Na potrzeby rynku
– Jednym z poligonów doświadczalnych dla projektów typu miks będzie wciąż Warszawa. Cały obszar tzw. bliskiej Woli dysponuje co najmniej kilkoma znaczącymi nieruchomościami, które dają szansę na realizację naprawdę ciekawych i znaczących projektów – opowiada Mikołaj Martynuska, dyrektor działu doradztwa deweloperskiego w CBRE.
Tymczasem w ubiegłym roku największym tego typu obiektem, jak zauważa Marcin Kocerba, negocjator w dziale powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield, okazał się 212-metrowy wieżowiec Sky Tower we Wrocławiu.
– Projekt ten, zrealizowany przez spółkę LC Corp oferuje zarówno mieszkania, jak i powierzchnie komercyjne, czyli w tym przypadku centrum handlowe oraz biura – mówi Marcin Kocerba.
Jak jednak zauważa Mikołaj Martynuska, faktyczny sukces tego typu przedsięwzięć zmierzyć będzie można dopiero po jego ukończeniu i kilkuletnim sprawdzianie. Jego zdaniem, jak dotąd, jedną z najbardziej udanych realizacji wielofunkcyjnych jest projekt Holland Park w Warszawie, przy Placu Trzech Krzyży. Tam, praktycznie bezkonfliktowo, udało się połączyć wiodącą funkcję mieszkaniową z biurową, a także handlową. – W tym przypadku część mieszkaniowa projektu wykorzystuje wszystkie atuty lokalizacji, zachowując jednocześnie, dzięki biurowemu frontowi, kameralność i zaciszność. Z drugiej natomiast strony elementy przyjazne funkcjom komercyjnym: ekspozycja od głównych traktów komunikacyjnych, ruch pieszy – skoncentrowane są w części frontowej, ale nie przenikają do wnętrza – opowiada Mikołaj Martynuska.
Zuzanna Kowalczyk, młodszy konsultant w dziale wynajmu powierzchni biurowych w Jones Lang LaSalle, zwraca uwagę, że niemałą popularnością cieszą się w stolicy kompleksy biurowe połączone z funkcją hotelową albo centrum konferencyjnym jak choćby Business Garden czy Poleczki Business Park.
– Deweloperzy decydują się na realizację projektów mieszanych z wielu powodów, ?m.in. ze względu na dywersyfikację inwestycji, możliwość maksymalnego wykorzystania potencjału działki czy zwiększenie atrakcyjności obiektu lub po prostu w ten sposób odpowiadają na potrzeby konkretnego rynku – wylicza Zuzanna Kowalczyk.