Berlińska parada płaskich telewizorów

Coraz cieńsze odbiorniki, ekotechnologie zmniejszające zużycie energii oraz integracja domowego sprzętu z Internetem – to najważniejsze trendy wystawy IFA 2008 otwartej w piątek w stolicy Niemiec

Aktualizacja: 30.08.2008 18:11 Publikacja: 30.08.2008 03:25

Berlińska parada płaskich telewizorów

Foto: Rzeczpospolita

Gigantyczne ściany płaskich telewizorów, setki cyfrowych kamer, telefonów komórkowych i tłumy publiczności – to widok charakteryzujący wystawę elektroniki użytkowej IFA 2008. Berlińska impreza jest największym przedsięwzięciem związanym z tą branżą w Europie i oknem wystawowym dla naszego rynku.

Patrząc na to, co pokazują na wystawie producenci, nikt nie ma wątpliwości, co w tej dziedzinie jest dziś najbardziej pożądanym towarem: płaskie telewizory LCD. Są wszędzie. Wszyscy producenci chwalą się ostatnio opracowanymi modelami, a w każdym można znaleźć coś nowego. Pokazywane dziś w Berlinie urządzenia będą na rynku już w okresie przedświątecznym.

– Byliśmy pierwszą firmą na świecie, która skoncentrowała się na telewizorach LCD. Nasze technologie pozwoliły wprowadzić płaskie telewizory do samego serca cyfrowego stylu życia. Zainicjowaliśmy nową erę w domowej elektronice – mówił Toshiyuki Tajima, szef Sharp Electronics Europe. Jego firma prezentuje w Berlinie dwie nowe serie modeli Aquos LC-XL8E i LC-RD8E o przekątnych ekranu od 32 do 37 cali. Chce przekonać klientów eleganckim fortepianowym lakierem obudowy telewizorów oraz wysoką jakością obrazu.

Według Sharpa nowe trendy w konstrukcji płaskich telewizorów wyznacza seria Aquos XS1 z ekranami o przekątnej 65 i 52 cale. Firma zastosowała zupełnie nowe panele LCD z poprawionym kontrastem zapewniającym lepsze niż dotychczas odwzorowanie barw (wyświetlają nawet 50 proc. kolorów więcej). Inżynierom udało się zbudować wyjątkowo cienką obudowę – ma zaledwie ok. 2,5 cm.

Nowością w Europie jest nacisk na technologie przyjaznde środowisku. Sprzęt elektroniczny musi zużywać mniej energii elektrycznej. Sharp w telewizorach serii XS1 wprowadził system obniżający zużycie energii przez regulację jasności ekranu na podstawie pomiaru natężenia światła w pokoju.

Panasonic, obchodzący w Berlinie 90. rocznicę powstania, prezentuje na IFA pięć prototypów telewizorów plazmowych. Nowa ekologiczna technologia tej firmy pozwala przy zachowaniu takiej jak poprzednio jasności obniżyć zużycie energii o połowę.

Tu również konstruktorzy stawiają na możliwość powieszenia odbiornika na ścianie. Telewizory plazmowe o przekątnej ekranu sięgającej 65 cali mają zaledwie cal (ok. 2,5 cm) grubości.

Panasonic pokazuje także największy telewizor plazmowy wysokiej rozdzielczości o przekątnej 150 cali.

Szefowie Panasonica zapowiedzieli zastosowanie w telewizorach Viera technologii umożliwiającej połączenie nowych modeli z Internetem. Dzięki niej tradycyjne odbiorniki zapewnią korzystanie z całego szeregu internetowych usług, np. oglądanie filmów z serwisu YouTube.

Panasonic nawiązał współpracę z kanałem telewizyjnym Eurosport HD, który oferuje ponad 500 filmów z ostatnich imprez sportowych przesyłanych przez szerokopasmowe łącze internetowe.

W tym roku na IFA po raz pierwszy pojawił się sprzęt AGD. Nowe lodówki i pralki są naszpikowane elektroniką. Mogą nawet korzystać z Internetu

– Od 90 lat dostarczamy produkty, których pragną ludzie. W roku 1960 zaprezentowaliśmy pierwszy kolorowy telewizor, dziś mamy ponad 10 proc. rynku europejskiego – mówił Yorihisa Shiokawa, szef Panasonic Europe. – Naszym celem jest być numerem jeden w grupie najważniejszych produktów – telewizorów i aparatów cyfrowych.

Sony, firma, która ma tu największe stoisko (prawie 6 tys. metrów kwadratowych), wybrała Berlin na miejsce premiery trzech nowości. Pierwszą są telewizory serii Bravia ZX1 mające niecały centymetr grubości. Druga to seria Bravia Z4500 – pierwszy telewizor, którego obraz odświeżany jest z częstotliwością 200 Hz (rynkowy standard to 100 Hz). Jest wreszcie Bravia EX1 – pierwszy odbiornik wysokiej rozdzielczości (HD) z szybkim łączem bezprzewodowym do transmisji obrazu i dźwięku z innych urządzeń, np. odtwarzacza płyt Blu-ray Disc.

Sony pokazuje także pierwszy raz w Europie telewizor XEL-1 z wyświetlaczem OLED (Organic Light Emitting Diode). Ta technologia ma w przyszłości zastąpić LCD.

Tymczasem Samsung zaprezentował na swym stoisku w Berlinie największy dotąd telewizor z aktywną matrycą organiczną (AMOLED) o przekątnej 31 cali. AMOLED to jeszcze nowsza technologia wyświetlania obrazu przeznaczona do wykorzystywania głównie w urządzeniach przenośnych.Prezentowany przez Samsunga model nie jest jeszcze przeznaczony do sprzedaży. Budzi spore zainteresowanie publiczności, ale nie zachwyca jakością obrazu. Widać, że wymaga jeszcze dopracowania.

Na tegorocznej wystawie po raz pierwszy pojawiły się urządzenia gospodarstwa domowego. Obok najnowszych telewizorów stoją... pralki i lodówki. To efekt strategii największych firm – takich jak Philips, Samsung czy LG, które nie ograniczają się do produkcji zaawansowanych gadżetów do salonu, ale wprowadzają do oferty również sprzęt AGD.

– Na dziesięć najważniejszych urządzeń elektronicznych wykorzystywanych codziennie przez ludzi pięć należy do kategorii elektroniki użytkowej, a pięć to sprzęt gospodarstwa domowego – wyjaśnia decyzję o dopuszczeniu na wystawę sprzętu kuchennego Christian Goeke, jeden z organizatorów targów.Obecność pralek w ekspozycji tłumaczy również to, że teraz urządzenia AGD są wręcz naszpikowane elektroniką. Służy ona przede wszystkim do sterowania oszczędnym wykorzystaniem wody, energii i środków chemicznych. I tu zatem ekologia górą.

Najnowszy sprzęt domowy ma nawet połączenie z Internetem. Po co? Aby zdalnie włączyć na przykład zmywarkę, powiedzmy przez komputer w pracy. Lodówka może zaś e-mailem wysłać listę zakupów do zrobienia.

IFA 2008 potrwa do 3 września. Organizatorzy spodziewają się, że na terenach wystawowych pojawi się ok. 200 tys. zwiedzających.

peka, afp

Toshiyuki Tajima, prezes Sharp Electronics Europe

To, czy OLED – nowa technologia wyświetlacza telewizorów zastąpi LCD, zależy od wielu czynników. Najważniejszym jest cena. Rzeczywiście wyświetlacze OLED mają wiele zalet. Oferują lepszy obraz i zużywają mniej energii. Są znacznie cieńsze niż obecne ekrany – mogą mieć ok. 5 milimetrów grubości. Ale co z tego, skoro za 11-calowy monitor OLED trzeba zapłacić tyle, ile za 40-calowy LCD. Telewizory LCD do 47 cali oferują dzisiaj najlepszą jakość obrazu. Większe muszą ustąpić pierwszeństwa plazmie. Ale trzeba pamiętać, że ciągle udoskonalamy technikę LCD i z roku na rok takie telewizory stają się coraz lepsze. Kiedy zatem technologia OLED stanie się konkurencyjna dla LCD? Uważam, że być może za pięć albo dziesięć lat, w zależności od tego, jak kształtować się będzie stosunek ceny do jakości obrazu. Nasza firma pracuje nad technologią OLED, choć o tym na razie zbyt wiele nie mówimy. Chcemy być gotowi, gdyby nagle okazała się bardziej opłacalna niż obecnie.

not. kru

Howard Stringer, prezes Sony Corp.

Telewizory z wyświetlaczami LCD są najbardziej fascynującymi urządzeniami elektroniki domowej, jakie pojawiły się w ostatniej dekadzie. Na razie technologia OLED nie jest dla nich konkurencyjna. Ale pamiętajmy, że OLED jest dopiero we wczesnej fazie rozwoju. To naprawdę obiecujące rozwiązanie – m.in. takie telewizory zużywają o połowę mniej energii. Ich ekrany mają jednak stosunkowo małe rozmiary obrazu. Mimo to zdecydowaliśmy o wprowadzeniu na rynek telewizora OLED, aby podkreślić, że Sony wraca do grona firm, które pracują nad nowymi technologiami.

Kiedy OLED zastąpi LCD? Trudno powiedzieć, może za dwa, a może za pięć lat. Pracujemy też nad innymi technologiami. Dopóki jednak nie mamy co pokazać, nie mówimy o tym. W Berlinie prezentujemy urządzenia, których każdy może już teraz używać. To nie żadne prototypy, tylko rzeczy dostępne: najcieńszy telewizor, najmniejsza kamera czy monitor OLED.

not. kru

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji