Reklama

Wolne fale mózgu pomogą w nauce

Pamięć można wydatnie wzmocnić w przeddzień egzaminu. Dowiódł tego eksperyment niemieckich naukowców

Publikacja: 17.04.2013 21:08

Fot. Dmitri MIkitenko

Fot. Dmitri MIkitenko

Foto: copyright PhotoXpress.com

Jutro egzamin, na przykład z historii Francji, trzeba opanować daty i nazwiska ważne dla dziejów rewolucji. Czy student ma szanse? Tak, jeśli uda się z podręcznikiem do laboratorium na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Tybindze.

Badacze z zespołu kierowanego przez prof. Johannesa Krause przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 60 ochotników. Podzielono ich na dwie grupy. Studentom w jednej grupie założono na głowy elektrody rejestrujące aktywność mózgu podczas procesu uczenia się.

Zadanie studentów polegało na zapamiętaniu konkretnych nazwisk, dat i liczb. Czytanie rozdziału wymagało około godziny. Po kwadransie przerwy studenci przez godzinę powtarzali materiał.

W fazie czytania, odpoczynku i utrwalania wiedzy elektrody przekazywały impulsy do komputera wyposażonego w specjalny program analityczny.

Reklama
Reklama

Komputer analizował na bieżąco zarejestrowane fale świadczące o aktywności mózgu. Jeśli urządzenie uchwyciło pewien określony typ fal mózgowych – tak zwane fale wolne – wysyłało słaby sygnał dźwiękowy trwający jedną dwudziestą sekundy. Sygnały te docierały do ucha studenta dokładnie w momencie, gdy fale osiągały swoje maksimum. Sygnał powodował wzmocnienie tych fal.

Te wolne fale, o czym wiadomo już od kilku lat, towarzyszą procesowi uczenia się, powtarzania informacji, utrwalenia ich w pamięci. Doświadczenie wykazało, że grupa ochotników, u których w trakcie nauki stymulowano te fale sygnałem dźwiękowym – następnego dnia pamiętała dwukrotnie więcej od studentów grupy niewyposażonej w elektrody.

Jutro egzamin, na przykład z historii Francji, trzeba opanować daty i nazwiska ważne dla dziejów rewolucji. Czy student ma szanse? Tak, jeśli uda się z podręcznikiem do laboratorium na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Tybindze.

Badacze z zespołu kierowanego przez prof. Johannesa Krause przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 60 ochotników. Podzielono ich na dwie grupy. Studentom w jednej grupie założono na głowy elektrody rejestrujące aktywność mózgu podczas procesu uczenia się.

Reklama
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Partnera
Język natury. Źródła jako świadkowie zmian klimatu i działalności człowieka
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Materiał Partnera
Od nikotyny po alzheimera. Nowy model receptorów może zmienić badania nad mózgiem
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama