Urzędnik z przeniesienia zamiast z konkursu

Obsada urzędniczych posad ma się odbywać w trybie konkursowym, ale wymóg ten można ominąć. Wystarczy przesunąć na wakat podwładnego z odpowiednimi kwalifikacjami

Aktualizacja: 30.01.2009 06:42 Publikacja: 30.01.2009 05:59

Urzędnik z przeniesienia zamiast z konkursu

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Do końca ubiegłego roku w zasadzie nie było wyjątków. Kandydat na wolne stanowisko urzędnicze, w tym kierownicze, musiał przejść procedurę konkursową, z wyjątkiem gdy:

- był członkiem korpusu służby cywilnej przenoszonym do pracy w administracji samorządowej na mocy porozumienia pracodawców – art. 3f [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.)[/link];

- obejmował taki etat czasowo, tj. do chwili rozstrzygnięcia konkursu; takiego rozwiązania ustawa z 1990 r. nie zabraniała.

[b]Od 1 stycznia 2009 r. sytuacja się zmieniła, choć konkursy pozostały.[/b]

[srodtytul]Niech wygra najlepszy[/srodtytul]

Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze, jest otwarty i konkurencyjny zgodnie z art. 11 ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]nowej ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Pierwsze novum to definicja „wolnego stanowiska urzędniczego, w tym wolnego kierowniczego stanowiska urzędniczego” – to takie, na które nie został:

- przeniesiony zgodnie z ustawą albo porozumieniem inny pracownik samorządowy danej jednostki lub inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym, mający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,

- przeprowadzony nabór (konkurs),

- zatrudniony pracownik mimo odbytego konkursu.

Tak rozumiany wakat urzędniczy trzeba obsadzić w trybie konkursowym.

Druga nowość to obowiązek kierownika jednostki wskazania stanowisk, o które mogą się ubiegać oprócz obywateli polskich również cudzoziemcy z Unii Europejskiej oraz innych państw, jeśli umowy międzynarodowe lub prawo wspólnotowe pozwala im na zatrudnienie w Polsce. Osobie nieposiadającej obywatelstwa polskiego wolno dać stanowisko, gdzie wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli potwierdzi znajomość języka polskiego dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej.

Kolejna nowinka to termin na składanie dokumentów przez kandydatów, który od tego roku wynosi minimum dziesięć dni (dotychczas 14) od opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Następna – obowiązek ujęcia w protokole liczby nadesłanych ofert na stanowisko, w tym spełniających wymagania, oraz podania składu komisji przeprowadzającej wybór (dotychczas nie było takich wymogów ustawowych). I ostatnia: termin opublikowania informacji o wyniku konkursu został zmieniony z 14 dni na „niezwłocznie”, czyli możliwie najszybciej.

[srodtytul]Awanse i zastępstwa[/srodtytul]

Przytoczona definicja „wolnego stanowiska urzędniczego, w tym wolnego kierowniczego stanowiska urzędniczego” to klucz do omijania rekrutacji konkursowej. Pozwala na obsadzenie wakatu urzędniczego pracownikiem zatrudnionym w jednostce albo urzędnikiem spoza niej, jeśli tylko mają odpowiednie kwalifikacje. A to dlatego że jest to stanowisko, na które nie został przeniesiony zgodnie z ustawą albo porozumieniem inny pracownik samorządowy danej jednostki lub inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym, mający uprawnienia potrzebne na danym stanowisku. Jeśli więc przesunęliśmy takiego podwładnego, wolne stanowisko nie powstaje i konkurs nie jest konieczny. A przeniesienie jest możliwe w drodze awansu wewnętrznego w danej jednostce lub też od jednego pracodawcy do drugiego (szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule „[link=http://www.rp.pl/artykul/254512.html]Przeniesienie do innej pracy nie zawsze wymaga zgody urzędnika[/link]"). Konkurs nie jest też wymagany, gdy zaistnieje potrzeba zatrudnienia na zastępstwo z uwagi na usprawiedliwioną nieobecność pracownika.

[b]Uwaga: [/b]Wykazy stanowisk urzędniczych można znaleźć w załącznikach nr 3 do rozporządzeń Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych:

-[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178707] w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.)[/link],

- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178708]zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223 ze zm.)[/link].

Będą one aktualne do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych, co powinno nastąpić najpóźniej do 30 czerw-ca 2009 r.

[ramka][b]Rekrutacja krok po kroku[/b]

[b]KROK 1. [/b]

[b]Powołujemy komisję rekrutacyjną[/b]

Kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze musi ktoś ocenić. Przeanalizować nadesłane przez nich dokumenty aplikacyjne. Potem – sprawdzić ich wiedzę i wyłonić najlepszego, który obejmie posadę urzędnika. Powinna to zrobić komisja rekrutacyjna. Przepisy nowej ustawy, podobnie jak jej poprzedniczki, nie wskazują ani sposobu jej powołania, ani osób, które powinny w niej zasiąść, ani też ich liczby. Dlatego takie zagadnienia powinien określać regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze, który jednostka powinna sobie przygotować. Zwykle członków jest minimum trzech, w tym przewodniczący i jego zastępca.

[b]KROK 2. [/b]

[b]Publikujemy ogłoszenie o wolnym stanowisku[/b]

Kierownik jednostki samorządowej, w której jest wolne stanowisko urzędnicze (nowo utworzone lub zwolnione przez poprzedniego pracownika), musi przygotować ogłoszenie. Ma ono zawierać:

- nazwę i adres jednostki,

- wolne stanowisko urzędnicze,

- wymagania związane z tym stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,

- zakres zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym,

- wymagane dokumenty,

- termin nie krótszy niż dziesięć dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej i miejsce składania dokumentów (ich rodzaj powinien wynikać z obsadzanego stanowiska).

Gdy ogłoszenie jest gotowe, powinno zostać opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) jednostki oraz wywieszone na tablicy informacyjnej w jej budynku. Przepisy nie zabraniają również, by zostało zamieszczone w prasie czy umieszczone w urzędzie pracy albo w biurach pośrednictwa pracy.

[b]KROK 3. [/b]

[b]Przyjmujemy dokumenty aplikacyjne[/b]

Zanim ogłoszenie o wakacie urzędniczym zostanie upublicznione, nie należy przyjmować dokumentów od potencjalnych kandydatów. Ale gdy trafi do wiadomości publicznej, zaczyna się proces ich gromadzenia.

Po upływie terminu na składanie dokumentów komisja rekrutacyjna przystępuje do ich analizy. Sprawdza ich kompletność oraz wymogi formalne postawione w ogłoszeniu. Do dalszego postępowania konkursowego kwalifikuje te, które odpowiadają tym wymogom.

Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem urzędniczym, określonymi w ogłoszeniu o naborze.

[b]KROK 4. [/b]

[b]Testy i rozmowa kwalifikacyjna[/b]

Kandydatów, którzy przeszli wstępną selekcję, czeka teraz tekst kwalifikacyjny, czyli sprawdzian ich wiedzy i umiejętności, jeśli został przewidziany w procedurze rekrutacyjnej. Bo podobnie jak rozmowa kwalifikacyjna nie jest uregulowany w przepisach.

Kolejnym etapem konkursu, po teście, będzie właśnie rozmowa kwalifikacyjna, w czasie której komisja rekrutacyjna jest w stanie bezpośrednio zweryfikować informacje zawarte w dokumentach aplikacyjnych oraz ocenić przydatność poszczególnych kandydatów na wolnym stanowisku. Wybór metod i technik sprawdzających kandydatów i pozwalających dokonać ich oceny może być również inny. Testy i rozmowa są najbardziej powszechne.

[b]KROK 5. [/b]

[b]Wybieramy kandydata i publikujemy decyzję o wyborze[/b]

Teraz komisja rekrutacyjna ma pełny obraz wszystkich kandydatów, spośród których wybiera najlepszego. Czyli takiego, który najlepiej spełnia wymagania na wolne stanowisko urzędnicze. Zwycięzca jest zatrudniany w jednostce na podstawie umowy o pracę. Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustanie w ciągu trzech miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. W takiej sytuacji konieczne jest ponowne upowszechnienie informacji o zatrudnieniu konkretnej osoby – patrz krok 6.

Po dokonaniu wyboru kandydata komisja rekrutacyjna powinna przygotować protokół z przeprowadzonego naboru kandydatów na stanowisko urzędnicze. Ma w nim określić:

- stanowisko urzędnicze, na które był prowadzony nabór,

- liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów uszeregowanych według spełniania przez nich poziomu wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze,

- liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę ofert spełniających wymagania formalne,

- informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,

- uzasadnienie dokonanego wyboru,

- skład komisji przeprowadzającej nabór.

[b]KROK 6. [/b]

[b]Ogłaszamy wyniki konkursu[/b]

Ostatni krok w procesie konkursowym to upowszechnienie jego wyniku. Ogłoszenie musi się pojawić w BIP i na tablicy informacyjnej w jednostce, w której prowadzony był nabór, niezwłocznie po jego zakończeniu. I musi tu pozostać przez co najmniej trzy miesiące. Powinno zawierać informacje o tym, kto (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania) i dlaczego został wybrany na wolne stanowisko urzędnicze, jakie było to stanowisko i w jakiej jednostce samorządowej. Uzasadnienie musi być też podane, jeżeli żaden kandydat nie uzyskał akceptacji komisji rekrutacyjnej. [/ramka]

Do końca ubiegłego roku w zasadzie nie było wyjątków. Kandydat na wolne stanowisko urzędnicze, w tym kierownicze, musiał przejść procedurę konkursową, z wyjątkiem gdy:

- był członkiem korpusu służby cywilnej przenoszonym do pracy w administracji samorządowej na mocy porozumienia pracodawców – art. 3f [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.)[/link];

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów