Reklama

Rabat ważniejszy niż prezent

Kupujący mieszkania wolą dostać rabat na mieszkanie czy garaż niż darmowe wakacje.

Aktualizacja: 11.01.2013 17:30 Publikacja: 11.01.2013 17:12

Michał Witkowski, Atlas Estates

Michał Witkowski, Atlas Estates

Foto: Archiwum

Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce deweloperskiej Atlas Estates:

- Brak w ofercie mieszkań dofinansowywanych przez państwo nie przeszkodziło deweloperom notować dobrych wyników sprzedażowych, czego przykładem jest nasza firma. Na przykład w czwartym kwartale 2012 r., kiedy obserwowaliśmy podwyższone zainteresowanie lokalami objętymi programem „Rodzina na swoim", sprzedaliśmy o prawie 1/4 mieszkań więcej niż rok wcześniej.

W segmencie mieszkań o podwyższonym standardzie, położonych w lepszej lokalizacji, brak dopłat nie powinien więc w istotny sposób zmienić sytuacji deweloperów.

Jeśli chodzi o niższy segment rynku, to w ostatnich miesiącach obserwowaliśmy zwiększenie liczby transakcji, ponieważ nabywcy chcieli jeszcze skorzystać z dopłat. Według danych Banku Gospodarstwa Krajowego w grudniu udzielono 956,5 mln zł kredytów w programie "Rodzina na swoim", a więc prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Spodziewam się zatem, że na rynku tańszych mieszkań, w najbliższych miesiącach nastąpi zastój, co - także ze względu na inne powody - uniemożliwi deweloperom obniżkę cen.

Reklama
Reklama

W najbliższej przyszłości deweloperzy nadal będą oferować promocje obniżające całkowity koszt zakupu mieszkania. Od dłuższego czasu obserwujemy tendencję, w ramach której klienci są najbardziej zainteresowani jego zmniejszeniem, aby łatwiej przejść weryfikację ich zdolności kredytowej przez banki.

W tym kontekście, dodatkowe prezenty od dewelopera, na przykład w postaci wyposażenia lub umeblowania mieszkania, bądź też wycieczki zagranicznej, są mniej cenione. Większą popularnością cieszą się natomiast rabaty kwotowe lub procentowe, dopłaty, pokrywanie przez dewelopera przez określony czas kosztu odsetek od kredytu lub czynszu za mieszkanie, czy też oferowanie gratis komórki lub miejsca parkingowego.

Z drugiej strony, od początku roku wytyczne KNF odnośnie do oceny zdolności kredytowej przez banki zostały liberalizowane. Co więcej, w wyniku cyklu obniżek stóp procentowych, maleje koszt pożyczek.

W efekcie nabywcom mieszkań powinno być nieco łatwiej o kredyt i ich preferencje w kwestii promocji mogą się powoli zmieniać. Żeby to zweryfikować będziemy jednak musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy.

Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce deweloperskiej Atlas Estates:

- Brak w ofercie mieszkań dofinansowywanych przez państwo nie przeszkodziło deweloperom notować dobrych wyników sprzedażowych, czego przykładem jest nasza firma. Na przykład w czwartym kwartale 2012 r., kiedy obserwowaliśmy podwyższone zainteresowanie lokalami objętymi programem „Rodzina na swoim", sprzedaliśmy o prawie 1/4 mieszkań więcej niż rok wcześniej.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Warszawa. Chętnych na biura więcej niż nowej powierzchni
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nieruchomości
Luksusowy hotel Roberta De Niro w Krakowie. Legendarny aktor na placu budowy Nobu
Nieruchomości
Robert De Niro w Warszawie. Pięciolecie hotelu Nobu, będą kolejne inwestycje
Nieruchomości
Więcej chętnych na mieszkania z drugiej ręki. Są podwyżki
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
W październiku kolejna wysoka fala popytu na kredyty mieszkaniowe. Co intryguje?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama