Odczarować patodeweloperkę

Obraz rynku deweloperskiego jest bardzo, bardzo odległy od tego, jak wygląda rzeczywistość – mówił w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Marian Bruliński, architekt, wiceprezes platformy Obido.

Publikacja: 05.11.2021 02:00

Obido, wespół z Polskim Związkiem Firm Deweloperskich, postanowiło przeprowadzić badanie postrzegania branży deweloperskiej przez opinię publiczną. Skąd taki pomysł?

Najpierw zadaliśmy sobie pytanie nie jak postrzegamy branżę deweloperską, a skąd się bierze jej obecne postrzeganie – to, które widzimy, analizując chociażby pobieżnie media społecznościowe czy dyskurs, jaki najbardziej przebija się w mediach.

Pytanie brzmiało: czy analizując i zjawisko patodeweloperki, i postrzeganie branży deweloperskiej chcemy zrozumieć pewien trend bazujący na memach, na klikalności pewnych tematów czy też rzeczywiście chcemy zrozumieć, jak działa branża i skąd się biorą pewne negatywne zjawiska.

Cały rynek mieszkaniowy ma przecież duży wpływ na gospodarkę i na codzienne życie wszystkich Polaków. Chcieliśmy zbadać, czy te zjawiska są jednoznacznie negatywne czy pozytywne, a jeśli negatywne, to jakie są ich prawdziwe powody oraz mechanika powstawania i działania. Za cel postawiliśmy sobie dotarcie do sedna problemu.

I skąd się bierze negatywny PR branży?

Pierwszy czynnik, który ma wpływ na budowanie zasięgów i popularność tematu, to fakt, że nieruchomości są sprawą, która nas wszystkich dziś rozpala. Dynamicznie rosną ceny mieszkań, myśli wielu z nas zaprzątają marzenia o lepszym, nowym mieszkaniu – może większym czy w innej lokalizacji. Zmiana miejsca zamieszkania to dla każdego spore wyzwanie życiowe, które wiąże się ze sporym stresem. I myślę, że to pierwszy powód, dla którego czytamy informacje o rynku i szeroko się nimi dalej dzielimy.

Natomiast media społecznościowe to nie jest kanał, który sprzyja złożonej i kompleksowej rozmowie, tylko szybkim, lekkostrawnym informacjom. To wszystko powoduje, że z tematu, który jest bardzo złożony, wypreparowane zostają oderwane od kontekstu sytuacje. I są one jak woda na młyn dla mediów, które walczą o uwagę. Powiedzenie prawdy czy dotarcie do sedna jest dość mało medialne. Stąd mamy dziś taką sytuację, że obraz rynku jest bardzo, bardzo odległy od tego, jak wygląda rzeczywistość.

Zwieńczeniem badania ma być nowy kodeks dobrych praktyk. Co stanie się z deweloperem, który nie będzie stosował się do reguł w nich zawartych?

Kodeks będzie tworzony razem z branżą i razem z nią będziemy się zastanawiać nad zasadami jego realizacji. Jesteśmy dopiero przed tą drogą. O szczegółach rozmawiać będziemy mogli za rok, dwa lata.

Aby sprawić, żeby deweloperka w Polsce była na wyższym poziomie, trzeba aktualne problemy rozłożyć na czynniki pierwsze i zaproponować takie rozwiązania, które będą po pierwsze możliwe do wprowadzenia, po drugie zarekomendować te rozwiązania uczestnikom rynku, wiedząc, że to oni za ich realizację odpowiadają.

Dziś powiedzenie deweloperowi, że ma budować wśród zieleni budynki o mniejszej intensywności to źle skierowana prośba. To powinna być prośba skierowana do planistów i ludzi tworzących przepisy.

Obido, wespół z Polskim Związkiem Firm Deweloperskich, postanowiło przeprowadzić badanie postrzegania branży deweloperskiej przez opinię publiczną. Skąd taki pomysł?

Najpierw zadaliśmy sobie pytanie nie jak postrzegamy branżę deweloperską, a skąd się bierze jej obecne postrzeganie – to, które widzimy, analizując chociażby pobieżnie media społecznościowe czy dyskurs, jaki najbardziej przebija się w mediach.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu