Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy inwestor dostanie kredyt?

Rozmowa | Iwona Załuska, prezes Upper Finance Consulting

Publikacja: 13.01.2014 07:43

Rz: Czy banki bardziej ufają deweloperom mieszkaniowym czy budującym biura? ?Komu trudniej o kredyt?

Iwona Załuska:

Banki ufają dziś bardziej deweloperom komercyjnym, natomiast sama procedura uzyskania kredytu w obu przypadkach jest podobna. Dla banków liczy się przede wszystkim doświadczenie firmy oraz lokalizacja inwestycji. Deweloper bez zrealizowanych projektów ma bardzo małe szanse na uzyskanie kredytu, ewentualnie przy dużo wyższym wkładzie własnym.

Jeśli nie kredyt, to co?

Deweloperom mieszkaniowym trudniej pozyskać finansowanie w postaci kredytu bankowego, natomiast są dobrze postrzegani przez rynek kapitałowy. Doskonałą alternatywą są dla nich obligacje korporacyjne. Środki pozyskane z emisji obligacji mogą zostać przeznaczone na kapitał obrotowy, finansowanie inwestycji bądź zakup gruntu.

Reklama
Reklama

Potencjalny emitent obligacji powinien mieć dobrą kondycję finansową, ugruntowaną pozycję na rynku, na którym prowadzi działalność oraz zdolność do obsługi zadłużenia z obligacji w całym okresie finansowania. Dla powodzenia emisji istotne jest zabezpieczenie emitowanych obligacji. Najbardziej pożądanym zabezpieczeniem przez potencjalnych inwestorów jest hipoteka na nieruchomości.

Co musi zrobić dziś deweloper, aby dostać kredyt na budowę biurowca czy centrum handlowego? Jakie wymagania stawiają banki, o co pytają inwestora?

Banki wymagają, aby projekt był realizowany poprzez spółkę celową, a firma wykazała się minimum 30-proc. wkładem własnym. Do tego bankowcy domagają się umów typu pre-lease (czyli podpisywanej jeszcze zanim inwestycja zostanie sfinalizowana) na poziomie 45–65 proc. powierzchni przeznaczonej na wynajem.

Liczy się także odpowiednia lokalizacja, rozpoznana konkurencja, zabezpieczenia kredytu i wybrany wiarygodny generalny wykonawca.

A jakie są oczekiwania wobec deweloperów mieszkaniowych?

Przede wszystkim prawomocne pozwolenie na budowę i minimum 20-proc. udokumentowany wkład własny. Do tego prospekt informacyjny i otwarcie rachunku powierniczego otwartego lub zamkniętego.

Reklama
Reklama

Jakie są koszty takich kredytów? Jak wysokie marże dają banki? Warunki są lepsze niż 2–3 lata temu?

Jeśli chodzi o kredyty, marże są na poziomie 1,5–3,5 proc., a do tego dochodzi WIBOR. Wysokość marzy uzależniona jest od wielkości dewelopera i jego relacji z bankiem. Prowizja wynosi 0,5–2 proc. i także zależy od wielkości firmy. Poza tym im lepsza relacja z bankiem, tym niższa prowizja.

W porównaniu do sytuacji sprzed 2–3 lat koszty kredytów trochę się zmniejszyły, natomiast wymagania co do wysokości wkładu własnego i komercjalizacji pozostały bez zmian. Jeśli chodzi o koszty obligacji deweloperskich, to oprocentowanie obligacji niezabezpieczonych wynosi 10 proc., ?a obligacji zabezpieczonych jest na poziomie 5–8 proc.

Jaka jest pani prognoza dla rynku finansowania nieruchomości?

Banki, które do tej pory finansowały deweloperów, będą udzielały kredytów na starych zasadach, nadal przykładając dużą uwagę do odpowiedniej lokalizacji inwestycji oraz umów pre-lease zawartych na wymaganym poziomie.

Deweloperzy z kolei coraz częściej będą korzystać z alternatywnej formy pozyskania finansowania, jaką jest emisja obligacji korporacyjnych.

Reklama
Reklama

Rz: Czy banki bardziej ufają deweloperom mieszkaniowym czy budującym biura? ?Komu trudniej o kredyt?

Iwona Załuska:

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Skanska sprzedaje biurowiec w kompleksie Centrum Południe we Wrocławiu
Nieruchomości
Kuszenie klienta. Kto wygra walkę?
Nieruchomości
Gdzie rosną nowe magazyny
Nieruchomości
Lublin. Mieszkania na wynajem z dopłatami do czynszu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nieruchomości
Warszawa. Chętnych na biura więcej niż nowej powierzchni
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama