Reklama
Rozwiń
Reklama

Test na chorobę popromienną

Badanie krwi pozwalające określić dawkę promieniowania, na jaką narażony był człowiek opracowali naukowcy z amerykańskiego Dana Farber Cancer Institute. W pracach brał udział polski specjalista dr Wojciech Fendler.

Aktualizacja: 23.05.2015 13:46 Publikacja: 23.05.2015 13:27

Twórcy testu - dr Dipanjan Chowdhury (p) i dr Wojciech Fendler (l)

Twórcy testu - dr Dipanjan Chowdhury (p) i dr Wojciech Fendler (l)

Foto: materiały prasowe

Takie badanie byłoby niezwykle przydatne w sytuacjach katastrof radiacyjnych. Pozwoliłoby określić kto przeżyje bez pomocy, a kto wymaga natychmiastowej opieki. Wyniki testów krwi wykonanie już 24 godziny po narażeniu na promieniowanie mogą wskazać jak wysoka była dawka i jakie będą konsekwencje dla zdrowia. Biomarkery umożliwiają lekarzom ocenę, czy będzie potrzebny np. przeszczep szpiku ratujący życie ofiarom choroby popromiennej.

Naukowcy podkreślają, że problem w takich — rzadkich — sytuacjach polega na tym, iż u ludzi dotkniętych nawet dużą dawką promieniowania objawy rozwijają się stopniowo. Niekiedy następstwa są widoczne dopiero kilka tygodni po ekspozycji.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Materiał Partnera
Chcieliby dwójkę. Dlaczego więc Polacy coraz rzadziej decydują się na dzieci?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Partnera
Krewny z Ameryki. Jak filmy opowiadają niezwyczajną historię polskich emigrantów
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama