Odpowiednie biuro wpływa na efektywność pracy

Open space lub kameralne pokoje, dużo zieleni, pokoje relaksu czy gier, eleganckie sale konferencyjne – to tylko namiastka tego, co możemy spotkać w nowoczesnych biurach.

Aktualizacja: 26.09.2019 16:55 Publikacja: 26.09.2019 16:33

Budynki Innova Work Station i Signum Work Station oferują firmom biura skrojone na miarę

Budynki Innova Work Station i Signum Work Station oferują firmom biura skrojone na miarę

Foto: materiały prasowe

Podstawą jest jednak takie zaaranżowanie przestrzeni do pracy, aby odpowiadała ona profilowi firmy i sprzyjała wykonywaniu służbowych obowiązków.

Dziś nie wystarczy wyposażyć biura w meble, sprzęt komputerowy i telefon, aby pracownicy mieli satysfakcję z wykonywanych zadań i podchodzili do nich z entuzjazmem. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm decyduje się na zmianę lokalizacji swojej siedziby lub modernizację dotychczasowych przestrzeni. Aby nowe pomieszczenia wpływały na zaangażowanie i kreatywność pracowników, przy ich projektowaniu trzeba uwzględnić m.in. profil biznesowy firmy, a także potrzeby zatrudnionych osób.

Open space czy kameralne pokoje

Nieśmiertelne pytanie, które nasuwa się przy planowaniu biura to: czy pracownicy mają siedzieć w jednej dużej przestrzeni – open space, czy ich pracy będą sprzyjać kameralne pokoje? Kluczowy w odpowiedzi na to pytanie będzie profil działalności przedsiębiorstwa. Jeśli bowiem firma to call center, wiadomo, że open space będzie lepszym rozwiązaniem. Nie oznacza to jednak, że wówczas wszyscy pracownicy siedzą w open space. Działy administracyjne, takie jak np. kadry, HR, wsparcia IT, potrzebują ciszy i skupienia, więc dla części pracowników pokoje zazwyczaj są wydzielane. Czasem postawienie na open space nie wynika z profilu biznesu, a przyjętej strategii. W wielu firmach, zwłaszcza międzynarodowych, np. doradczych, tworzone są nowoczesne przestrzenie typu open space dla wszystkich pracowników, również kadry zarządzającej. Chodzi bowiem o integrację zespołu.

Coraz częściej stosowana jest też polityka polegająca na tym, że pracownicy nie mają przypisanych biurek. Siadają tam, gdzie jest miejsce, a swoje rzeczy zostawiają w zamykanych szafkach.

Oczywiście są firmy, gdzie open space się nie sprawdzi. Tak będzie np. w kancelariach prawnych czy biurach projektowych. W tego typu działalności ważna jest kameralność, wyciszenie i spokojna przestrzeń do indywidualnej pracy bądź pracy w małych zespołach.

Kreatywność załogi przekłada się na wyniki firmy

Jeśli już zdecydujemy, która przestrzeń będzie dla naszych pracowników najlepsza, kolejnym krokiem będzie zastanowienie się nad udogodnieniami. Odpowiednio zaaranżowane sale konferencyjne to podstawa. Ważne są też inne pomieszczenia. Na rynku widoczny jest trend do oferowania pracownikom różnych przestrzeni, takich jak chociażby pokoje cichej pracy, miejsca do pracy zespołowej czy strefy relaksu z hamakami albo pokoje do gier dla osób, które potrzebują oderwania od wymagających zadań. Są też pokoje sportowe czy muzyczne. Wybór odpowiedniego zależy od tego, jaką pracę wykonują zatrudnione osoby, czego potrzebują, w jakim są wieku.

Standardem powoli stają się również elementy wyposażenia biura takie jak piłki rehabilitacyjne czy miejsca do pracy na stojąco. Wszystko po to, aby pracownicy mogli w najwygodniejszy dla siebie sposób wykonywać powierzoną im pracę.

Dużą wagę przywiązuje się także do dobieranych kolorów, materiałów, roślin czy nowoczesnych elementów. Coraz mniej dziwią w firmach neony, wiszące fotele, poduszki do siedzenia i atrakcyjna zieleń. Wszystkie te elementy mają wpływać na kreatywność, zaangażowanie i efektywność. Dziś bowiem wiele firm odchodzi od modelu: „pracowniku, musisz odsiedzieć w biurze 8 godzin". Kluczowy jest efekt wykonanej pracy. W końcu to on przekłada się na wyniki firmy.

Bonus od szefa to dziś standard

Równie ważne jak przestrzeń samego biura są bonusy od szefa. Świadczenia pozapłacowe dla zatrudnionych osób to punkt obowiązkowy dzisiejszego rynku pracy. Opieka medyczna czy karta wstępu do fitness klubu praktycznie na nikim już nie robią wrażenia. Pracownicy chcą komfortu pracy. Oczekują zachowania równowagi między pracą a życiem osobistym (work-life balance). Dziś każdy chce poza pracą mieć przestrzeń na realizowanie swojego hobby, spędzanie czasu z najbliższymi. Nie dziwi więc fakt, że firmy coraz częściej organizują w swoich siedzibach lub tuż obok żłobki i przedszkola dla dzieci swojej kadry, można przyjść do pracy ze zwierzakiem („Dzień ze zwierzakiem") albo otrzymać od szefa bilet do kina czy teatru.

Są firmy, w których pracownicy chodzą w kapciach, na ścianach mogą wykazać się talentem do malowania albo powiesić swoje zdjęcia. Opcji jest wiele, a ograniczeniem jedynie wyobraźnia.

Na znaczeniu zyskuje również zdrowy tryb życia. Dlatego wśród bonusów od szefa coraz częściej można spotkać oferowanie w biurze owoców czy kart lunchowych.

Języczkiem u wagi w ostatnich latach jest też postawa eko. Firmy odchodzą od papieru na rzecz elektronicznego obiegu dokumentów. Nie stosują plastikowych naczyń i sztućców, segregują odpady, przekazywane pracownikom upominki są tworzone z materiałów ekologicznych, np. kubki z bambusa.

Są biura skrojone na indywidualne potrzeby

Aby biuro odpowiadało wszystkim tym potrzebom, a więc było skrojone na miarę firmy, która będzie z niego korzystać, warto wybrać sprawdzonych partnerów, którzy taką przestrzeń zapewnią. Takimi będą z pewnością budynki Innova Work Station (dawniej Trinity Park II) i Signum Work Station (dawniej Trinity Park III). Cromwell Property Group, czyli firma inwestująca w nieruchomości i zarządzająca nimi, pomaga swoim najemcom w kreowaniu optymalnej przestrzeni biurowej. Według Cromwell ważna jest również wspólna przestrzeń dla pracowników. Dlatego zarządca nieruchomości Innova i Signum zapewnił dostęp do restauracji, która znajduje się w jednym z budynków. Pracownicy lubią mieć także dostęp do wielu udogodnień, dlatego Cromwell postawił m.in. stację Veturillo, aby można było swobodnie korzystać z rowerów miejskich.

Cromwell Property Group dba również o ekologię i przestrzeń wokół kompleksu. Zarządca nieruchomości udostępni przy kompleksie Innova i Signum ładowarki do pojazdów elektrycznych. Zaplanował także zasadzenie zieleni oraz umieszczenie fontanny na terenie kompleksu.

Budynek Innova zlokalizowany jest przy ul. Suwak 3, natomiast Signum znajduje się przy ul. Domaniewskiej 49. Biurowce znajdują się w miejscu dobrze skomunikowanym transportem publicznym, ponieważ zaledwie 100 metrów dzieli je od pętli tramwajowej. Pracownicy tego kompleksu pokonują jedynie 250 metrów, aby dotrzeć do stacji kolejowej PKP Służewiec, a w minutę mogą dostać się do przystanku autobusowego.

Materiał powstał we współpracy z Cromwell Property Group

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie