Czy polskie galerie handlowe są bezpieczne? Jak są chronione centra? Komentuje Ryszard Wysokiński, menedżer z Atrium Poland Real Estate Management:
- Dla zarządcy obiektu handlowego odwiedzanego miesięcznie przez setki tysięcy osób bezpieczeństwo klientów i pracowników jest sprawą priorytetową. Każda galeria ma opracowane procedury bezpieczeństwa, które regulują sposób postępowania w przypadku szeregu różnego rodzaju zagrożeń, takich jak pożar, atak terrorystyczny, powódź, zagrożenie podłożenia ładunku wybuchowego.
Procedury te są stale uaktualniane, a pracownicy ochrony, zarządcy, inne służby porządkowe oraz najemcy odbywają cykliczne szkolenia przypominające oraz informujące o zmianach. Zgodnie z obowiązującymi procedurami raz na dwa lata przeprowadzamy próbne ewakuacje naszych obiektów, sprawdzając w ten sposób, jak personel, służby oraz klienci zachowają się w przypadku potencjalnego zagrożenia.
Regularnie odbywają się również spotkania zarządców z ochroną, na których omawiane są szczegóły procedur bezpieczeństwa i możliwości ich ulepszenia. Co ważne, firmy zatrudniane w galeriach handlowych mają w swoich rezerwach grupy interwencyjne, które nie są widoczne dla klientów w pasażach. Ich zadaniem jest szybkie reagowanie w sytuacji zagrożenia. Zarządcy i ochrona są także w stałym kontakcie z organami państwowymi i służbami zapewniającymi bezpieczeństwo, m.in. z policją, strażą pożarną czy strażą miejską.
Elementem, który w znaczny sposób ułatwia pracę służbom ochrony, jest monitoring. Wszystkie nasze obiekty wyposażone są w taki system, obejmujący zarówno parking, jak i wnętrze oraz pasaże galerii. Dzięki temu, że część pracowników patroluje teren centrum handlowego, a druga w tym samym czasie obserwuje kamery monitoringu, większości sytuacji kryzysowych czy niebezpiecznych można zapobiec lub wcześnie je wykryć.