Grażyna Melibruda, dyr. w dziale wynajmu powierzchni handlowych JLL
Trudno dziś znaleźć białe plamy na handlowej mapie kraju, również w małych miastach. W miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców dominują markety o powierzchni 1–2 tys. mkw. GLA typu Lidl czy Biedronka oraz małe centra handlowe. Duże wielofunkcyjne centra handlowe są domeną głównych aglomeracji. W mniejszych miejscowościach powstają raczej szyte na miarę centra convenience w formie małych galerii czy parków handlowych.
Obiekty są dostosowane do lokalnych potrzeb, zarówno pod względem oferty, jak i skali. Propozycja zakupowa centrów convenience obejmuje głównie operatora spożywczego, pakiet podstawowych usług (apteka, bank, fryzjer) czy ofertę z obszaru mody i dodatków. Na rynku aktywnie działa grupa deweloperów i inwestorów, m.in. Saller, Inbap, Budrem, PA Nova, Kleba Invest czy Immofinanz, którzy uruchamiają centra w małych miastach. Podobnie jak w głównych aglomeracjach również w mniejszych miastach każda decyzja o stworzeniu obiektu handlowego powinna być poparta szczegółową analizą rynku.
Dariusz Forysiak, dyr., Dział Usług Inwestycyjnych, Colliers International
Inwestorzy stawiają na parki handlowe z najbardziej rozpoznawalnymi markami, które zapewnią długoterminowe umowy najmu i stabilny przychód. Projekty handlowe jak Stop Shop, Dekada, Quick Park zachęcają inwestorów do poszukiwania terenów od 2 do 5 ha, na których można wybudować obiekt o powierzchni najmu od 2 do 15 tys. mkw. Inwestorzy instytucjonalni są zainteresowani możliwością tzw. zakupów portfelowych, co dodatkowo napędza rynek deweloperski.
Inwestycje handlowe w małych miastach różnią się od obiektów w dużych aglomeracjach skalą i charakterem. Stopy kapitalizacji za najlepsze nieruchomości handlowe w Warszawie i dużych miastach regionalnych to 5–5,5 proc., a w mniejszych miastach – ok. 8–8,5 proc.
W każdym mieście bez względu na wielkość jest zapotrzebowanie na profesjonalnie przygotowaną powierzchnię handlową. Jej forma zależy m.in. od siły nabywczej mieszkańców, strefy oddziaływania, odległości od dużych aglomeracji, konkurencji.