Rynek hoteli w Kanadzie

Nowi właściciele zabytkowych hoteli kolejowych w Kanadzie mówią, że działają na granicy filantropii i biznesu.

Publikacja: 29.07.2014 14:13

The Fairmont Chateau Laurier w Ottawie

The Fairmont Chateau Laurier w Ottawie

Foto: Bloomberg

Czasy, kiedy po Kanadzie podróżowało się głównie koleją, dawno minęły. Jednakże hotele kolejowe, których era także minęła, zachowały wiele ze swojej chwały i wspaniałości z tamtych czasów.

Wchodzą na rynek

Decyzje podjęte dziś przez Ivanhoé Cambridge, firmę będącą we władaniu największego funduszu inwestycyjnego w Quebecu, by zredukować udział hoteli w portfelu holdingu, sprawiły, że obiekty trafiły na rynek. W zeszłym roku na pierwszy ogień poszedł Fairmont Chateau Laurier w Ottawie, zdobny w baszty kamienny zamek, który gościł wielu premierów i który często jest uważany przez turystów za część sąsiadującej z nim siedziby parlamentu. Niedawno został sprzedany deweloperowi spowity bluszczem Fairmont Empress w Victorii w stanie British Columbia.

Do wystawienia na rynek pozostały jeszcze Fairmont Royal York, swego czasu największy hotel w całym brytyjskim imperium, który wciąż dominuje nad krajobrazem Torronto, oraz Fairmont Hotel w Vancouver, największym mieście Brytyjskiej Kolumbii.

- Wielu kupujących widzi w tym szanse zostania właścicielem hotelu, który nie tylko przynosi zyski, ale i opowiada własną historię - mówi na łamach "New York Timesa" Sébastien Théberge, rzecznik Ivanhoé Cambridge. - Jest wiele dostojeństwa w tych nieruchomościach.

- Te hotele są integralną częścią swoich miast - mówi Théberge, którego firma wystawiła je na sprzedaż bez uprzednich zapowiedzi, zanim procedury nie zostały dopięte na ostatni guzik, by uniknąć wzbudzenia panikarskich plotek na temat ich przyszłości.

Podobnie jak Chateau Laurier, wiele z kanadyjskich hoteli kolejowych było zaprojektowanych tak, by przypominać zamki. Harold Kalman, historyk architektury z Vancouver, mówi, że była to głównie decyzja Williama Van Horne'a, dyrektora generalnego, a później prezesa Canadian Pacific Railway, który był także architektem amatorem.

Hotele będące w posiadaniu konkurencyjnej Canadian National przybrały swoje kształty jako siedziby pierwszych w Kanadzie publicznych radiostacji. The Canadian Broadcasting Corporation przeniósł swoje studio w Ottawie z dwu najwyższych pięter Chateau Laurier zaledwie dziesięć lat temu.

Yousuf Karsh, pionier fotografii bogatych i sławnych, do dziś ma swoją pracownię w hotelu. Jeśli dodać do tego centralną lokalizację budynku jak mówi na lamach "NYT" Kalman, to "możemy założyć, że wytworzyły się bardzo liczne powiązania społeczności z hotelem". Zauważa, że kiedy się żenił po raz drugi w Ottawie, to przyjęcie weselne urządzono w Chateau Laurier. - Inne miejsce w ogóle nie przyszłoby nam do głowy - mówi. Fairmont Hotels and Resorts, która wciąż zarządza większością kanadyjskich hoteli kolejowych, jest bezpośrednim spadkobiercą działalności hotelowej Van Horne'a w ramach Canadian Pacific.

Firma oddzieliła się od kolei w 2001 r. Sześć lat później sprzedała większość swoich kanadyjskich nieruchomości, łącznie z częścią, w posiadanie której wszedł Ivanhoé Cambridge.

Théberge mówi, że analiza strategiczna, dokonana po zmianie kierownictwa w Ivanhoé Cambridge, zaleciła pozbycie się tego hotelowego biznesu, w przekonaniu, że większe zyski przyniosą inwestycje w innych segmentach rynku nieruchomości. W szczytowym 2009 roku Ivanhoé Cambridge posiadał ponad 70 nieruchomości hotelowych w na całym świecie. Dziś ma ich zaledwie dziewięć.

Bez makijażu

Firma nieruchomosciowa, której właścicielem jest Caisse de Dépôt et Placement du Québec, będzie chciała zatrzymać trzy spośród tych nieruchomości: Fairmont Le Château Frontenac, który góruje nad centrum Quebecu, i który gościł spotkania Franklina Roosevelta i Winstona Churchilla w czasie drugiej wojny światowej; Fairmont the Queen Elizabeth, który stoi naprzeciwko głównego kompleksu biur Ivanhoé Cambridge w Montrealu; W Montréal, który jest w pobliżu siedziby głównej firmy, w której ma ona 51 proc. udziałów.

Ze względu na ich szczególny status, jak mówi Théberge, sprzedaży hoteli kolejowych dokonano z zachowaniem specjalnych procedur. Fairmont miał decydujące słowo przy każdej transakcji, a kupujący musiał wykazać, że ma wystarczające środki i motywację do inwestowania w te nieruchomości, które tak jak w przypadku Empress, liczą sobie już ponad sto lat. - Te nieruchomości wymagają stałej miłości - mówi. Ivanhoé Cambridge wydało już ok. 70,5 mln USD, na remontu i renowacje w Château Frontenac.

Szef firmy deweloperskiej Bosa Development, z siedzibą w Burnaby, na przedmieściach Vancouver, mówi, że nie zwrócił uwagi na Empress, ponieważ zapatrzył się na malownicze condominia wzdłuż nabrzeża Victorii Ale kiedy przekroczył drzwi hotelu po raz pierwszy, to stwierdził, że "zakochał się w starej pani". - To nie jest mój tradycyjny nieruchomościowy interes. To jest prawdziwa miłość. Zamierzamy dokonać wspaniałych rzeczy - mówi deweloper. Dziś nie tylko on jest w twardej opozycji przeciw wykorzystaniu ziemi w otoczeniu Empress pod zabudowę.

Plan ten wzbudził oburzenie w całym mieście. Deweloper twierdzi, że planuje zainwestować ok. 40 mln kanadyjskich dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat w renowacje budynku, który ma 477 pokoi. - Nie zamierzamy robić nieruchomości makijażu - mówi. Ostateczny dochód z tej inwestycji nie będzie imponujący. - To wszystko jest na pograniczu filantropii i biznesu - twierdzi deweloper, dodając, że Fairmont będzie nadal zarządzał hotelem.

Wiele spośród innych hoteli kolejowych, będących kiedyś w posiadaniu Fairmont, przeszło pod zarząd funduszu Ontario Municipal Employees Retirement System w 2007 r. Ponieważ nie było zamiaru pozbywania się hoteli, w maju fundusz sprzedał 65 tys. niezabudowanych akrów w Quebecu, na brzegu rzeki Ottawa za 50 mln dolarów kanadyjskich. Szef firmy Bosa nie zamierza przejmować hotelu w Vancouver,ale też oświadczył, że jeśli miałby go przejąć, to tym razem nie zaślepi go miłość. - Z tym będzie inaczej - mówi. - To będzie biznes.

Czasy, kiedy po Kanadzie podróżowało się głównie koleją, dawno minęły. Jednakże hotele kolejowe, których era także minęła, zachowały wiele ze swojej chwały i wspaniałości z tamtych czasów.

Wchodzą na rynek

Pozostało 96% artykułu
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy