W Gdańsku dostaliśmy nagrodę za cierpliwość

Planujemy wybudować w Poznaniu dwie wieże – mówi Adam Trybusz, przedstawiciel Von der Heyden Group.

Aktualizacja: 15.05.2016 10:47 Publikacja: 15.05.2016 10:36

W Gdańsku dostaliśmy nagrodę za cierpliwość

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

Rz: Po dziesięciu latach udało się panu rozpocząć budowę projektu hotelowego w takiej lokalizacji w Gdańsku, o jakiej marzą inni inwestorzy. Dlaczego przygotowania do budowy trwały aż tyle lat?

Adam Trybusz, Von der Heyden Group: Nie zawsze marzenia spełniają się w mgnieniu oka, szczególnie takie. Kupiliśmy unikalną nieruchomość w sercu Gdańska, na rogu Długiego Targu i Mieszczańskiej tuż przed kryzysem finansowym.

Gdy byliśmy gotowi do rozpoczęcia budowy, po uzyskaniu wszelkich zgód i pozwoleń, rynek budowlany stał się bardzo drogi i budżet projektu nie wytrzymał tego wzrostu. A kiedy rynek budowlany wracał do normy, instytucje finansowe mocno doświadczone kryzysem nie były zainteresowane projektami hotelowymi.

Hotele to bardzo wrażliwe projekty, wymagają zgrania w jednym czasie wielu elementów. W tym konkretnym przypadku trwało to dłużej, niż zakładaliśmy. Jesteśmy jednak cierpliwi. Ten upływający czas wykorzystaliśmy optymalnie i muszę powiedzieć, że zostaliśmy za tę cierpliwość wynagrodzeni.

Miał być hotel pięciogwiazdkowy, ale będzie trzygwiazdkowy. Jak zmieniał się projekt? Co jest dziś największym atutem Długiego Targu?

Początkowo zamierzaliśmy powtórzyć koncept hotelu, jaki wybudowaliśmy w Lublinie. Na Krakowskim Przedmieściu, w najpiękniejszej kamienicy miasta, po pieczołowitej renowacji budynku, za którą otrzymaliśmy Złoty Laur Konserwatorski, powstał – i ma się nadal dobrze – butikowy Grand Hotel Lublinianka. Na Długim Targu w Gdańsku zamierzaliśmy powtórzyć ten koncept. Kryzys rynku uniemożliwił nam jednak tę realizację, ale też upływający czas wskazał zmiany na rynku. Ta cierpliwość, o której już mówiłem, zaowocowała podwójnie.

Dostrzegliśmy, że rozwijający się rynek turystyczny szuka innej oferty, zmienił się model klienta, zmienić musiał się zatem i koncept hotelowy. W naszym najbliższym sąsiedztwie funkcjonuje pięciogwiazdkowy hotel, a my nie chcemy konkurować o tego samego klienta. Zamierzamy uzupełnić ofertę rynku.

W hotelu Długi Targ każdy będzie czuł się dobrze, również gość szukający czegoś więcej niż wygody, bowiem w starej części budynku, tej od strony ulicy Długi Targ, pokoje będą oferowały wyższy standard. Nowa część zaspokoi młodych aktywnych gości hotelowych. Poza unikalną, niepowtarzalną lokalizacją, największym atutem tego adresu będzie hotel uszyty na miarę naszych gości.

Budżety inwestycji to 11 mln euro – skąd pochodzi finansowanie?

Rynek finansowy nadal nie jest zbyt łaskawy dla deweloperów, a wrażliwe projekty hotelowe wymagają większego zaangażowania inwestorów. Podstawą finansową są środki własne inwestora, stanowiące około 40 proc. budżetu. Pozostała część to kredyt budowlany udzielony przez Alior Bank. Po zakończeniu budowy i uruchomieniu hotelu kredyt budowlany zostanie zastąpiony wieloletnim kredytem inwestycyjnym. Zmienią się ryzyka projektu, zmienią się też parametry finansowania.

Gdzie jeszcze w Polsce firma prowadzi dziś inwestycje?

W Gdańsku startujemy z pierwszym projektem – traktujemy go jako przyczółek mocniejszego zaakcentowania swojej obecności w Trójmieście. Przyszłość pokaże, co będzie, za wcześnie dzisiaj mówić więcej o planach.

Myślimy dzisiaj też o projekcie biurowym Nowy Świat Atrium w Warszawie. Wysokiej klasy budynek, harmonijnie skomponowany z otoczeniem, sąsiadującymi budynkami Liberty Corner i Griffin House, powstanie w ścisłym centrum Warszawy, w pobliżu placu Trzech Krzyży, przy ul. Nowy Świat 5. To wspólny projekt JV z GLL Real Estate Partners z budżetem szacowanym na 24 miliony euro. Nowy Świat Atrium będzie odpowiadać najwyższym standardom Von der Heyden Group w projektach europejskich.

A poza Warszawą?

Planujemy projekty w Poznaniu na placu Andersa. Ambitne i piękne dwie wieże w sumie będą miały 55 tys. metrów kwadratowych powierzchni najmu. Dysponujemy już pozwoleniem na budowę, rozpoczęliśmy procedurę przetargową.

Budżet każdego projektu to około 60 mln euro.

Ile do tej pory Grupa zainwestowała w Polsce? A ile chce wydać na naszym rynku w ciągu najbliższych lat?

Zainwestowaliśmy na polskim rynku ćwierć miliarda euro. Całkiem sporo jak na firmę prywatną, niesięgającą po pieniądze z giełdy czy papierów dłużnych.

Chcemy się rozwijać, restrukturyzujemy w tym celu źródła finansowania, co pozwoli jeszcze mocniej zaakcentować naszą obecność na rynku. Ile wydamy w najbliższym czasie? Pewnie 100–150 mln euro, ale to nie zależy tak naprawdę tylko od naszej woli.

A od czego?

Jeżeli miasta będą tworzyły potrzeby, to my naszymi projektami będziemy je zaspokajać. Oby tak się działo, tego życzymy sobie, ale i polskim miastom. Wszystko jest wynikiem prostej reguły. W miastach żyją mieszkańcy, ale miasta budują inwestorzy. Mieszkańcy tworzą potrzeby, władze mądrze je stymulują, inwestorzy zaspokajają.

Kiedy VDHG wejdzie z projektem do Warszawy?

Grupa jest w centrum Warszawy. Była już od 1990 r., kiedy zrealizowała swój pierwszy projekt biurowy klasy A dla Price Waterhouse Coopers.

A jeśli chodzi o datę, kiedy ruszy Nowy Świat Atrium, jeszcze jej nie podajemy. Na razie na to za wcześnie.

CV

Adam Trybusz – od 1996 r. związany z Von der Heyden Group. Deweloper i współinwestor projektu „Długi Targ" w Gdańsku. Absolwent Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Członek The Royal Institution of Chartered Surveyors i Urban Land Institute w Londynie.

Nieruchomości
Jakie mieszkanie na kredyt?
Nieruchomości
10,2 mln euro kredytu na ukończenie magazynu pod Warszawą
Nieruchomości
Inwestorzy zameldują się na rynku magazynów?
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Na jakie mieszkania nas stać? Jaki jest wybór lokali na przeciętną kieszeń?