Siła polskiej muzyki. Polska fonografia w 20-tce światowych potęg

Polska fonografia w 2022 r. pierwszy raz znalazła się w 20-tce światowych potęg. Jej wartość 661,4 mln zł jest prawie o 50 proc. większa niż w 2019 r.

Publikacja: 22.09.2023 03:00

Cztery płyty w dziesiątce bestsellerów 2022 r. umieściła sanah

Cztery płyty w dziesiątce bestsellerów 2022 r. umieściła sanah

Foto: Wikimedia/Augustyński

Druga znakomita informacja: jesteśmy notowani na 19. miejscu pod względem wartości sektora praw twórców i autorów muzyki. Te dobre wieści są uwerturą Dnia Polskiej Muzyki, który będziemy obchodzić 1 października, już po raz piąty.

– 2022 r. był drugim rokiem z rzędu, w którym rynek muzyczny w Polsce rósł znacznie szybciej niż inne. Po rekordowo dobrym roku 2021, kiedy wartość naszej fonografii urosła o ponad 28 proc., pobił kolejny rekord. Po raz pierwszy w historii znalazł się w gronie 20 największych rynków muzycznych świata – powiedziała „Rzeczpospolitej” Anna Ceynowa, prezeska Fundacji EMPOWER POLAND, organizatora kampanii Dzień Polskiej Muzyki, przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego.

Anna Ceynowa

Anna Ceynowa

Foto: materiały prasowe

Cztery płyty sanah

Wartość polskiego rynku fonograficznego wyniosła 661,4 mln zł. To o 14 proc. więcej niż przed rokiem i o blisko 50 proc. więcej niż w 2019 r., kiedy rozpoczęta została kampania Dzień Polskiej Muzyki. To wszystko zasługa fanów, którzy w ubiegłym roku wydali na muzykę o 15,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak to wciąż 15 zł w przeliczeniu na osobę rocznie.

Czytaj więcej

Od Opola do Open’era. Tu nie płaci się tylko za muzykę

Znakomity wynik to także zasługa świetnych płyt wydanych przez polskich artystów. W ubiegłym roku na dziesięć najlepiej sprzedających się albumów aż dziewięć to płyty polskich artystów. W tym zestawie znalazły się aż cztery albumy sanah, „Lata dwudzieste” Dawida Podsiadły (drugie miejsce), „Męskie Granie Orkiestra 2021” (czwarte miejsce), a także nagrania SB Mafija, Szpaku i White 2115. Harry Styles znalazł się dopiero na pozycji nr 10.

Mimo że sprzedaż płyt CD wciąż spada (-11 proc. rok do roku), rośnie zainteresowanie winylami, których Polacy w ubiegłym roku kupili o 9,8 proc. więcej niż w 2021 r. Wśród 12 najpopularniejszych winyli w poszczególnych miesiącach 2022 r. znalazło się 10 polskich albumów; m.in. „Miłość w czasach popkultury” Myslovitz, „Ballady i protesty” Fisz Emade Tworzywo, „!To!” Strachy na Lachy, „30 minut z życia” i „Ja tu tylko sprzątam” O.S.T.R, „Występ” Kazik Na Żywo, „Detox” Dżemu, „Opvs Contra Natvram” Behemoth.

Wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży muzyki jest wynikiem rosnącej popularności streamingu, którego wartość przekroczyła 412 mln zł i jest większa o ponad 28 proc. rok do roku, przewyższyła też łączną wartość streamingu i tradycyjnych płyt w 2019 r.

Czytaj więcej

Sensacje Dawida Podsiadło – ciąg dalszy

W streamingu także dominuje polska muzyka. Wciąż ok. 80 proc. z setki najpopularniejszych utworów to piosenki krajowych artystów. W pierwszej dziesiątce największych hitów w Spotify aż dziewięć to utwory polskich artystów, w tym: White 2115, sanah, Mata, SB Maffija, Oki, Young Igi, Bedoes 2115, Malik Montana, Żabson, Kukon. Tylko w rozgłośniach radiowych dominowali artyści zagraniczni, jednak podium otwiera sanah, a w pierwszej piątce znalazł się także Dawid Podsiadło.

Ubiegły rok to także rekord liczby koncertów i sprzedanych biletów. eBilet, największa bileteria w kraju i partner kampanii Dzień Polskiej Muzyki od początku, sprzedała o 30 proc. więcej niż w rekordowym 2019 r.przed pandemią. Największym zainteresowaniem cieszyły się koncerty rodzimych artystów. Dawida Podsiadły i sanah sprzedawały się w kilka minut.

Zjednoczona branża

– 1 października już po raz piąty będziemy świętować Dzień Polskiej Muzyki – mówi Anna Ceynowa. – To kampania społeczna, która promuje polską muzykę i zwiększa świadomość Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury i gospodarki. W tym szczególnym dniu chcemy podziękować artystom i twórcom za muzykę, którą dla nas tworzą, osobom pracującym w sektorze muzyki, ale także miłośnikom polskich utworów. Wraz z mediami uczestniczącymi w kampanii pragniemy zachęcić do jeszcze częstszego słuchania polskiej muzyki, podkreślić łączącą siłę muzyki i jej wpływ na inne sektory sztuki – filmu, książki czy gier wideo.

Z myślą o fanach partnerzy kampanii przygotowali mnóstwo atrakcji. Polska muzyka zdominuje anteny ponad 100 ogólnopolskich stacji radiowych i telewizji muzycznych, w tym RMF FM, Radio ZET, Radio Eska, Eska Rock oraz Polskiego Radia. Tradycyjnie kulminacyjnym punktem akcji jest symboliczna godzina z tylko polską muzyką od 10 do 11. a przez cały dzień będzie jej można usłyszeć więcej niż zwykle.

Największe sklepy muzyczne i bileterie eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, BiletyNa, TicketSwap będą wspierały kampanię w swoich kanałach lub ponownie przygotują dla fanów specjalne promocje na zakup biletów na koncerty oraz spotkania z artystami i twórcami.

Na fanów czekają wyjątkowe promocje na zakup muzyki w salonach i serwisach sieci Empik i na empik.com oraz w niezależnych sklepach muzycznych, m.in. w salonach Winyl Market Shop, a w Sklepie z Muzyką także książek o tematyce muzycznej

Serwisy streamingowe, m.in. Spotify, TIDAL, YouTube Music, ponownie aktywnie będą promować playlisty z polską muzyką. Do akcji włączy się Stowarzyszenie Niezależnych Kin Studyjnych i MOJEeKINO.PL.

Współorganizatorem Dnia Polskiej Muzyki jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. W jego siedzibie 25 września odbędzie się konferencja zapowiadająca Dzień Polskiej Muzyki.

Dzień Polskiej Muzyki - historia

Pomysł na kampanię Dzień Polskiej Muzyki zrodził się w 2019 z inicjatywy założycieli Fundacji EMPOWER POLAND.

Branża muzyczna w Polsce rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku. Wydatki Polaków na zakup muzyki kształtowały się średnio na poziomie 8,5 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad 3-krotnie wolniej niż średnia globalna i aż 4-krotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów – bez względu na wiek, preferencje muzyczne czy status ekonomiczny – by słuchając polskiej muzyki przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie. W Dniu Polskiej Muzyki udało się połączyć absolutnie wszystkich uczestników rynku muzycznego, a także inne sektory kultury, które bez muzyki nie istnieją, jak film czy gry wideo.

Muzyka popularna
Będzie kolejna płyta Nine Inch Nails? Lider zespołu zapowiada powrót
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Muzyka popularna
Marcin Wasilewski Trio ma 30 lat. To było ulubione trio Tomasza Stańki
Muzyka popularna
Jay-Z oskarżony o gwałt na 13-latce. Raper zaprzecza
Muzyka popularna
Guns N' Roses wracają do Polski. Vai i Satriani w Warszawie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Muzyka popularna
Na 90. urodziny Irena Santor szykuje dużą trasę koncertową