Jeden z prognozowanych przez Deloitte megatrendów, które będą miały wpływ na gospodarkę świata i Polski w najbliższych latach to model tworzenia i użytkowania w obiegu zamkniętym. Jak ten trend będzie przekładał się na polski rynek budownictwa i nieruchomości?
Według analiz przedstawionych przez Deloitte wśród najważniejszych sześciu megatrendów, które wpłyną na globalny i polski rynek są m.in. przemysł 4.0, gospodarka w obiegu zamkniętym, a także patrzenie na biznes i inwestowanie poprzez pryzmat ich wpływu na otoczenie. - Megatrendy opisane przez ekspertów Deloitte to kierunki, które opierają się nie tylko na wskaźnikach ekonomicznych, ale uwzględniają też czynniki społeczne. Gospodarki, które najszybciej wykorzystają megatrendy będą najbardziej konkurencyjne - podkreślają eksperci.
Jednym z głównych trendów jest promowanie gospodarki w obiegu zamkniętym. - Działania są realizowane od kilku lat w krajach o nowoczesnej gospodarce. Także Komisja Europejska wydała wiele regulacji zalecających krajom UE stosowanie filozofii zarządzania według obiegu zamkniętego - podkreślają eksperci. - W praktyce obieg zamknięty to nic innego jak nastawienie na maksymalne wykorzystanie. Idea nie jest nowa, jej symbolem jest hasło i ceryfikacja Cradle to Cradle, czyli „od kołyski z powrotem do kołyski". Idea C2C jest najbardziej zaawansowaną filozofią myślenia nie tylko o wytwarzaniu produktów, ale odnosi się też do całej gospodarki. Jednym z jej pierwszych promotorów był niemiecki chemik Michael Braughart. W teamie z projektantem Williamem McDonough'em od lat działają na rzecz popularyzacji odpowiedzialnego myślenia o wytwarzaniu. Wraz z rosnącym zrozumieniem dla potrzeby poszanowania środowiska idea zyskuje na popularności nie tylko wśród zapalonych ekologów, ale też producentów - opowiadają.
I podkreślają, że w Polsce certyfikacja C2C jest nadal nowością. - Jako jedna z pierwszych w naszym kraju zaczyna ją wdrażać branża budowlana i nieruchomościowa. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: certyfikacje C2C są gwarantem tego, że materiały budowane są innowacyjne i przyjazne - wyjaśniają eksperci. - Innowacje są celem, do którego w biznesie dążą dziś w zasadzie wszyscy – od wielkich korporacji po małe startupy zakładane przez młode osoby otwarte na nowe trendy. W krajach, gdzie innowacyjność ceniona jest od lat popularność Cradle to Cradle jest równie duża.
– Jesteśmy jednym z pionierów wdrażania produktów z certyfikacją C2C – przyznaje Sylwia Rudnicka, z polskiego oddziału firmy Armstrong. - Zainteresowanie innowacyjnymi materiałami akurat w branży budowlanej nie powinno dziwić. To jeden z segmentów, który najszybciej reaguje na nowości związane ze zrównoważonym środowiskiem. Dotyczy to szczególnie budynków biurowych, bo tu najczęściej rodzą się nowatorskie pomysły biznesowe, branża jest więc otwarta na innowacyjne rozwiązania. Nie mniejsze znaczenie ma również fakt, że właśnie w biurach mamy najwięcej pracowników młodego pokolenia, którzy ekologię i przyjazne otoczenie traktują już jako codzienność, a nie trend.