Reklama

Implant pozwoli odzyskać wzrok

Chip wszczepiany pod siatkówkę nadzieją dla osób z chorobami oczu

Publikacja: 04.11.2010 01:10

Implant pozwoli odzyskać wzrok

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Miikka Terho jest jednym z 11 pacjentów, którzy wzięli udział w eksperymentalnej terapii opracowanej przez niemieckich okulistów. Polega ona na umieszczeniu pod siatkówką oka mikrochipu przekształcającego światło w elektroniczne impulsy. Zastępuje to pracę uszkodzonych przez chorobę komórek receptorowych.

Efekty są rewelacyjne. – Z każdym dniem po zabiegu mój wzrok się poprawiał – cieszył się 46-letni Fin, który stracił go w wyniku rozwoju barwnikowego zwyrodnienia siatkówki. Z chipem był w stanie odróżnić leżące na stole sztućce, a także odczytać wskazówki zegara i swoje imię ułożone przed nim dużymi literami.

Większość spośród pozostałych pacjentów, niewidomych średnio od dwóch do 15 lat, potrafiła zlokalizować źródło światła lub położenie jasnych obiektów.

– Prace nad implantem wciąż są w toku. Chcemy się dowiedzieć, w które miejsce najlepiej go wszczepiać i u kogo może przynieść to najlepsze efekty – komentuje Eberhart Zrenner, profesor niemieckiego Uniwersytetu w Tuebingen i dyrektor firmy Retinal Implant AG, w której urządzenie zostało wynalezione.

W testowaniu jego ulepszonej wersji ma wkrótce wziąć udział kilkudziesięciu pacjentów z różnych państw Europy. Jeśli zakończy się ono sukcesem, zabieg z użyciem mikrochipu będzie dostępny na rynku w ciągu pięciu lat. Lekarze szacują, że może z niego skorzystać ok. 200 tys. osób na świecie.

Reklama
Reklama
Nauka
Naukowcy są bliżej wyjaśnienia pochodzenia życia na Ziemi. Przełomowe wyniki badań
Nauka
W jakim wieku czujemy się najbardziej nieszczęśliwi? Wyniki badań pokazują niepokojącą zmianę
Nauka
Wyniszczające skutki długiego Covidu. Nowe badanie ujawnia ich skalę
Nauka
Jak bardzo prawdopodobna jest śmierć na skutek uderzenia asteroidy w Ziemię? Nowe badanie
Nauka
Co tak naprawdę wydarzyło się niemal 13 tys. lat temu? Naukowcy zbadali kontrowersyjną teorię
Reklama
Reklama