Odpowiada Jakub Grzegorzek - Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków
– Radząc czytelniczce, trzeba sięgnąć do ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2004 r. nr 92, poz. 880 z późn. zm.). W art. 83 przewiduje ona obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew wydawanego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta na wniosek posiadacza nieruchomości.
Jeżeli nieruchomość, na której rosną drzewa, wpisana jest do rejestru zabytków, usunięcie drzewa powinno poprzedzać uzyskanie zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.Uzyskanie zezwolenia wyłączone jest w przypadkach określonych w ustawie, w tym między innymi w przypadku usuwania drzew, których wiek nie przekracza pięciu lat (art. 83 ust. 6 pkt 4 ustawy).
Usunięcie drzewa pociąga za sobą obowiązek uiszczenia opłaty, która określana jest w zezwoleniu. Wysokość opłaty zależna jest od obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm oraz od rodzaju i gatunku drzewa. Określona jest w rozporządzeniu ministra środowiska z 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (DzU z 2004 r. nr 228, poz. 2306 z późn. zm.).
Opłata nie jest natomiast pobierana między innymi za usunięcie drzew, gdy osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy).