Kolosalny naukowy lodołamacz w Arktyce

Niemieccy inżynierowie budują najpotężniejszy na świecie lodołamacz. Będzie wykorzystywany w Arktyce

Publikacja: 06.12.2008 00:37

Potężny lodołamacz będzie też nowoczesnym laboratorium

Potężny lodołamacz będzie też nowoczesnym laboratorium

Foto: Rzeczpospolita

Statek otrzyma nazwę „Aurora Borealis” (Zorza Polarna).

Kolos będzie miał 199 metrów długości. Hamburskie biuro konstrukcyjne Schiffko zaprojektuje go tak, aby był w stanie kruszyć lód grubości 4,5 metra. Na statku zostaną zamontowane urządzenia umożliwiające wiercenie do 1000 metrów pod dnem, które znajduje się na głębokości ok. 5 kilometrów. W środkowej części kadłuba projektanci przewidzieli dwie kwadratowe w przekroju studnie o bokach długości 7 metrów. Będą biegły przez kadłub na wskroś, aż do wody, aby umożliwić pracę płetwonurkom, opuszczanie łodzi podwodnych, wiercenia itp.

Specjalny system dynamicznego pozycjonowania umożliwi statkowi utrzymywanie się w żądanej pozycji – w miejscu – bez konieczności rzucania kotwic. Dwa potężne silniki (moc 55 MW) będą napędzały śruby z ruchomymi łopatkami (kąt ich nachylenia można regulować). „Aurora Borealis” spłynie na wodę w 2014 roku.

Lodołamacz będzie zdolny do całorocznej żeglugi w strefie arktycznej bez asysty innych lodołamaczy, także zimą, gdy warunki pogodowe w tym rejonie są wyjątkowo ciężkie. Do takich rejsów dotychczas używano co najmniej trzech lodołamaczy.

– Wielu sceptyków uważało, że jest to zadanie niewykonalne. Ale nie dla tego statku. To będzie najpotężniejszy lodołamacz świata – podkreśla inżynier Albrecht Delius z niemieckiego instytutu Alfred-Wegener (placówka ta specjalizuje się w badaniach polarnych), kierujący pracami projektowymi.

Budowa statku pochłonie około 650 mln euro. Niemcy sfinansują jedną trzecią kosztów, ale inne kraje, także Rosja, już zadeklarowały chęć uczestniczenia w budowie nowego statku badawczego.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=k.kowalski@rp.pl]k.kowalski@rp.pl[/mail][/i]

Statek otrzyma nazwę „Aurora Borealis” (Zorza Polarna).

Kolos będzie miał 199 metrów długości. Hamburskie biuro konstrukcyjne Schiffko zaprojektuje go tak, aby był w stanie kruszyć lód grubości 4,5 metra. Na statku zostaną zamontowane urządzenia umożliwiające wiercenie do 1000 metrów pod dnem, które znajduje się na głębokości ok. 5 kilometrów. W środkowej części kadłuba projektanci przewidzieli dwie kwadratowe w przekroju studnie o bokach długości 7 metrów. Będą biegły przez kadłub na wskroś, aż do wody, aby umożliwić pracę płetwonurkom, opuszczanie łodzi podwodnych, wiercenia itp.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska