Jak klienci oceniają pośredników

Najwięcej korzyści ze współpracy z pośrednikami odczuwają właściciele mieszkań na wynajem. Najwięcej zastrzeżeń wobec agentów mają sprzedający lokale – wynika analiz portalu Nieruchomosci-online.pl.

Publikacja: 13.12.2023 16:44

Jak klienci oceniają pośredników

Foto: Mat.prasowe

W badaniu wzięli udział zarówno użytkownicy portalu, którzy już korzystali już z usług pośredników, jak i ci, którzy, którzy z nimi nigdy nie współpracowali.

- W tej pierwszej grupie działania agentów najlepiej wspominają osoby wynajmujące mieszkania - 63 proc. właścicieli oceniło pozytywnie współpracę z biurem nieruchomości – wynika z analiz serwisu Nieruchomosci-online.pl. – Negatywną ocenę pośrednikom w tej grupie wystawiło tylko 6 proc. respondentów.

Czas, bezpieczeństwo, wynagrodzenia

W przypadku osób sprzedających nieruchomości odsetek pozytywnych odpowiedzi również był wysoki (55 proc.), ale uwagę zwraca już dość liczna grupa niezadowolonych (24 proc.). - Bardzo zbliżone wyniki pojawiły się w grupie osób, które współpracowały z pośrednikiem podczas poszukiwań nowej nieruchomości: ocenę pozytywną wystawiło 51 proc. kupujących, a negatywną 23 proc. – wskazuje portal.

Autorzy badania zapytali też klientów rynku nieruchomości, co wpływało na ich pozytywną lub negatywną ocenę pracy pośrednika. W przypadku oceny pozytywnej największymi korzyściami ze współpracy były: skuteczność działania i łączenie stron transakcji (42 proc.), oszczędność czasu (37 proc.) i bezpieczeństwo transakcji (36 proc.). Natomiast w przypadku oceny negatywnej najczęściej wskazywanymi minusami były: zbyt wysokie wynagrodzenie (55 proc.), brak zaangażowania agenta (50 proc.) oraz brak efektów współpracy (36 proc.).

Mat.prasowe

– W odpowiedziach na pytanie: „co wpływa na twoją negatywną ocenę pracy pośrednika?”, zaskakują dwa wnioski. Chociaż na pierwszym miejscu znalazło się zbyt wysokie wynagrodzenie, to jednak takiego zdania była tylko połowa ankietowanych – mówi Alicja Palińska, ekspertka Nieruchomosci-online.pl. –  Mówię "tylko”, ponieważ wysokość prowizji wzbudza najwięcej emocji. Zaskakuje również częsta opinia o braku zaangażowania pośrednika. Być może jest to efekt po części nie najlepszej komunikacji, niedoinformowania klienta o działaniach podejmowanych na jego rzecz - dodaje.

Ekspertka podkreśla, że rzetelne informowanie klienta to ważne zadanie dla środowiska pośredników. 

Dokumentacja i prezentacja

W badaniu Nieruchomosci-online.pl wzięły też udział osoby, które jeszcze nigdy nie współpracowały z pośrednikiem. Zapytano ich, jakie jest wyobrażenie idealnej współpracy z biurem nieruchomości. Najbardziej pożądanymi zadaniami były kolejno: organizacja procesu i dokumentacji, obsługa kontaktów i prezentacja nieruchomości, analiza i doradztwo, weryfikacja statusu prawnego nieruchomości. Co ciekawe, dopiero na piątym miejscu znalazło się przygotowanie i promowanie oferty w internecie - zaznacza. 

– Wyniki badania wskazują, że największymi wyzwaniami dla środowiska pośredników są: zaangażowanie w obsługę każdej grupy klientów, informowanie o roli agenta i o działaniach podejmowanych przez niego na każdym etapie procesu, a także przestrzeganie standardów dotyczących etyki i współpracy z innymi pośrednikami – wymienia Alicja Palińska.

Częstsze transakcje

Jak mówi Michał Kurczycki, dyrektor zarządzający Nieruchomosci-online.pl, rola pośrednika zmienia się wraz ze zmianami na rynku.   – Kiedyś najczęściej kupowało się mieszkanie raz i nie wracało się już na rynek nieruchomości. Teraz wchodzą na rynek osoby coraz młodsze, bardziej mobilne i one już zostają częstszymi klientami biur nieruchomości - wyjaśnia Michał Kurczycki. - Na początku wynajmują mieszkanie, potem je kupują, wiele z nich następnie inwestuje w nieruchomości. Trzeba mieć świadomość, że ten, kto jest dziś naszym sprzedającym, w przyszłości może być naszym kupującym i odwrotnie. Częstsze korzystanie z usług rynku nieruchomości sprawia więc, że rośnie rola pośrednika jako doradcy, a nie tylko sprzedawcy. Dlatego warto zadbać o wszystkich uczestników rynku.

W badaniu wzięli udział zarówno użytkownicy portalu, którzy już korzystali już z usług pośredników, jak i ci, którzy, którzy z nimi nigdy nie współpracowali.

- W tej pierwszej grupie działania agentów najlepiej wspominają osoby wynajmujące mieszkania - 63 proc. właścicieli oceniło pozytywnie współpracę z biurem nieruchomości – wynika z analiz serwisu Nieruchomosci-online.pl. – Negatywną ocenę pośrednikom w tej grupie wystawiło tylko 6 proc. respondentów.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Bardzo drogie górskie kurorty
Nieruchomości mieszkaniowe
Dom za 100 tysięcy złotych
Nieruchomości
Tani kredyt. Więcej młodych na zakupach
Nieruchomości mieszkaniowe
Gotówka to nie zawsze argument
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Urywają się telefony do pośredników. Szaleństwo na prezentacjach mieszkań