Amerykanie inwestują w Gremi Media

Po dwóch latach od zakupu pierwszych akcji wydawcy „Rzeczpospolitej" fundusz North Base Media dokupuje akcje. Wierzy, że w oceanie informacji wiarygodne, niezależne media będą coraz bardziej poszukiwane i doceniane.

Aktualizacja: 21.12.2018 09:10 Publikacja: 20.12.2018 20:00

Marcus Brauchli (z lewej) i Grzegorz Hajdarowicz świętują siódme urodziny wydawniczego biznesu Gremi

Marcus Brauchli (z lewej) i Grzegorz Hajdarowicz świętują siódme urodziny wydawniczego biznesu Gremi Media

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Amerykański Fundusz North Base Media (NBM), zarządzany przez Marcusa Brauchliego, zwiększył zaangażowanie w notowaną na NewConnect spółkę Gremi Media, wydawcę „Rzeczpospolitej".

Po odkupieniu w połowie grudnia 2018 r. od Gremi International, spółki związanej z Grzegorzem Hajdarowiczem, 28,5 tys. akcji za 4,1 mln zł, NBM posiada teraz pakiet dający ponad 5 proc. głosów na walnym zgromadzeniu Gremi Media.

Czytaj także:  „Rzeczpospolita” i „Parkiet” z ogromnym zaufaniem inwestorów indywidualnych 

W czwartek zarówno Marcus Brauchli, jak i Grzegorz Hajdarowicz, nie wykluczyli kolejnych transakcji tego typu.

– To, że teraz zwiększamy zaangażowanie w Gremi Media, wiąże się z cyklem pozyskiwania kapitału od inwestorów. Nie wykluczamy zwiększania zaangażowania w Gremi w nadchodzącym roku – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Marcus Brauchli.

– Rozmawiamy z North Base Media o możliwości dalszego zwiększania zaangażowania w przyszłym roku. Rozmawiamy też z innymi amerykańskimi inwestorami. Oczywiście dziś klimat inwestycyjny w Polsce, nie tylko w segmencie mediów, nie jest najlepszy. NBM zna spółkę, więc zwiększa udział, ale gracze, którzy dopiero mieliby się w Polsce pojawić, mają duże opory – skomentował Grzegorz Hajdarowicz, który pośrednio jest największym akcjonariuszem Gremi i przewodniczy radzie nadzorczej spółki.

Wyspa na oceanie

NBM zainwestował w akcje Gremi Media po raz pierwszy dwa lata temu. – Nadal uważamy, że spółka ma duży potencjał wzrostu i budowy produktów, które mogą być bardzo rentowne – mówi o Gremi Media Marcus Brauchli.

– Sprzedaż kolejnego pakietu akcji na rzecz NBM to wyraz konsekwentnie realizowanego planu ogłoszonego ponad 1,5 roku temu – mówi Grzegorz Hajdarowicz. – Mówiłem, że chciałbym, by docelowo udział akcjonariuszy mniejszościowych wynosił 40 proc. Tempo dojścia do tego poziomu zależy od wielu czynników, od otoczenia biznesowego, od wyników finansowych spółki – dodaje Grzegorz Hajdarowicz.

– Jako North Base Media szukamy możliwości inwestycyjnych przede wszystkim na rynkach z potencjałem wzrostu czytelnictwa czy szerzej – konsumpcji mediów – mówi Marcus Brauchli. – Sądzimy, że taki potencjał mają rynki o niewielkiej popularności szerokopasmowego dostępu do internetu i smartfonów: Indonezja, Indie, Ameryka Łacińska, gdzie ludzie naprawdę po raz pierwszy w życiu mogą podjąć decyzję, jakiego rodzaju treści chcą konsumować. Inwestycja w Gremi Media tym kontekście ma inny charakter – przyznaje.

– Tytuły Gremi Media mają opinię mediów niezależnych, opiniotwórczych i o wysokiej jakości. Wierzymy, że w oceanie informacji ludzie będą poszukiwać wysp przejrzystości: zaufanych źródeł, do których będą wracać – dodaje Marcus Brauchli.

– Uważamy, że informacje biznesowe mają specyficzną siłę: ludzie ich potrzebują, ponieważ uważają, że pozwolą im na większą konkurencyjność i odnoszenie większych sukcesów zawodowych, a co za tym idzie, wyżej je wyceniają, a firmy oferujące tego typu informacje mają się lepiej finansowo – wyjaśnia Brauchli.

Gospodarka potrzebuje niezależnych mediów

NBM inwestuje w Gremi w czasie, gdy w Polsce mówi się o repolonizacji mediów i podporządkowywaniu ich władzy.

– Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że polityczna sytuacja w Polsce jest złożona. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni wypowiedzią ambasador USA Georgette Mosbacher i zgadzamy się w pełni, że wolne i niezależne media są kluczowe dla gospodarczego rozwoju kraju – mówi Marcus Brauchli.

W czwartek Brauchli i Hajdarowicz spotkali się z przywołaną ambasador USA.

Grzegorz Hajdarowicz zapowiedział utrzymanie linii wydawnictw Gremi, choć niesie to ze sobą ryzyko: – Przyszły rok dla rynku mediów będzie bardzo trudny. Mamy w kalendarzu wybory do parlamentu krajowego i europejskiego, a politycy wszystkich opcji będą oczekiwali czynnego wsparcia mediów – wyjaśnia. – Nasze tytuły nie angażują się w politykę, są niezależnymi komentatorami rzeczywistości, co daje ogromne szanse. Takie media w Polsce zanikają, więc na koniec 2019 r. możemy być na rynku unikatowi – ocenił Hajdarowicz.

Pytany o inwestycje Gremi powiedział: – To chyba nie jest najlepszy moment na ekspansję. Rok 2019 będzie okresem utrzymywania wysokiej pozycji rynkowej i rozwoju organicznego w sferze cyfrowej, musimy wejść mocniej w płatne subskrypcje. Jestem pod wrażeniem tego, że Komisja Europejska dostrzega konieczność wsparcia mediów jako dostarczyciela treści, cieszę się, z zapowiedzianej przez rząd obniżki VAT na e-wydania. To milowe kroki we właściwym kierunku – skomentował współwłaściciel „Rzeczpospolitej".

Amerykański Fundusz North Base Media (NBM), zarządzany przez Marcusa Brauchliego, zwiększył zaangażowanie w notowaną na NewConnect spółkę Gremi Media, wydawcę „Rzeczpospolitej".

Po odkupieniu w połowie grudnia 2018 r. od Gremi International, spółki związanej z Grzegorzem Hajdarowiczem, 28,5 tys. akcji za 4,1 mln zł, NBM posiada teraz pakiet dający ponad 5 proc. głosów na walnym zgromadzeniu Gremi Media.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił