W czerwcu deweloperzy sprzedadzą w sześciu największych miastach 2,49 tys. mieszkań, czyli o 57 proc. mniej rok do roku i 13,5 proc. mniej miesiąc do miesiąca – prognozuje w oparciu o wstępne szacunki portal Tabelaofert.pl we współpracy z REDNET Consulting.

W II kwartale sprzedaż prognozowana jest na 8,88 tys. mieszkań, o 50 proc. mniej rok do roku – przy wyśrubowanej bazie – ale i o 18,2 proc. mniej kwartał do kwartału. Pierwszy raz od wybuchu pandemii wynik będzie poniżej 10 tys. W II kwartale 2020 r., z powodu lockdownu i czasowego zamknięcia biur sprzedaży, kontraktacja skurczyła się do 7,7 tys. lokali. - Rynek mieszkaniowy przypomina dziś boksera, który przyjął na siebie kilka potężnych ciosów, najcięższy od rynku kredytów hipotecznych. Jest nieco oszołomiony, ale nie został znokautowany i nadal trzyma się na nogach – zobrazował Robert Chojnacki, założyciel serwisu tabelaofert.pl. - Spodziewamy się bardzo trudnych wakacji, ale jak przyjrzeć się dokładnie danym o sprzedaży, to widać zróżnicowany obraz rynku, np. dobrze sprzedają się mieszkania gotowe lub prawie gotowe, niezależnie od powierzchni i układu funkcjonalnego. Generalnie panuje zasada im bliżej do odbioru mieszkania, tym lepsza sprzedaż – podkreślił.

Średnie ceny mieszkań zachowywały się różnie w poszczególnych miastach. W Warszawie urosły miesiąc do miesiąca o ponad 4 proc., do 13,5 tys. zł za mkw., we Wrocławiu skurczyły się o 7,1 proc., do 10,1 tys. zł za mkw. - Ceny mieszkań sprzedanych publikowane dla okresów miesięcznych należy traktować jako wartości orientacyjne, pokazujące ogólny trend na rynku. Przy obecnych poziomach sprzedaży zmiany zależą głównie od tego, co się sprzedało. Nie uwzględniają również rabatów, których obecnie zaczęli udzielać deweloperzy – zastrzegł Chojnacki. - Z naszych danych wynika jeszcze jedno, nastąpił gwałtowny spadek napływu na rynek nowych inwestycji. Deweloperzy wprowadzili na rynek mniej projektów niż ich sprzedali. Jeśli taka sytuacja będzie mieć dalej miejsce to za kilkanaście miesięcy praktycznie nie będzie mieszkań gotowych w ofercie – dodał.

Katarzyna Tworska, dyrektor zarządzająca redNet 24, zaznaczyła że obecnie mamy rynek kupujących. - Bardzo rozważnie i świadomie analizują oni przedstawiane przez rynek oferty. Coraz częściej o wyborze decyduje całkowita cena mieszkania, nawet jeśli proponowany jest atrakcyjny rabat przez dewelopera. Kupujący dokładnie sprawdza, jaka jest ostateczna cena po rabacie i jeśli znajdzie atrakcyjniejsze mieszkanie u konkurencji, to poziom rabatu nie ma znaczenia. Im mniejsze lokale o danej liczbie pokoi, tym lepiej się sprzedają – powiedziała Tworska.