Lista warunków, które musi spełnić kandydat na pracownika samorządowego, nie jest niczym nowym. Pod rządami [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm., dalej ustawa z 1990 r.)[/link] też taka była. Składała się z trzech różnych części. Pierwsza określała warunki wspólne dla wszystkich bez względu na rodzaj stanowiska zajmowanego w administracji samorządowej, druga dodatkowe wymogi dla osób, które miały piastować stanowiska urzędnicze, a trzecia wymagania stawiane wobec kandydatów na kierownicze funkcje urzędnicze. Nowa ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych też zawiera taką listę, choć trochę zmodyfikowaną ([link=http://grafik.rp.pl/grafika2/258211]patrz tabela[/link]).
Odrębne kryterium zostało postawione sekretarzom. Bez względu na to, czy będą pracować w urzędach gmin, starostwach powiatowych czy urzędach marszałkowskich, muszą mieć co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach samorządowych, w tym co najmniej dwa lata na kierowniczym stanowisku w jednostkach tego typu lub innych jednostkach sektora finansów publicznych. Jeśli osoby będące sekretarzami w ubiegłym roku nie spełniają tego wymogu, mogą nadal pełnić swoją funkcję (art. 53 ust. 4 nowej ustawy).