Liczba transakcji zawieranych w sieci stale rośnie. Popularne są nie tylko krajowe e-sklepy, ale również te zagraniczne. W końcu to w nich można dostać niektóre produkty niedostępne na polskim rynku.
Jak sprawdzić sklep…
Choć większość sprzedawców jest uczciwa, nie można wykluczyć sytuacji, że ktoś będzie próbował nas oszukać. Sieć sprzyja takim procederom. Nie musimy jednak paść ich ofiarami. Jak nie dać się oszukać? Przede wszystkim sprawdzajmy, czy na witrynie internetowej sklepu są podane dane adresowe, e-mail oraz inne informacje kontaktowe (np. czy pracownicy odbierają telefon podany na stronie internetowej).
Powodem do zachowania czujności może być też sytuacja, gdy opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy (np. Western Union). To dlatego, że firma świadcząca usługi zagranicznego przelewu ekspresowego nie bierze na siebie odpowiedzialności za wiarygodność odbiorcy przekazu pieniężnego. Gdy ten okaże się naciągaczem, pieniądze trudno będzie odzyskać.
Podobnie gdy zapłata za towar ma nastąpić poprzez wpłatę na konto osoby prywatnej, zwłaszcza gdy np. sklep ma siedzibę w Niemczech, a zapłata ma być dokonana na rachunek np. cypryjskiego banku. Możemy wtedy przypuszczać, że mamy do czynienia z mało wiarygodnym sklepem. Z transakcji lepiej więc zrezygnować.
Uważajmy też na ogłoszenia i reklamy obiecujące brak jakichkolwiek kosztów, a potem proszące tylko o jednorazową wpłatę. Szukajmy też opinii o sprzedawcach na forach internetowych.