Reklama

Pierwsza elektryczna droga w Szwecji. Krytycy: Wynaleźli trolejbus

Pierwsza na świecie elektryczna droga, która może naładować samochód w trakcie ruchu, została otwarta w Szwecji.

Aktualizacja: 13.04.2018 22:46 Publikacja: 13.04.2018 22:40

Pierwsza elektryczna droga w Szwecji. Krytycy: Wynaleźli trolejbus

Foto: AFP

qm

Dwukilometrowy odcinek drogi, blisko portu lotniczego Sztokholm-Arlanda, został w środę otwarty podczas uroczystości z udziałem m.in. Tomasa Enerotha, szwedzkiego ministra infrastruktury.

W ciągu najbliższych dwunastu miesięcy z drogi będzie mógł korzystać m.in. elektryczny samochód ciężarowy firmy logistycznej PostNord, przewożący przesyłki między lotniskiem a oddalonym o 12 kilometrów centrum dystrybucyjnym.

Ciężarówka została wyposażona w specjalne złącze pod podwoziem, którym łączy się z elektryczną szyną w drodze, pobierając prąd.

Dzięki temu łącznikowi samochód może się ładować, jadąc drogą

Dzięki temu łącznikowi samochód może się ładować, jadąc drogą

Foto: AFP

- Wszystko jest w stu procentach automatyczne - zapewnia Hans Sall, dyrektor generalny konsorcjum  eRoadArlanda. - Jako kierowca jedziesz całkiem normalnie. Złącze samo automatycznie wykryje szynę i zacznie pobierać energię, a gdy opuścisz trasę, samo się podniesie. Rozliczenia za pobór mają być dokonywane za pomocą aplikacji.

Reklama
Reklama

Technologia została opracowana przez Gunnara Asplunda, który założył swoją firmę Elways w 2009 roku, po długiej karierze w szwedzkiej firmie ABB. - To po prostu dobry pomysł. Badania w Niemczech i Szwecji wykazały, że istnieje ogromna różnica w kosztach między posiadaniem samochodu z dużym akumulatorem a autem z małym akumulatorem, zasilanym elektryczną drogą - stwierdził Asplund.

Zauważył jednak, że stworzenie ogólnokrajowego systemu wymagałoby sporych nakładów na infrastrukturę. Jego zdaniem zelektryfikowanych musiałoby zostać 20 tys. kilometrów tras.

W 2016 roku fragment jednej z autostrad został wyposażony przez Siemens w napowietrzne kable, które zostały wykorzystane do ładowania hybrydowej ciężarówki opracowanej przez Scanię. Asplund zauważył jednak, że "to rozwiązanie może obsłużyć tylko ciężki ruch". - Naszą ambicją jest zajęcie się zarówno ciężkim, jak i lekkim ruchem - powiedział.

Energia dostarczana przez eRoadArlanda ma moc 200 kW. To 10 razy więcej, niż standardowa samochodowa ładowarka.

Jednak nie wszystkim rozwiązanie się podoba. Bardziej kąśliwi internauci zwracają uwagę, że Szwedzi ogłosili wynalezienie trolejbusu (w rzeczywistości za pierwszy trolejbus uznawany jest pojazd z Berlina z 1882 roku). Inni zwracają uwagę na niebezpieczeństwo porażenia prądem.

- Energia elektryczna płynie około 6 cm poniżej poziomu drogi, a sieć jest podłączona do uziemienia. Nawet więc jeśli zalejemy drogą słoną wodą, jeśli mierzymy elektryczność na powierzchni, to będzie to tylko jeden wolt - odpowiedział krytykom Hans Sall.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama