego – dodaje Krystyna Barbara Kozłowska.

Pani rzecznik dodaje, że do tej pory do jej biura nie wpływały skargi na transport komunikacją zbiorową na badania. – Osoby, które znalazły się w takiej sytuacji powinny skontaktować się z naszym biurem, a my sprawdzimy czy nie doszło do naruszenia prawa pacjenta przez szpital – zapowiada pani rzecznik.

Z jej biurem można kontaktować się za pomocą maila sekretariat@bpp.gov.pl lub za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800 190 590, która jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9-21.