Pies na stres, czyli bezinteresowny terapeuta

W obecności zwierząt ludziom rośnie poczucie własnej wartości. Emma jest jednym z 16 tys. specjalnie przeszkolonych psów‚ które w ramach programu READ®, prowadzonego w amerykańskich szkołach podstawowych i bibliotekach‚ pomagają dzieciom w nauce czytania. Co Ty sądzisz o terapii z udziałem psów? Wypowiedz się na naszym blogu.

Publikacja: 16.10.2007 18:44

Pies na stres, czyli bezinteresowny terapeuta

Foto: Fotorzepa, Magdalena Rittenhouse

Red

Opinie zbieramy tutaj

Sześcioletni Stosh wkracza do pokoju‚ trzymając w dłoniach ulubioną książkę o przygodach kota w kapeluszu. Gramoli się na ogromną poduszkę wypchaną ziarnami fasoli i z przejęciem zaczyna czytać. Sylaba po sylabie. W skupieniu zmaga się z każdym zdaniem. Obok‚ przytulona do niego‚ słucha wierna towarzyszka – Emma.

 

 

Program READ‚ uruchomiony po raz pierwszy w 1999 roku w bibliotece publicznej w Salt Lake City‚ był pomysłem Intermountain Therapy Animals‚ organizacji specjalizującej się w psychoterapii z udziałem zwierząt. – Przebywanie w towarzystwie zwierząt wywołuje u ludzi pozytywne reakcje fizjologiczne – twierdzi dyrektor ITA Kathy Klotz. Badania laboratoryjne wykazują między innymi‚ że w ich obecności ludziom obniża się ciśnienie. Aaron Katcher‚ psychiatra‚ który od lat bada ludzko-zwierzęce interakcje‚ tłumaczy, że tego rodzaju terapie są bardzo skuteczne‚ bo w obecności zwierząt ludzie potrafią się zrelaksować‚ czują się bezpieczniej‚ rośnie ich poczucie własnej wartości. W tych warunkach znacznie łatwiej im się otwierać‚ przełamywać opory‚ mówić o problemach. Szkolone przez ITA czworonogi z dobrym skutkiem pomagały już wcześniej osobom z syndromem Downa‚ dzieciom autystycznym czy pacjentom z chorobą Alzheimera.

Psychologowie i pedagodzy twierdzą‚ że u wielu dzieci problemy z czytaniem wynikają nie z przyczyn intelektualnych‚ ale emocjonalnych – nieśmiałości‚ braku pewności siebie‚ niechęci do mówienia na głos w dużej grupie. Specjaliści z ITA postanowili więc zaeksperymentować – zatrudnili czworonożnych terapeutów. – Psy sprawiają, że dziecko może się przez chwilę poczuć trochę jak nauczyciel – mówi Klotz. – Dzieciom doskonale to służy. Są święcie przekonane‚ że pies słucha każdego ich słowa i że wszystko rozumie. Program szybko zyskał popularność‚ nie tylko w Utah‚ ale w całym kraju.

 

 

Joe Turner‚ właściciel Emmy‚ z dumą pokazuje mi najrozmaitsze certyfikaty i medale. Zanim jego podopieczna zaczęła „pracować” z dziećmi‚ przebyła wiele szkoleń – w sumie 350 godzin. Jako woluntariusz Turner nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia‚ zajęcie traktuje jednak bardzo poważnie. – Przez trzy dni jesteśmy bardzo zajęci. Przez resztę tygodnia daję jej trochę odpocząć – wyjaśnia.

Oprócz cotygodniowych sesji w bibliotece pies odwiedza też dwa okoliczne szpitale oraz dom starców. Pomaga w fizjoterapii pacjentów częściowo sparaliżowanych po wylewach‚ a także osobom z demencją. – Często nie za wiele już kojarzą‚ mnie nie rozpoznają‚ ale ją‚ w jakiś przedziwny sposób – tak. I natychmiast zauważają‚ gdy nie pojawi się, jak zwykle – mówi Turner.

 

 

Do biblioteki w Princeton na psio-czytelnicze sesje uczniów z kłopotami mogą kierować nauczyciele z miejscowych podstawówek. Spotkanie z Emmą trwa około 20 minut. – Dzieci, które nie potrafią dobrze czytać‚ czytać nie chcą – zauważa Ann Woodrow‚ bibliotekarka odpowiedzialna za program. – W rezultacie ich trudności coraz bardziej się pogłębiają. Do nich właśnie próbujemy dotrzeć – wyjaśnia. Bezpośrednio do biblioteki mogą się także zgłaszać rodzice – niepotrzebne są żadne skierowania czy zaświadczenia. Ci‚ z którymi rozmawiam‚ w większości niechętnie mówią o problemach swoich dzieci – najczęściej tłumaczą‚ że chodzi o to‚ by zachęcić je do czytania‚ wyrabiać w nich dobre nawyki‚ dostarczać stymulującej rozrywki.

Od bibliotekarki dowiaduję się potem‚ że wśród „klientów” Emmy, oprócz uczniów, u których kulało czytanie‚ były też dzieci z całkiem poważnymi problemami: chłopiec z syndromem Aspergera (związanym z autyzmem)‚ dziewczynka‚ która panicznie bała się psów‚ czy dziecko adoptowane z Rosji‚ które miało kłopoty z angielskim.

Mimi Omiecinski‚ mama sześcioletniego Stosha‚ który do niedawna uczęszczał do szkoły specjalnej‚ oględnie mówi o jego „kłopotach z koncentracją”. Twierdzi jednak‚ że piątkowe sesje z Emmą‚ na które Stosh czeka przez cały tydzień‚ to nagroda za wszystkie ich wspólne wysiłki. W obecności psa chłopcu znacznie łatwiej się skupić.

Psy są doskonałymi słuchaczami – mówi Woodrow. – Uspokajają. Nie krytykują. Ofiarują bezwarunkową miłość.

Opinie zbieramy tutaj

Sześcioletni Stosh wkracza do pokoju‚ trzymając w dłoniach ulubioną książkę o przygodach kota w kapeluszu. Gramoli się na ogromną poduszkę wypchaną ziarnami fasoli i z przejęciem zaczyna czytać. Sylaba po sylabie. W skupieniu zmaga się z każdym zdaniem. Obok‚ przytulona do niego‚ słucha wierna towarzyszka – Emma.

Pozostało 92% artykułu
Nauka
Najkrótszy dzień i najdłuższa noc w 2024 roku. Kiedy wypada przesilenie zimowe?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
Pełnia Księżyca w grudniu. Zimny Księżyc będzie wyjątkowy, bo trwa wielkie przesilenie księżycowe
Nauka
W organizmach delfinów znaleziono uzależniający fentanyl
Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku