Jak szybko sprzedać mieszkanie

Poradnik | Nie ma nieruchomości niesprzedawalnych, są tylko spalone oferty – twierdzą eksperci od home stagingu.

Aktualizacja: 25.08.2014 14:12 Publikacja: 25.08.2014 14:07

Mieszkanie przed ingerencją wizażysty nieruchomości...

Mieszkanie przed ingerencją wizażysty nieruchomości...

Foto: materiały prasowe

Rz: Specjalista od home stagingu, wizażysta nieruchomości – do czego taka osoba przyda się sprzedającemu mieszkanie? Coraz więcej ofert od takich specjalistów pojawia się na rynku.

Katarzyna Wiśniewska, Freedom Nieruchomości

: Po pierwsze, specjalista od home stagingu czy wizażysta nieruchomości to tzw. osoba trzecia, czyli niezwiązana emocjonalnie z nieruchomością spojrzy na nią z chłodnym okiem. Jednak sam dystans nie wystarczy, aby z sukcesem przygotować mieszkanie do sprzedaży. Potrzebna jest jeszcze pewna wizja, pomysł na to, jak chcemy zaprezentować swoją nieruchomość oraz koncepcja jej sprzedaży.

Zwykle jest tak, że każdy właściciel nieruchomości jest do niej przywiązany. Spędził tam wiele lat, łączy go z danym miejscem wiele wspomnień, które bardzo często są sprzedawane potencjalnemu nabywcy. A tak być nie powinno.

Specjalista od home stagingu bez skrupułów wyeliminuje przedmioty i elementy zbędne z punktu widzenia sprzedaży, personalizujące lokal. Bo w mieszkaniu do wzięcia powinno być neutralnie, uniwersalnie, wręcz plastycznie. Taki lokal to produkt, który ma być dobrą gliną do ulepienia formy odpowiedniej dla nowego właściciela.

Podsumowując: mieszkanie na sprzedaż powinno być jak ubranie w rozmiarze „no size" – czyli dopasowujące się do każdej sylwetki.

Na czym polega zawód wizażysty nieruchomości? Jak działa taki specjalista na polskim rynku – sam czy z pośrednikiem?

Katarzyna Wiśniewska

: Ten zawód polega na takim przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży, aby kupujący mógł się w niej poczuć komfortowo, a nie zawstydzony, skrępowany czy onieśmielony. Na pracę home stagera składa się wiele elementów. Najpierw trzeba ocenić możliwości stylizacji nieruchomości, kwestie finansowe oraz nastawienie do zmian właściciela, bo przecież to jemu powinno na tym zależeć. Jeśli zależy mu na szybkiej sprzedaży, nie powinien sabotować działań ku temu zmierzających.

Jak już sprzedający „kupi" wizję doradcy, trzeba wspólnie zaplanować harmonogram prac, np. malowanie, naprawienie usterek. Konieczne jest też ustalenie wizji kolorystycznej i grupy docelowej.

Potem niezbędny jest również dobry fotograf.

Co do zakresu działań i współpracy, uważam, że wszystkie te zabiegi mają rację bytu tylko z pośrednikiem, który bagaż emocjonalny obu stron spakuje do plecaka i weźmie na swoje barki. Bo dobry pośrednik, to też dobry psycholog. Tylko kompleksowa usługa przyniesie satysfakcjonujące efekty.

Jaki jest zakres obowiązków eksperta od home stagingu? Po czym poznać profesjonalistę? Czym powinien się legitymować?

Katarzyna Wiśniewska

: Zakres obowiązków obejmuje to wszystko, na co się umówimy ze sprzedającym. Nie ma tu odgórnie narzuconych ram - każdy pracuje tak, jak chce. Ważne jednak, aby sprzedający otrzymał szczegółowe wytyczne, co trzeba zmienić. To, czy się do nich zastosuje, zależy już tylko od niego.

Profesjonalista powinien mieć doświadczenie, portfolio swoich realizacji oraz przebyte branżowe szkolenia. Ale rynek i tak go zweryfikuje. Ludzie z branży wiedzą, że same szkolenia i wiedza podane na tacy, nie wystarczą. Trzeba mieć jeszcze coś: wizję, pomysł, umiejętność szukania i czerpania inspiracji, energię i siłę przebicia.

Ile kosztują usługi home stagingu?

Magdalena Pstrucha, Freedom Nieruchomości

: Home staging polega na takiej zmianie przestrzeni, by wzbudziła ona zachwyt u jak największej liczby oglądających. Takie działania wymagają nie tylko wiedzy stylizacyjnej, pomysłu, ale też w dużej mierze wiedzy ekonomicznej, która pozwoli oszacować niezbędne nakłady finansowe  w stosunku do potencjału sprzedażowego nieruchomości. Wszelkie działania muszą być opłacalne, bo nie chodzi o to, aby wydać, ale żeby zainwestować pieniądze mądrze.

Koszty home stagingu zależą od stanu nieruchomości, jej „zawartości", czyli od mebli, dodatków, a także jej przeznaczenia: na sprzedaż czy wynajem. Doświadczony home stager wykorzysta w pełni potencjał już drzemiący w nieruchomości i ograniczy koszty do minimum.

Ostateczna kwota za usługę może się wahać od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych.

Jak przekonać klienta do home stagingu? Czy Polacy są gotowi do płacenia za takie usługi?

Magdalena Pstrucha

: W skali całej Polski home staging dopiero raczkuje, ale rozwija się coraz szybciej, bo zapotrzebowanie na tego typu usługi jest ogromne. Polacy doceniają fachowców, którzy ułatwiają im życie i zdejmują z ich barków problemy.

Jak ich najłatwiej przekonać do usługi home stagingu? Tych, którzy mają już za sobą doświadczenie w sprzedaży lub wynajmie własnych lokali, nie trzeba namawiać. Wiedzą, że na rynku rządzi teraz kupujący i jak wielkie znaczenie ma perfekcyjne przygotowanie nieruchomości.

Natomiast tym, którzy dopiero zdecydowali się na sprzedaż, najlepiej pokazać efekty swoich działań w postaci sesji fotograficznych „przed" i „po" usłudze oraz zaprezentować statystyki przeprowadzonych z sukcesem transakcji.

Jak eksperci w tej dziedzinie działają w innych krajach? Niektórzy mówią: nowe zasłony, ładny zapach w łazience, kwiaty w salonie – samo się sprzeda...

Magdalena Pstrucha

: Home staging to coś więcej niż tylko porządkowanie i odświeżanie przestrzeni. Profesjonalny home stager musi dostosować swoją wiedzę o stylizacji wnętrz do potrzeb i oczekiwań ogółu społeczeństwa. Musi być nie tylko świetnym obserwatorem, ale też i psychologiem. Mówi się: co kraj to obyczaj – to powiedzenie sprawdza się również na rynku nieruchomości. Od dawna wiadomo, że najlepiej czujemy się w otoczeniu, które znamy i lubimy, które kojarzy się nam z czymś miłym. Nasze przekonania i wspomnienia rządzą naszymi wyborami – również wtedy, gdy decydujemy się na zakup czy wynajem mieszkania.

Niezależnie więc od kraju home stager ma to samo zadanie: musi tak przygotować nieruchomość, aby skradła serca, jak największej liczbie oglądających.

Czy są mieszkania i domy niesprzedawalne, latami czekające na amatorów? Co jest przeszkodą, oprócz zaporowej ceny?

Magdalena Pstrucha

: Nie ma nieruchomości niesprzedawalnych, są tylko spalone oferty. Takie, które klienci już widzieli, znają z Internetu i na widok których zastanawiają się: „coś z tym lokalem jest nie tak, skoro do tej pory się nie sprzedał".

Nie od dziś wiadomo, że na rynku nieruchomości o szybkiej transakcji decyduje głównie tzw. efekt świeżości. Aby wykorzystać go w pełni, trzeba dokładnie przemyśleć strategię jeszcze przed pierwszą prezentacją nieruchomości. Chodzi tu nie tylko o przygotowanie lokalu, perfekcyjne zdjęcia, opis, opracowanie sposobu promocji, ale też o określenie jak najbardziej realnej ceny. Te wszystkie czynniki muszą ze sobą idealnie współgrać. To klucz do do szybkiej sprzedaży każdej nieruchomości.

Rz: Specjalista od home stagingu, wizażysta nieruchomości – do czego taka osoba przyda się sprzedającemu mieszkanie? Coraz więcej ofert od takich specjalistów pojawia się na rynku.

Katarzyna Wiśniewska, Freedom Nieruchomości

Pozostało 97% artykułu
Nieruchomości
Elastyczne biura w kamienicy przy Poznańskiej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Flare na Grzybowskiej. Luksusowy apartamentowiec wchodzi na rynek
Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań