Urządzenie monitorujące stany emocjonalne ludzi

System pozwalający oceniać emocje odbiorcy opracowali specjaliści z Uniwersytetu Tokijskiego i agencji Dentsu Aegis Network. W piątek będzie pokazywany w Polsce - pisze Piotr Kościelniak.

Publikacja: 18.09.2014 05:14

Opaska analizująca pracę mózgu jest sprzężona z kamerą wideo rejestrującą, co badany człowiek w dane

Opaska analizująca pracę mózgu jest sprzężona z kamerą wideo rejestrującą, co badany człowiek w danej chwili widzi

Foto: materiały prasowe

Urządzenie ma formę zakładanej na głowę opaski, w której znajdują się elektrody mierzące aktywność mózgu. Do opaski przymocowana jest również kamera umożliwiająca rejestrowanie dokładnie tego, co widzi osoba badana. Dzięki temu urządzenie jest w stanie monitorować stany emocjonalne ludzi w reakcji na to, co widzą. Na podstawie odczytów EEG jest w stanie odszyfrować osiem różnych uczuć. 

Prace nad tą technologią trwają od 17 lat w ramach specjalnej komórki naukowej Dentsu Aegis Network. Urządzenia będą pokazywane po raz pierwszy poza Japonią podczas piątkowej konferencji Digital Camp organizowanej w Warszawie przez tę właśnie grupę reklamową. Dlaczego zajmuje się tym agencja reklamowa? Bo tego rodzaju urządzenia mogą mieć zastosowanie w analizowaniu odbioru przekazów marketingowych. Można będzie sprawdzić, czy odbiorcom podoba się reklama, opakowanie produktu czy wystrój sklepu. Badając zapis fal mózgowych, można będzie ocenić, czy jakaś scena filmu reklamowego wywołuje znużenie, czy zainteresowanie.

W ubiegłym roku inżynierowie z Dentsu Science Jam zademonstrowali takie urządzenie połączone z kamerą iPhone'a. Gdy opaska wykrywała skok zainteresowania, smartfon automatycznie nagrywał obraz.

Wszystkich zaniepokojonych „podglądaniem myśli" przez speców od reklamy można uspokoić – te urządzenia na razie są wykorzystywane jedynie eksperymentalnie. Do praktyki marketingowej jeszcze nie trafiły. Podczas Digital Camp będą miały swoją premierę – po raz pierwszy urządzenie do odczytywania stanu emocjonalnego zostanie pokazane poza laboratorium. Dwie osoby założą opaski i obejrzą ten sam film, a na wielkim ekranie będzie można porównać ich reakcje.

Są jednak technologie, którym znacznie bliżej do praktycznego zastosowania. Podczas Digital Camp prezentowany będzie również złożony system analizowania zachowań użytkowników internetu,  tworzący na tej podstawie spersonalizowany przekaz reklamowy. Algorytm analizy behawioralnej – sprawdzanie, kiedy i gdzie ktoś był na wakacjach, co jada, jakie strony przeglądał w internecie, jakiego sprzętu do tego używa – pozwala ocenić m.in. stan majątkowy, zainteresowania, a nawet sytuację rodzinną.

Podobny algorytm wykorzystywany był m.in. po tsunami i awarii elektrowni atomowej w Fukushimie. Wykorzystując dane z samochodów, system analizujący zachowanie ludzi wygenerował mapy przejezdnych dróg.

Piotr Kościelniak

Opinia:

Radosław ?Brzuska?, dyrektor ds. innowacji ?Dentsu Aegis Network Polska

Digital Camp to impreza dla osób, które dostrzegają dokonującą się zmianę w świecie mediów i komunikacji. Dla nas to okazja do dzielenia się wiedzą, a nie miejsce na sprzedaż usług.

Prezentowane tu rozwiązania wskazują, jak inaczej marki mogą się komunikować z konsumentami, przede wszystkim dzięki nowym technologiom. Tytuł konferencji to „Advertising Reboot", bo naszym zdaniem nadszedł czas, żeby zmienić podejście do reklamy.

Przykład? Będziemy gościć m.in. Yasuharu Sasakiego, globalnego szefa kreacji Dentsu z Tokio, który opowie, jak odtworzyliśmy historyczny przejazd Ayrtona Senny na torze Suzuka. To był projekt „Sound of Honda", który na festiwalu w Cannes zdobył ?15 najważniejszych nagród. Rekordowy przejazd Senny został zapisany analogowo przez Hondę, która 25 lat temu razem z naszą firmą zaczęła wykorzystywać telemetrię w wyścigach Formuły 1. Dziś dzięki nowym technologiom możemy dokładnie odtworzyć ten przejazd i przywrócić towarzyszące mu emocje. Pokazać, że to, co kiedyś pomagało kierowcy F1, dziś pomaga każdemu. Tematem jednej z prezentacji na Digital Camp jest właśnie odchodzenie od tradycyjnej reklamy dzięki możliwościom, jakie dają nowe technologie.

Digital Camp odbywa się już po raz szósty. Pierwotnie pomyślany został jako platforma wymiany wiedzy w ramach Dentsu Aegis Network. Obecnie odbywa się dwa razy w roku i jest wydarzeniem w branży, w którym w większości uczestniczą nasi klienci.

Urządzenie ma formę zakładanej na głowę opaski, w której znajdują się elektrody mierzące aktywność mózgu. Do opaski przymocowana jest również kamera umożliwiająca rejestrowanie dokładnie tego, co widzi osoba badana. Dzięki temu urządzenie jest w stanie monitorować stany emocjonalne ludzi w reakcji na to, co widzą. Na podstawie odczytów EEG jest w stanie odszyfrować osiem różnych uczuć. 

Prace nad tą technologią trwają od 17 lat w ramach specjalnej komórki naukowej Dentsu Aegis Network. Urządzenia będą pokazywane po raz pierwszy poza Japonią podczas piątkowej konferencji Digital Camp organizowanej w Warszawie przez tę właśnie grupę reklamową. Dlaczego zajmuje się tym agencja reklamowa? Bo tego rodzaju urządzenia mogą mieć zastosowanie w analizowaniu odbioru przekazów marketingowych. Można będzie sprawdzić, czy odbiorcom podoba się reklama, opakowanie produktu czy wystrój sklepu. Badając zapis fal mózgowych, można będzie ocenić, czy jakaś scena filmu reklamowego wywołuje znużenie, czy zainteresowanie.

Nauka
W organizmach delfinów znaleziono uzależniający fentanyl
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku
Nauka
Jak picie kawy wpływa na jelita? Nowe wyniki badań
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nauka
Północny biegun magnetyczny zmierza w kierunku Rosji. Wpływa na nawigację