Tankowanie słońca

Gdy panele solarne zastąpią asfalt, droga będzie wytwarzała energię elektryczną - pisze Krzysztof Kowalski.

Publikacja: 20.05.2014 17:16

Elektryczna droga będzie zawsze sucha i dobrze oznakowana

Elektryczna droga będzie zawsze sucha i dobrze oznakowana

Foto: Solar Roadways

Taki rewolucyjny pomysł lansuje para kalifornijskich inżynierów – Julia i Scott Brusaw. Ich projekt nosi nazwę Solar Roadways, wspiera go Federal Highway Administration, która przekazała na prace studyjne 130 tys. dolarów.

Gdyby panele słoneczne zostały zainstalowane na wszystkich drogach w USA, produkcja elektryczności w tym kraju wzrosłaby trzykrotnie i przewyższyłaby zapotrzebowanie.

Potrzebna wyobraźnia

– Jeżeli ten projekt się skonkretyzuje, drogi zastąpią w Stanach Zjednoczonych linie przesyłowe wysokiego napięcia, nastąpi eksplozja popularności samochodów elektrycznych, ponieważ stanie się możliwe czerpanie energii wprost z szosy. Może dziś trudno jeszcze to sobie wyobrazić, ale tak właśnie będzie – mówi Julie Brusaw.

Na pomysł elektrycznych dróg małżeństwo Brusaw (ćwierć wieku doświadczeń w projektowaniu sprzętu elektrycznego) wpadło już w 2006 roku.

Pierwsze eksperymenty rozpoczęły się po trzech latach. Okazało się, że nawierzchnia drogi pokryta panelami słonecznymi, a nie masą bitumiczną, jest w stanie wytrzymać nacisk, jaki wywierałyby ciężarówki o masie przekraczającej kilkadziesiąt, a nawet 100 ton.

Doświadczalny fragment drogi pokrywają panele słoneczne w kształcie sześciokątów o boku długości 365 cm. Jeden panel może wyprodukować dziennie 7,6 kilowata energii elektrycznej. Obecnie wytworzenie jednego panelu kosztuje 6900 dolarów.

Są one wykonane ze specjalnego rodzaju szkła. Jest ono nie tylko wyjątkowo wytrzymałe na nacisk, ale również – dzięki specjalnej, porowatej fakturze – zapewnia kołom przyczepność. Próby wykazały, że jest ono także wytrzymałe na uderzenia, metalowy przedmiot o wadze kilku kilogramów, spadający z wysokości metra, nie powoduje wyszczerbienia nawierzchni.

Prądotwórcza droga składa się z paneli, które w razie zużycia czy uszkodzenia można łatwo wymieniać. W panele wbudowane są elementy grzewcze samozasilające się wytwarzanym prądem. Oznacza to, że zimą takiej drogi nie trzeba odśnieżać, likwidować na niej gołoledzi, a latem po deszczu droga błyskawicznie wyschnie.

Julie i Scott Brusaw proponują też wyposażenie drogi w różnokolorowe diody LED.

Prąd będzie wszędzie

Dzięki zastosowaniu programu komputerowego na drodze można „malować" linie i znaki w dowolnych konfiguracjach – stanowiłyby one dynamiczne znaki drogowe oraz komunikaty dla kierowców, zmieniające się w czasie rzeczywistym. Na przykład, jeśli przed samochodem na drogę wejdzie zwierzę, wyświetli się na niej komunikat „zwolnij".

Eksperymenty z montowaniem diod LED w drogach były już prowadzone w Wielkiej Brytanii, wykazały, że liczba wypadków spada o 70 proc.

Projekt Solar Roadways zakłada możliwość indukcyjnego ładowania elektrycznych samochodów w bardzo wielu miejscach, w których auto się zatrzyma – przed kinem, sklepem, urzędami, biurowcami itp.

Nie tylko Julia i Scott Brusaw wpadli na pomysł drogi generującej prąd. W portugalskim mieście Covilha trwają próby z nawierzchnią wytwarzającą energię elektryczną w sposób mechaniczny, pod wpływem nacisku pojazdów lub pieszych.

System ten zaprojektowali Francisco Duarte i Felipe Casimiro z uniwersytetu Beira Interior w Covilha.

W ramach tego projektu nazwanego Waynergy wytwarzany prąd wykorzystywany jest do zasilania sygnalizacji świetlnej, tablic informacyjnych, podświetlania znaków drogowych. System będzie testowany także w Lizbonie i w mieście Guimaraes.

W tym systemie droga składa się z elementów, które pod naciskiem przesuwają się o ?12 milimetrów, co wystarcza do wytwarzania prądu.

Waynergy został uznany przez Fundację Kauffmana za jeden z 50 najbardziej innowacyjnych projektów na świecie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

k.kowalski@rp.pl

Taki rewolucyjny pomysł lansuje para kalifornijskich inżynierów – Julia i Scott Brusaw. Ich projekt nosi nazwę Solar Roadways, wspiera go Federal Highway Administration, która przekazała na prace studyjne 130 tys. dolarów.

Gdyby panele słoneczne zostały zainstalowane na wszystkich drogach w USA, produkcja elektryczności w tym kraju wzrosłaby trzykrotnie i przewyższyłaby zapotrzebowanie.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska