Rudolf Diesel opatentował silnik wysokoprężny 120 lat temu

120 lat temu, 23 lutego 1893 roku, Rudolf Diesel opatentował silnik wysokoprężny

Publikacja: 23.02.2013 00:01

Tekst z archiwum "Rzeczpospolitej"

Diesel opublikował pracę zatytułowaną "Teoria i konstrukcja termicznego motoru tłokowego przeznaczonego do zastąpienia maszyny parowej i innych maszyn znanych aktualnie."

W silniku dieslowskim powietrze jest tak mocno ściskane przez tłok, że rozgrzewa się w cylindrze do 800 st. Celsjusza, to wystarcza do zapłonu rozpylonej wtryskiwanej ropy. Nie ma gaźnika ani aparatu zapłonowego. Paliwem jest olej silnikowy, czyli cięższa frakcja ropy naftowej, uzyskiwana na końcu rafinacji, po benzynie; przed Dieslem substancja ta nie znajdowała racjonalnych zastosowań.

Rudolf Diesel, syn bawarskiego rzemieślnika, do dwunastego roku życia mieszkał w Paryżu, w pobliżu muzeum techniki, które odwiedzał gorliwie. Z powodu wojny francusko-pruskiej (1870) opuścił Paryż, zamieszkał w Augsburgu, gdzie słuchał wykładów w szkole przemysłowej. Tam natknął się na laboratoryjne kuriozum, z apalniczkę skonstruowaną w 1830 roku - pneumatyczny gadżet, w którym tłok sprężał powietrze zawarte w szklanej tubie, powodując takie rozgrzanie, że zapalał się knot z hubki.

Ta sama zasada posłużyła mu do skonstruowania słynnego silnika. "Patrząc na wielki wynalazek - napisze później Diesel - trudno odgadnąć, jak wyglądał początkowy pomysł. Pomiędzy pomysłem a końcowym wynalazkiem zawsze znajduje się praca i udręka wynalazcy. Już dokonany wynalazek zawsze głęboko różni się od pierwotnej wizji, nigdy nie osiąganej. Stąd te niesłychane stosy pomysłów-odpadów."

30 września 1930 roku niemiecki parowiec "Dresden" miał na trawersie Harwich. Rankiem zauważono, że na pokładzie brak najsłynniejszego spośród pasażerów - Rudolfa Diesla; po raz ostatni widziano go poprzedniego dnia o godzinie 23. Wypadek czy samobójstwo? Tego nie da się już ustalić. Wiadomo tylko, że sławny wynalazca i przemysłowiec cierpiał na rozstrój nerwowy; i nic ponadto.

Tekst z archiwum "Rzeczpospolitej"

Diesel opublikował pracę zatytułowaną "Teoria i konstrukcja termicznego motoru tłokowego przeznaczonego do zastąpienia maszyny parowej i innych maszyn znanych aktualnie."

Pozostało 91% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska