Warszawa postanowiła podjąć uchwałę dotyczącą standardów urbanistycznych, bo uważała że wymagania określone w specustawie są niewystarczające. „Polityka przestrzenna m.st. Warszawy i wypracowane do tej pory dokumenty miejskie przewidują lepsze standardy dostępności do podstawowych placówek infrastruktury społecznej i transportowej" – podkreśla się w uzasadnieniu uchwały.
Czytaj także: Miasta zakazują budowy wieżowców
X
W związku z powyższym budynki wielorodzinne powstawać mają bliżej szkół podstawowych, przedszkoli, terenów wypoczynku, czy przystanków komunikacji miejskiej, niż określono to w art. 17 speca. Spec będzie mógł znaleźć zastosowanie również jedynie do obiektu posiadającego 7 kondygnacji nadziemnych.
Co więcej w myśl standardów inwestorzy chcący budować na podstawie szybszej ścieżki zobligowani będą tworzy obiekty przyjazne dla cyklistów i projektować miejsca parkingowe dla rowerów – o czym w ustawie o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych nie ma ani słowa. Warszawa proponuje jednak, by nowe budynki wielorodzinne znajdujące się w strefie śródmieścia funkcjonalnego posiadały „nie mniej niż jedno miejsce parkingowe na każde rozpoczęte 40 m kw powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego". W przypadku obiektów znajdujących się w strefie miejskiej i na przedmieściach takich miejsc postojowych ma być jeszcze więcej (jedno stanowisko na każde rozpoczęte 30 mkw powierzchni użytkowej mieszkania). Zastrzeżono przy tym, że co najmniej połowa z rowerowych parkingów znajdować się na poziomie terenu lub parteru budynków.