Co dalej z Mieszkaniem +? Rządowy program ocenia Jarosław Jędrzyński:
Program Mieszkanie + oficjalnie został powołany do życia uchwałą Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 roku jako główny filar Narodowego Programu Mieszkaniowego. Pytanie, jak dalece dotychczasowe osiągnięcia tej rządowej inicjatywy w czwartą rocznicę jej misji spełniają złożone obietnice dostarczenia dachu nad głową tysiącom młodych Polaków, głównie tym wykluczonych z rynku nieruchomości. Po latach prób i błędów program Mieszkanie + podzielił się na dwie części.
Pierwsza – komercyjna albo rynkowa jest realizowana przez spółkę Polski Fundusz Rozwoju Nieruchomości (PFRN). Jakiś czas temu przybrała nazwę Mieszkania dla Rozwoju. Druga część to segment społeczny realizowany przez Ministerstwo Rozwoju. Pytanie, jakimi sukcesami mogą po czterech latach intensywnych działań pochwalić się oba filary rządowego programu mieszkaniowego. Według najnowszych danych w ramach części rynkowej rządowego programu wybudowano 1017 mieszkań w sześciu miastach (w Jarocinie, Białej Podlaskiej, Kępicach, Kępnie, Wałbrzychu, Gdyni).
W budowie jest 1661 mieszkań w siedmiu lokalizacjach (Świdnik, Dębica, Mińsk Mazowiecki, Kraków, Katowice, Łowicz, Radom). Poza tym wyłonieni zostali już generalni wykonawcy lub trwają postępowania przetargowe na ich wybór dla inwestycji w Zamościu, Toruniu, Sianowie, Oławie, Nowym Targu i Zgorzelcu – w sumie na 1079 lokali. W efekcie po czterech latach misji Mieszkania + dorobek jego segmentu komercyjnego, de facto jedynej dotąd wartości dodanej rządowego programu, to 3757 lokali na różnych etapach realizacji, od oddanych do użytkowania począwszy, a na planowaniu przetargów na wybór wykonawców skończywszy. Można to porównać z potencjałem operacyjnym pojedynczego dewelopera o mniej niż przeciętnej kapitalizacji.
Podobne też znaczenie dla rozwoju rodzimej mieszkaniówki należy przypisać zatrudniającemu ok. 300 osób, państwowemu quasi-deweloperowi PFR Nieruchomości, a więc całemu filarowi rynkowemu flagowej inicjatywy mieszkaniowej obecnego rządu. Do powyższych wyników, przynajmniej teoretycznie, dochodzą osiągnięcia części społecznej Mieszkania+. Nie jest ona jednak podmiotem Narodowego Programu Mieszkaniowego powołanym równolegle z nim cztery lata temu, a jedynie zaadoptowanym na potrzeby kreowania statystyk Mieszkania+ segmentem budownictwa czynszowego, dotyczącego mieszkań komunalnych i społecznych czynszowych, do których państwo niejako obligatoryjnie i w różnych opcjach dopłaca ze środków publicznych praktycznie od zawsze. Fakt - w ostatnich latach coraz więcej.