W ubiegłym roku w Europie oddano do użytku 8,2 mln mkw. nowej powierzchni w 320 nowych centrach handlowych i w 54 obiektach rozbudowanych.
Analitycy z Cushman & Wakefield oczekują, że w bieżącym i przyszłym roku nowoczesna powierzchnia handlowa powiększy się o nieco ponad 11 mln mkw. rocznie. W efekcie do końca 2009 r. wyniesie łącznie 134 mln mkw., podczas gdy obecnie oscyluje na poziomie niemal 112 mln mkw.
– Wiele z nowych inwestycji będzie realizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej wychodzi z bardzo niskiego poziomu. Natomiast na bardziej dojrzałych rynkach centra handlowe wciąż odgrywają kluczową rolę w rewitalizacji śródmieść – opowiada Boris van Haare Heijmeijer, szef Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych w Cushman & Wakefield.
Liderami pod względem nowej powierzchni oddawanej do użytku są Rosja i Ukraina, gdzie kryzys kredytowy w niewielkim stopniu wpływa na przygotowywane inwestycje. W Rosji w latach 2008 – 2009, pojawi się 3,2 mln mkw. nowej powierzchni. Rosja jest liderem nie tylko pod względem największej ilości powierzchni w przygotowaniu, lecz również pod względem ilości nowej powierzchni oddanej do użytku w ubiegłym roku, kiedy to na rynku pojawiło się ponad 1,84 mln mkw., co zwiększyło dotychczasowe zasoby o 26 proc.
– W najbliższych latach oczekujemy dalszej ewolucji sektora handlu w Moskwie i szybszego rozwoju centrów handlowych w miastach liczących mniej niż 300 tys. mieszkańców. W ostatnich latach rosyjski rynek nieruchomości handlowych przeszedł ogromne zmiany, a konsumenci stają się coraz bardziej wymagający – zapewnia Konstantin Sakharov, szef Działu Powierzchni Handlowych w Cushman & Wakefield Stiles & Riabokobylko, rosyjskim oddziale Cushman & Wakefield.