4 marca 2020 r. na rządowych stronach RCL ukazał się projekt nowelizacji ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Projekt ma implementować tzw. dyrektywę V AML, na co państwa członkowskie UE miały czas do 10 stycznia 2020 r.
Jedno z projektowanych rozwiązań zakłada, że wszystkie podmioty objęte stosowaniem ustawy (instytucje obowiązane), będą miały każdorazowo obowiązek poinformować ministra finansów o zidentyfikowanych rozbieżnościach pomiędzy ustalonym przez instytucję obowiązaną beneficjentem rzeczywistym klienta (osobą kontrolującą klienta) a beneficjentem rzeczywistym ujawnionym przez klienta w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
Obowiązek informowania ministra finansów o zidentyfikowanych rozbieżnościach w zakresie beneficjenta rzeczywistego klienta ma objąć niepodzielnie wszystkie instytucje obowiązane. Oznacza to, że obowiązek ten spoczywać będzie także na adwokatach, radcach prawnych czy doradcach podatkowych.
Profesjonalni pełnomocnicy występują na gruncie ustawy jako instytucje obowiązane w ściśle określonych obszarach świadczonych usług.
Taką usługą skutkującą objęciem m.in. adwokata mianem instytucji obowiązanej, a tym samym koniecznością stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wobec klientów, jest pomoc prawna dotycząca kupna lub sprzedaży nieruchomości. Oznacza to, że klient korzystający z usług adwokata podczas transakcji na rynku nieruchomości, każdorazowo musi zostać zweryfikowany pod kątem m.in. jego beneficjenta rzeczywistego.