Najwięcej galerii powstaje w Rosji

Do końca 2009 r. powierzchnia w europejskich centrach handlowych zwiększy się o 20 proc. Do użytku zostanie oddanych ponad 22 mln metrów

Publikacja: 09.06.2008 08:04

Najwięcej galerii powstaje w Rosji

Foto: Rzeczpospolita

W ubiegłym roku w Europie oddano do użytku 8,2 mln mkw. nowej powierzchni w 320 nowych centrach handlowych i w 54 obiektach rozbudowanych.

Analitycy z Cushman & Wakefield oczekują, że w bieżącym i przyszłym roku nowoczesna powierzchnia handlowa powiększy się o nieco ponad 11 mln mkw. rocznie. W efekcie do końca 2009 r. wyniesie łącznie 134 mln mkw., podczas gdy obecnie oscyluje na poziomie niemal 112 mln mkw.

– Wiele z nowych inwestycji będzie realizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej wychodzi z bardzo niskiego poziomu. Natomiast na bardziej dojrzałych rynkach centra handlowe wciąż odgrywają kluczową rolę w rewitalizacji śródmieść – opowiada Boris van Haare Heijmeijer, szef Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych w Cushman & Wakefield.

Liderami pod względem nowej powierzchni oddawanej do użytku są Rosja i Ukraina, gdzie kryzys kredytowy w niewielkim stopniu wpływa na przygotowywane inwestycje. W Rosji w latach 2008 – 2009, pojawi się 3,2 mln mkw. nowej powierzchni. Rosja jest liderem nie tylko pod względem największej ilości powierzchni w przygotowaniu, lecz również pod względem ilości nowej powierzchni oddanej do użytku w ubiegłym roku, kiedy to na rynku pojawiło się ponad 1,84 mln mkw., co zwiększyło dotychczasowe zasoby o 26 proc.

– W najbliższych latach oczekujemy dalszej ewolucji sektora handlu w Moskwie i szybszego rozwoju centrów handlowych w miastach liczących mniej niż 300 tys. mieszkańców. W ostatnich latach rosyjski rynek nieruchomości handlowych przeszedł ogromne zmiany, a konsumenci stają się coraz bardziej wymagający – zapewnia Konstantin Sakharov, szef Działu Powierzchni Handlowych w Cushman & Wakefield Stiles & Riabokobylko, rosyjskim oddziale Cushman & Wakefield.

Następne miejsca w obejmującym 34 państwa rankingu zajęły Ukraina, gdzie zostanie wybudowanych 2,9 mln mkw. nowoczesnych centrów handlowych, Hiszpania – prawie 2 mln mkw. oraz Rumunia – 1,8 mln mkw.

Na piątym miejscu uplasowała się Polska, gdzie do końca przyszłego roku powstanie 1,5 mln mkw. powierzchni handlowej.

– Silny popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe związany z dynamicznym rozwojem międzynarodowych i krajowych sieci handlowych na polskim rynku przekłada się na wzrost działalności deweloperskiej w miastach średniej wielkości, ok. 100 – 300 tys. mieszkańców. Rozwój polskiego rynku nieruchomości handlowych po 2009 roku może jednak zwolnić z powodu restrykcyjnych regulacji ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, która weszła w życie we wrześniu 2007 r., a spodziewany proces jej nowelizacji niestety opóźnia się – opowiada Katarzyna Michnikowska, analityk z Działu Doradztwa i Wycen Cushman & Wakefield Polska. – Nie bez znaczenia dla rozwoju rynku pozostaje również brak uchwalonych aktualnych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – dodaje.

W ubiegłym roku w Europie oddano do użytku 8,2 mln mkw. nowej powierzchni w 320 nowych centrach handlowych i w 54 obiektach rozbudowanych.

Analitycy z Cushman & Wakefield oczekują, że w bieżącym i przyszłym roku nowoczesna powierzchnia handlowa powiększy się o nieco ponad 11 mln mkw. rocznie. W efekcie do końca 2009 r. wyniesie łącznie 134 mln mkw., podczas gdy obecnie oscyluje na poziomie niemal 112 mln mkw.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Nieruchomości
Barometr cen mieszkań. Wzrosty cen wyhamowały
Nieruchomości
Koniec spowolnienia sprzedaży mieszkań? Znamy wyniki deweloperów z giełdy
Nieruchomości
Nadszedł czas kupującego. Ceny mieszkań do negocjacji
Nieruchomości
Reforma planistyczna a rynek gruntów inwestycyjnych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Nieruchomości
Tak deweloperzy wyceniali mieszkania w kwietniu
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne