2014 rok na rynku nieruchomości komercyjnych

Deweloperzy magazynów już dawno nie mieli tak udanego biznesu. Firmy budujące biura mogą im pozazdrościć koniunktury w 2014 roku.

Aktualizacja: 29.12.2014 09:09 Publikacja: 29.12.2014 09:08

Kilka dni temu firma Skanska ogłosiła, że sprzedaje swój pierwszy łódzki budynek biurowy funduszowi

Kilka dni temu firma Skanska ogłosiła, że sprzedaje swój pierwszy łódzki budynek biurowy funduszowi zarządzanemu przez Griffin

Foto: Skanska

Co było ważne na rynku nieruchomości komercyjnych w 2014 r.? Jaki segment rynku: biura, centra handlowe czy magazyny, cieszył się największym powodzeniem wśród inwestorów i najemców? O wydarzeniach mijającego roku mówią eksperci.

Joanna Mroczek, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w firmie CBRE:

– W 2014 r. obserwowaliśmy rosnące zainteresowanie polskimi  nieruchomościami wśród zagranicznych inwestorów. Pojawiło się wielu nowych graczy, zarówno na rynku kapitałowymi, jak i deweloperskim. Powstają coraz ciekawsze inwestycje komercyjne. Widać zmianę jakościową ofert, wśród których mogą wybierać najemcy, którzy z kolei nie przestają się rozwijać.

Wśród istotnych trendów, jakie pojawiły się na rynku w mijającym roku, warto zwrócić uwagę na budowlany boom na rynku biurowym, nowe lokalizacje wynikające z inwestycji infrastrukturalnych w miastach, dalszy rozwój i dojrzewanie rynku outsourcingu, nowe sektory wśród najemców nowoczesnych powierzchni biurowych, nowe rozwiązania w projektowaniu biur i związane z tym zmiany na rynku pracowniczym. Rozwijają się ulice handlowe i widać reorganizację wśród najemców handlowych. Na uwagę zasługują duże inwestycje w sektorze magazynowo-przemysłowym.

Generalnie: rok 2014 był czasem dojrzewania poszczególnych sektorów rynku, chociaż nie dla wszystkich jego podmiotów jest to łatwy proces.

Piotr Capiga, dział powierzchni biurowych, Cushman & Wakefield:

– Na rynku biurowym zapowiada się walka o najemców, ale deweloperzy wierzą w rynek i – nie bojąc się nadpodaży – uruchamiają kolejne projekty.

W Warszawie odnotowaliśmy dalszy wzrost poziomu pustostanów, który pod koniec 2014 r. osiągnął ponad 14 proc. Powodem tego była realizacja wielu dużych projektów zlokalizowanych głównie na obrzeżach centrum. Bez wątpienia możemy więc uznać, że w 2014 r. mieliśmy do czynienia z rynkiem najemcy i nic nie zapowiada, aby ta tendencja miała ulec zmianie w 2015 r. Łatwiejszymi rynkami dla deweloperów były główne miasta regionalne, w których – z wyłączeniem Szczecina – poziom pustostanów był niski.

Warto zwrócić uwagę na nowy trend. W zeszłym roku zanotowaliśmy większą aktywność najemców będących podmiotami z sektora publicznego. Urzędy publiczne, takie jak Urząd Rejestracji Leków, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Agencja Nieruchomości Rolnych, Urząd Lotnictwa Cywilnego czy Izba Celna, zajmowały kilka lub nawet kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych biur, i to nie tylko w budynkach biurowych klasy B, ale również w nowych obiektach oferujących najwyższy standard powierzchni biurowej.

Informacje o kolejnych przetargach pokazują, że podmioty z tego sektora będą dalej wzmacniały swoją obecność na rynku również w 2015 r. W trakcie poszukiwania nowych powierzchni biurowych są: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Izba Skarbowa w Warszawie oraz Narodowy Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej. W najważniejszych miastach regionalnych nadal bardzo aktywni pozostają najemcy z sektora BPO/SSC.

Patrick Kurowski, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych CBRE:

– Rok 2014 okazał się bardzo korzystny dla rynku przemysłowo-logistycznego. W większości regionów przyniósł zmniejszenie powierzchni niewynajętej. W III kwartale 2014 r. wskaźnik pustostanów w skali kraju spadł do poziomu 8 proc. Natomiast popyt na powierzchnię magazynową podniósł się już w tym roku o 20 proc.,  z 1,2 mln do 1,5 mln mkw., i zamknie się prawdopodobnie na poziomie około 2,2 mln mkw.

Czynsze za magazyny w 2014 r. stabilizowały się i ta tendencja utrzyma się także w 2015 r. W niektórych regionach widać zmianę trendu na korzyść deweloperów.

Stabilna sytuacja ekonomiczna Polski przyciąga zagranicznych inwestorów szukających możliwości korzystnego ulokowania kapitału, co sprzyja dynamicznemu wzrostowi krajowego rynku powierzchni logistyczno-przemysłowych.

Pozycja lidera w naszym regionie, korzystna lokalizacja geograficzna, relatywnie niskie koszty, dostępność wykwalifikowanej kadry oraz rozwój infrastruktury komunikacyjnej sprawiają, że Polska jest bardzo atrakcyjna dla inwestorów logistycznych i przemysłowych. Sektor e-commerce, branża motoryzacyjna i przemysł lekki są obecnie główną siłą napędową rynku. W roku 2015 będziemy świadkami dalszego wzrostu w tych sektorach.

Obecnie w Polsce jest ponad 8,5 mln mkw. nowoczesnych powierzchni przemysłowych i logistycznych, a kolejne 650 tys. mkw. jest w budowie. Region wrocławski oraz poznański, w których wskaźniki pustostanów są jednymi z najniższych w kraju, mają obecnie najwięcej nowych projektów logistycznych. Również popyt w skali kraju jest w nich duży, choć najwyższy odnotował Górny Śląsk.

Magdalena Sadal, dział wycen i doradztwa w Cushman & Wakefield:

– W 2014 r. byliśmy świadkami zmian na rynku handlowym, które miały na celu dostosowanie modelu sprzedaży do obecnych wymagań klientów. Wykorzystywano do tego m.in. najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Większość nowości, jakie mogliśmy zaobserwować na polskim rynku, była oczywiście implementacją zachodnich trendów, które zdaniem sieci handlowych i właścicieli galerii mają szansę przyjąć się również u nas.

Do najważniejszych nowych trendów można zaliczyć m.in. modę na pop-up stores, czyli sklepy otwierane na bardzo krótki okres. Nie jest to idea zupełnie nowa, ale w 2014 r. zauważyliśmy jej popularyzację, zwłaszcza w branży modowej i wśród niezależnych projektantów. W dalszym ciągu widzimy również ostrożne eksperymentowanie wybranych sieci handlowych z ideą sklepu jako tzw. showroomu, służącego głównie do zaprezentowania towaru, a niekoniecznie jako jedynego miejsca do przeprowadzenia transakcji zakupowej. To trend, który jest odpowiedzią na rosnące znaczenie sektora e-commerce w handlu.

W 2014 roku otwarto 29 nowych obiektów handlowych, w tym 13 tradycyjnych centrów handlowych, 14 parków handlowych i dwa centra wyprzedażowe. Największe otwarte w 2014 r. centrum handlowe w Polsce to Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 tys. mkw.

Co było ważne na rynku nieruchomości komercyjnych w 2014 r.? Jaki segment rynku: biura, centra handlowe czy magazyny, cieszył się największym powodzeniem wśród inwestorów i najemców? O wydarzeniach mijającego roku mówią eksperci.

Joanna Mroczek, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w firmie CBRE:

Pozostało 95% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej