Andrzej Brochocki | wspólnik zarządzający, Kancelaria Brochocki
Wartość nieruchomości komercyjnych podnosi wzrost przychodów z najmu, czyli stabilny i długoletni najemca. Wzrost przychodów lub powstrzymanie ich spadków można osiągnąć poprzez rozbudowę obiektu lub poprawę infrastruktury (stacje metra, dojazdy, trasy szybkiego ruchu).
Ważne są remonty i liftingi elewacji i powierzchni wspólnych. Cenę nieruchomości podnoszą też udogodnienia, nowoczesne wyposażenie i usługi takie jak restauracje, bary, sklepy, kluby fitness, strefy relaksu, centra konferencyjne, miejsca na rowery, prysznice.
Pożądani, zwłaszcza w najlepszych lokalizacjach, są też prestiżowi najemcy. Ważne są również rozwiązania proekologiczne. Na certyfikatach – LEED czy BREAM – zależy przede wszystkim najemcom reprezentującym rozpoznawalne międzynarodowe marki, niemniej grono chętnych do płacenia wyższej stawki za wyższy standard proekologiczny się poszerza.
Małgorzata Szychułda | dyrektor Działu Retail Asset Management w Knight Frank
Firmy zarządzające dużym portfelem mogą skorzystać z efektu skali, negocjując stawki z dostawcami mediów bądź wynagrodzenie za usługi z firmami serwisującymi (m.in. ochrona, sprzątanie). Możliwe jest też zmniejszenie wydatków dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań architektonicznych i technologicznych.
Dodatkowe przychody może dać modernizacja albo rozbudowa zwiększająca powierzchnię handlową, więc, docelowo, wpływy z najmu. Drugim sposobem jest wynajmowanie w ramach części wspólnych tzw. wysp najemcom handlowo-usługowym czy też sprzedaż powierzchni reklamowych.