[b]KROK 3. [/b]
[b]Przyjmujemy dokumenty aplikacyjne[/b]
Zanim ogłoszenie o wakacie urzędniczym zostanie upublicznione, nie należy przyjmować dokumentów od potencjalnych kandydatów. Ale gdy trafi do wiadomości publicznej, zaczyna się proces ich gromadzenia.
Po upływie terminu na składanie dokumentów komisja rekrutacyjna przystępuje do ich analizy. Sprawdza ich kompletność oraz wymogi formalne postawione w ogłoszeniu. Do dalszego postępowania konkursowego kwalifikuje te, które odpowiadają tym wymogom.
Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem urzędniczym, określonymi w ogłoszeniu o naborze.
[b]KROK 4. [/b]
[b]Testy i rozmowa kwalifikacyjna[/b]
Kandydatów, którzy przeszli wstępną selekcję, czeka teraz tekst kwalifikacyjny, czyli sprawdzian ich wiedzy i umiejętności, jeśli został przewidziany w procedurze rekrutacyjnej. Bo podobnie jak rozmowa kwalifikacyjna nie jest uregulowany w przepisach.
Kolejnym etapem konkursu, po teście, będzie właśnie rozmowa kwalifikacyjna, w czasie której komisja rekrutacyjna jest w stanie bezpośrednio zweryfikować informacje zawarte w dokumentach aplikacyjnych oraz ocenić przydatność poszczególnych kandydatów na wolnym stanowisku. Wybór metod i technik sprawdzających kandydatów i pozwalających dokonać ich oceny może być również inny. Testy i rozmowa są najbardziej powszechne.
[b]KROK 5. [/b]
[b]Wybieramy kandydata i publikujemy decyzję o wyborze[/b]
Teraz komisja rekrutacyjna ma pełny obraz wszystkich kandydatów, spośród których wybiera najlepszego. Czyli takiego, który najlepiej spełnia wymagania na wolne stanowisko urzędnicze. Zwycięzca jest zatrudniany w jednostce na podstawie umowy o pracę. Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustanie w ciągu trzech miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. W takiej sytuacji konieczne jest ponowne upowszechnienie informacji o zatrudnieniu konkretnej osoby – patrz krok 6.
Po dokonaniu wyboru kandydata komisja rekrutacyjna powinna przygotować protokół z przeprowadzonego naboru kandydatów na stanowisko urzędnicze. Ma w nim określić:
- stanowisko urzędnicze, na które był prowadzony nabór,
- liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów uszeregowanych według spełniania przez nich poziomu wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze,
- liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę ofert spełniających wymagania formalne,
- informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,
- uzasadnienie dokonanego wyboru,
- skład komisji przeprowadzającej nabór.
[b]KROK 6. [/b]
[b]Ogłaszamy wyniki konkursu[/b]
Ostatni krok w procesie konkursowym to upowszechnienie jego wyniku. Ogłoszenie musi się pojawić w BIP i na tablicy informacyjnej w jednostce, w której prowadzony był nabór, niezwłocznie po jego zakończeniu. I musi tu pozostać przez co najmniej trzy miesiące. Powinno zawierać informacje o tym, kto (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania) i dlaczego został wybrany na wolne stanowisko urzędnicze, jakie było to stanowisko i w jakiej jednostce samorządowej. Uzasadnienie musi być też podane, jeżeli żaden kandydat nie uzyskał akceptacji komisji rekrutacyjnej. [/ramka]