Prezenty kupione w sieci można zwrócić bez podawania przyczyny

Konsument robiący zakupy w sieci może zwrócić je bez podawania przyczyny. Trudniej mu jednak sprawdzić sprzedawcę. Do tego nie dostanie towaru od razu, musi zaczekać na przesyłkę

Publikacja: 27.12.2011 16:59

Liczba transakcji zawieranych w sieci stale rośnie. Popularne są nie tylko krajowe e-sklepy, ale również te zagraniczne. W końcu to w nich można dostać niektóre produkty niedostępne na polskim rynku.

Jak sprawdzić sklep…

Choć większość sprzedawców jest uczciwa, nie można wykluczyć sytuacji, że ktoś będzie próbował nas oszukać. Sieć sprzyja takim procederom. Nie musimy jednak paść ich ofiarami. Jak nie dać się oszukać? Przede wszystkim sprawdzajmy, czy na witrynie internetowej sklepu są podane dane adresowe, e-mail oraz inne informacje kontaktowe (np. czy pracownicy odbierają telefon podany na stronie internetowej).

Powodem do zachowania czujności może być też sytuacja, gdy opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy (np. Western Union). To dlatego, że firma świadcząca usługi zagranicznego przelewu ekspresowego nie bierze na siebie odpowiedzialności za wiarygodność odbiorcy przekazu pieniężnego. Gdy ten okaże się naciągaczem, pieniądze trudno będzie odzyskać.

Podobnie gdy zapłata za towar ma nastąpić poprzez wpłatę na konto osoby prywatnej, zwłaszcza gdy np. sklep ma siedzibę w Niemczech, a zapłata ma być dokonana na rachunek np. cypryjskiego banku. Możemy wtedy przypuszczać, że mamy do czynienia z mało wiarygodnym sklepem. Z transakcji lepiej więc zrezygnować.

Uważajmy też na ogłoszenia i reklamy obiecujące brak jakichkolwiek kosztów, a potem proszące tylko o jednorazową wpłatę. Szukajmy też opinii o sprzedawcach na forach internetowych.

…i jak płacić

Najbezpieczniejsza jest karta kredytowa. W sytuacji gdy sprzedawca nie wywiąże się z umowy, możemy zwrócić się bowiem do banku, który z kolei w naszym imieniu wystąpi do organizacji wydającej kartę (np. Visa) o wszczęcie procedury obciążenia zwrotnego.

Podobnie jest z systemami płatności online polegającymi na powiązaniu karty kredytowej lub rachunku bankowego z kontem w danym systemie. W takim przypadku można się zwrócić do firmy depozytowej (jeśli płatność za zakupy była dokonywana za jej pośrednictwem) z wnioskiem o zwrot wpłaconej kwoty, gdy np. kupiony towar do nas nie dotrze.

Obowiązki sprzedawcy

Zanim złożymy zamówienie, sprawdźmy, czy przedsiębiorca przekazał nam wszystkie informacje, do których jest zobowiązany. I tak przed zawarciem umowy w sieci przedsiębiorca prowadzący sklep powinien nam podać jego nazwę, a w przypadku konieczności zapłaty z góry również adres.

Musimy się także dowiedzieć o podstawowych cechach towaru, cenie (wraz z podatkami), kosztach dostawy, sposobach płatności i dostawy. Sprzedawca powinien nas poinformować również o prawie odstąpienia od umowy (nie zawsze jednak taką możliwość będziemy mieli). Informacja ma być przejrzysta i zrozumiała dla konsumenta.

Już po samym zawarciu umowy konsument musi z kolei otrzymać – w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku (np. płycie CD) – potwierdzenie wymienionych wcześniej informacji. Warto więc wydrukować stronę, na której pojawi się potwierdzenie złożenia zamówienia. Zawarte w niej informacje powinny zostać potwierdzone najpóźniej w chwili dostawy.

Przedsiębiorca powinien również przedstawić informację na temat warunków i procedury wykonywania prawa odstąpienia od umowy (włącznie z wyjątkami), adres miejsca prowadzenia działalności dostawcy, pod który konsument może kierować swoje reklamacje, informacje dotyczące obsługi po sprzedaży i obowiązującej gwarancji.

Gdzie szukać  pomocy

Jak powinniśmy się zachować, gdy mimo czujności zostaliśmy oszukani? Pomoc możemy uzyskać w europejskich centrach konsumenckich, gdy chodzi o transakcje w krajach unijnych, oraz Norwegii i Islandii, np. gdy francuski sklep internetowy nie przesłał zamówionego towaru i nie można się z nim skontaktować.Wcześniej jednak, gdy tylko pojawi się jakikolwiek problem, zgłośmy się od razu do przedsiębiorcy, od którego kupowaliśmy dany produkt.

Prześlijmy mu skargę ze wskazaniem daty złożenia zamówienia, cech zamówionego produktu, numeru zlecenia. Dobrze jest wcześniej zachować kopię strony internetowej, umowy, regulaminu, zgłoszenia reklamacyjnego czy korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą.W ostateczności możemy również iść do sądu. Ale gdy w grę wchodzą transakcje zagraniczne, cała procedura będzie trudna, długotrwała i kosztowna.

Zobacz serwisy:

» Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Konsumenci » Jak zwrócić niechciane prezenty

» Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Internet » Jak kupować w sieci

Liczba transakcji zawieranych w sieci stale rośnie. Popularne są nie tylko krajowe e-sklepy, ale również te zagraniczne. W końcu to w nich można dostać niektóre produkty niedostępne na polskim rynku.

Jak sprawdzić sklep…

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara