Wysoka rekompensata za pracę w trudnych warunkach

Uciążliwość wykonywania zawodu w szkołach specjalnych czy z upośledzonymi dziećmi mają osładzać duże dopłaty z tego tytułu

Publikacja: 06.01.2010 05:20

Wysoka rekompensata za pracę w trudnych warunkach

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Nauczycielom pracującym w trudnych i uciążliwych warunkach przysługuje dodatek za warunki pracy ([b][link=http://grafik.rp.pl/grafika2/426212]zobacz listę takich prac[/link][/b]).

Nie jest tak, że dodatek ten otrzymuje nauczyciel uważający swoją pracę za szczególnie ciężką. Pojęcie „trudne i uciążliwe warunki pracy” nie ma charakteru ocennego.

Ściśle określa je rozporządzenie o stawkach minimalnych. Za prace w trudnych warunkach uznaje ono głównie prowadzenie przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu czy w placówkach specjalnych, a w warunkach uciążliwych – zajęcia z niepełnosprawnymi wychowankami czy uczniami.

Jak stwierdził [b]WSA we Wrocławiu w wyroku z 18 listopada 2008 r. (IV SA/Wr 372/08),[/b] pracą w trudnych warunkach jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wszystkim dzieciom.

Ogólne warunki przyznawania dodatku za pracę w trudnych warunkach dotyczą zarówno szkół podlegających pod samorządy, jak i pod administrację rządową.

[srodtytul]W ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ[/srodtytul]

Dodatek za trudne warunki pracy przysługuje nauczycielom zatrudnionym w szkołach tworzonych przez ministrów w wysokości do 50 proc. otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego (§ 4 rozporządzenia z 3 kwietnia 2009 r.).

Należy się im za czas świadczenia pracy trudnej bądź uciążliwej oraz niewykonywania tych prac, za który zachowują prawo do wynagrodzenia liczonego jak za urlop wypoczynkowy.

[srodtytul]Ile do wypłaty[/srodtytul]

Nauczyciel realizujący pełne obowiązkowe pensum dostaje cały dodatek za warunki pracy. Zmniejszamy go jednak proporcjonalnie temu, kto:

- wykonuje w warunkach trudnych i uciążliwych tylko część obowiązującego wymiaru zajęć,

- jest zatrudniony w niepełnym wymiarze obowiązkowych zajęć.

[ramka][b]Przykład 1[/b]

Pan Tadeusz jest nauczycielem mianowanym w placówce socjalizacyjnej. Ma tytuł licencjata, ale brakuje mu przygotowania zawodowego. Zarabia 2200 zł wynagrodzenia zasadniczego (najniższa stawka zasadnicza w tej kategorii to 1941 zł).

Prowadzi lekcje z nieletnimi osadzonymi w zakładach poprawczych o wzmożonym nadzorze wychowawczym. W ramach obowiązkowego 26-godzinnego pensum ma dziesięć godzin takich zajęć. Dostaje za to dodatek za warunki pracy na poziomie 27 proc. otrzymywanej pensji zasadniczej.

Jego konkretną wysokość uzyskujemy, licząc po kolei:

- pełny dodatek miesięczny za trudne warunki pracy 2200 zł x 27 proc. = 594 zł

- zmniejszony pełny dodatek miesięczny stosownie do liczby zajęć trudnych albo uciążliwych realizowanych w ramach pełnego wymiaru obowiązkowych zajęć (594 zł x 10 godzin) : 26 godzin = 228,46 zł

Pan Tadeusz uzyskuje 228,46 zł miesięcznie dodatku za trudne warunki pracy.[/ramka]

[ramka][b]Przykład 2[/b]

Pani Grażyna ma status nauczycielki dyplomowanej, z tytułem magistra i przygotowaniem zawodowym.

Jest zatrudniona w wymiarze 12/18 w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, prowadzi zajęcia wychowawcze bezpośrednio z podopiecznymi. Otrzymuje z tego tytułu dodatek za trudne warunki pracy w wysokości 30 proc. otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego, tj. 1800 zł (minimalna stawka zasadnicza dla takiego nauczyciela na pełnym etacie to 2616 zł).

Należny jej dodatek liczymy mnożąc pensję zasadniczą przez 30 proc. Jego proporcjonalność wyraża się w tym, że ustalamy go stosownie do obniżonego do wielkości pensum wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela. Dodatek za trudne warunki pracy wynosi więc 540 zł miesięcznie.[/ramka]

[srodtytul]Dla podlegających resortowi sprawiedliwości[/srodtytul]

Przy przyznawaniu dodatku za warunki pracy nauczycielom zatrudnionym w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych oraz w szkołach przy zakładach karnych i aresztach śledczych (§ 6 rozporządzenia z 20 sierpnia 2009 r.) trzeba się kierować głównie:

- specyfiką nauczania w warunkach izolacji,

- stopniem niedostosowania społecznego nieletnich przebywających w zakładzie, z uwzględnieniem wymagających indywidualnych oddziaływań wychowawczych i wzmożonego nadzoru pedagogicznego oraz wielokrotnych uciekinierów z poszczególnych zakładów,

- faktyczną liczbą nieletnich w grupach wychowawczych, oddziałach szkolnych i grupach szkolenia zawodowego,

- pracą diagnostyczno-opiniodawczą, mediacyjną, poradnictwem i pomocą na rzecz integracji społecznej.

Takim nauczycielom dodatek za warunki pracy przysługuje w trakcie świadczenia pracy trudnej bądź uciążliwej oraz w okresie niewykonywania tych prac, za które należy się wynagrodzenie liczone jak za urlop wypoczynkowy.

Nie obniżamy go jednak stosownie do liczby zajęć realizowanych w warunkach trudnych lub uciążliwych w ramach obowiązkowego pensum zobacz dodatek za warunki pracy dla nauczycieli podlegających Ministerstwu Sprawiedliwości.

[srodtytul]Są wyjątki[/srodtytul]

Świadczenia takiego nie otrzymują natomiast nauczyciele mianowani i dyplomowani pracujący w CKE i OKE oraz w publicznych szkołach i szkolnych punktach konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP. Ci ostatni dostają w zamian dodatek walutowy zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/415148.html?preview=tak]„Co jeszcze może zwiększyć miesięczne pobory”[/link].

[srodtytul]W SAMORZĄDACH[/srodtytul]

Wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku za warunki pracy dla nauczycieli w szkołach samorządowych uchwalają organy je prowadzące w regulaminie wynagradzania nauczycieli. Muszą się przy tym kierować wytycznymi z rozporządzenia o stawkach minimalnych.

Rada gminy, powiatu czy sejmik województwa nie mają przy tym kompetencji do wprowadzenia regulacji uzależniających nabycie prawa do dodatku za warunki pracy od liczby godzin przepracowanych w warunkach trudnych, uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia [b](wyrok WSA we Wrocławiu z 5 września 2006 r., IV SA/Wr 396/05).[/b]

A organy bardzo często wprowadzają takie zastrzeżenia do regulaminu wynagradzania nauczycieli, kalkując je według rozporządzenia z 3 kwietnia 2009 r. obejmującego nauczycieli szkół rządowych.

Wysokość dodatku wolno organom prowadzącym placówki samorządowe określić na różne sposoby, np. jako:

- stały procent od pełnego wynagrodzenia zasadniczego figurującego w umowie o pracę bądź akcie mianowania,

- stały procent od otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego,

- procentowe widełki płacowe uzależnione od pełnego albo otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego,

- jednakowa kwota miesięczna.

[link=http://www.rp.pl/galeria/412946,2,412866.html]Zobacz kategorię nauczycieli, którym przysługuje dodatek za warunki pracy [/link]

Nauczycielom pracującym w trudnych i uciążliwych warunkach przysługuje dodatek za warunki pracy ([b][link=http://grafik.rp.pl/grafika2/426212]zobacz listę takich prac[/link][/b]).

Nie jest tak, że dodatek ten otrzymuje nauczyciel uważający swoją pracę za szczególnie ciężką. Pojęcie „trudne i uciążliwe warunki pracy” nie ma charakteru ocennego.

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów