Rabat ważniejszy niż prezent

Kupujący mieszkania wolą dostać rabat na mieszkanie czy garaż niż darmowe wakacje.

Aktualizacja: 11.01.2013 17:30 Publikacja: 11.01.2013 17:12

Michał Witkowski, Atlas Estates

Michał Witkowski, Atlas Estates

Foto: Archiwum

Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce deweloperskiej Atlas Estates:

- Brak w ofercie mieszkań dofinansowywanych przez państwo nie przeszkodziło deweloperom notować dobrych wyników sprzedażowych, czego przykładem jest nasza firma. Na przykład w czwartym kwartale 2012 r., kiedy obserwowaliśmy podwyższone zainteresowanie lokalami objętymi programem „Rodzina na swoim", sprzedaliśmy o prawie 1/4 mieszkań więcej niż rok wcześniej.

W segmencie mieszkań o podwyższonym standardzie, położonych w lepszej lokalizacji, brak dopłat nie powinien więc w istotny sposób zmienić sytuacji deweloperów.

Jeśli chodzi o niższy segment rynku, to w ostatnich miesiącach obserwowaliśmy zwiększenie liczby transakcji, ponieważ nabywcy chcieli jeszcze skorzystać z dopłat. Według danych Banku Gospodarstwa Krajowego w grudniu udzielono 956,5 mln zł kredytów w programie "Rodzina na swoim", a więc prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Spodziewam się zatem, że na rynku tańszych mieszkań, w najbliższych miesiącach nastąpi zastój, co - także ze względu na inne powody - uniemożliwi deweloperom obniżkę cen.

W najbliższej przyszłości deweloperzy nadal będą oferować promocje obniżające całkowity koszt zakupu mieszkania. Od dłuższego czasu obserwujemy tendencję, w ramach której klienci są najbardziej zainteresowani jego zmniejszeniem, aby łatwiej przejść weryfikację ich zdolności kredytowej przez banki.

W tym kontekście, dodatkowe prezenty od dewelopera, na przykład w postaci wyposażenia lub umeblowania mieszkania, bądź też wycieczki zagranicznej, są mniej cenione. Większą popularnością cieszą się natomiast rabaty kwotowe lub procentowe, dopłaty, pokrywanie przez dewelopera przez określony czas kosztu odsetek od kredytu lub czynszu za mieszkanie, czy też oferowanie gratis komórki lub miejsca parkingowego.

Z drugiej strony, od początku roku wytyczne KNF odnośnie do oceny zdolności kredytowej przez banki zostały liberalizowane. Co więcej, w wyniku cyklu obniżek stóp procentowych, maleje koszt pożyczek.

W efekcie nabywcom mieszkań powinno być nieco łatwiej o kredyt i ich preferencje w kwestii promocji mogą się powoli zmieniać. Żeby to zweryfikować będziemy jednak musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy.

Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce deweloperskiej Atlas Estates:

- Brak w ofercie mieszkań dofinansowywanych przez państwo nie przeszkodziło deweloperom notować dobrych wyników sprzedażowych, czego przykładem jest nasza firma. Na przykład w czwartym kwartale 2012 r., kiedy obserwowaliśmy podwyższone zainteresowanie lokalami objętymi programem „Rodzina na swoim", sprzedaliśmy o prawie 1/4 mieszkań więcej niż rok wcześniej.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Nieruchomości
Mieszkanie nad morzem droższe niż w Warszawie. Chętnych przybywa
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Nieruchomości
Banki ziemi deweloperów. Na jak długo wystarczą zapasy gruntów?
Nieruchomości
Grudziądz. Był browar, będzie park handlowy
Nieruchomości
Odpowiedzialność dewelopera za wady nieruchomości wspólnej
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Nieruchomości
Kurczy się oferta mieszkań na wynajem. Najtańsze lokale szybko znikają
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont