Gazety przeciw nowym wymogom reklamowym

Reklamy sprzętu AGD mają zawierać informacje o zużyciu energii. Producenci będą musieli wykupywać większe ogłoszenia, by zmieścić wymagane dane

Publikacja: 12.05.2009 02:26

Salon prasowy z gazetami

Salon prasowy z gazetami

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Konieczność informowania w reklamach o zużyciu energii wprowadza nowelizacja tzw. dyrektywy w sprawie etykiet efektywności energetycznej (Energy Labeling Directive). Zmiany zaproponowała Komisja ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego (ITRE). – Parlament przyjął poprawkę nr 32, która wprowadza taki obowiązek – mówi „Rz” Jacek Wojtaś, koordynator Izby Wydawców Prasy ds. europejskich.

Wydawcy obawiają się, że jeśli pomysł zostanie ostatecznie zaakceptowany, od prasy odwróci się część reklamodawców. Wszystko zależy od tego, jak dużą część powierzchni reklamowej zajmować będą obowiązkowe informacje.

Nowelizowana dyrektywa przekazana została do Rady UE i do Komisji Europejskiej, skąd ponownie trafi do Parlamentu. Wśród prawników nie ma jednak zgody co do tego, czy Komisja uzna zmiany naniesione przez ITRA za zgodne z prawem. Część z nich uważa, że Komisja nie zgodzi się na zmiany wprowadzone przez ITRA i do drugiego czytania trafi wersja bez kontrowersyjnej poprawki. Wtedy zamieszczanie w reklamie informacji o zużyciu energii pozostałoby dobrowolne, tak jak to jest obecnie.

Wydawcy liczą się jednak z tym, że KE może zaakceptować zmiany. Co wtedy? – Wtedy dyrektywa zostanie zapewne znowelizowana w ciągu roku. Pesymistyczna wersja jest więc taka, że nowe przepisy mogą zacząć obowiązywać w Polsce już za ok. 2,5 roku. Ich konsekwencją będzie to, że reklamodawcy, którzy nie produkują produktów energooszczędnych, przestaną się reklamować w prasie – uważa Jacek Wojtaś.

Wydawcy obawiają się też, że jeśli producent lodówki, pralki czy klimatyzatora będzie musiał informować w reklamie o tym, ile energii zużywa jego sprzęt, może to zostać potraktowane jak precedens i w przyszłości Unia nałoży podobny obowiązek np. na producentów samochodów, którzy są kolejną dużą grupą reklamodawców prasowych.

Zmiany spowodują zdaniem wydawców odpływ reklam z prasy, bo reklama stanie się tam mniej atrakcyjna i droższa (z powodu dodatkowych informacji trzeba będzie wykupywać większe powierzchnie reklamowe).

Z decyzją Parlamentu nie zgadzają się Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet ENPA i Europejska Federacja Wydawców Czasopism FAEP. „Jesteśmy bardzo zawiedzeni tym, że członkowie Parlamentu Europejskiego zaakceptowali dodatkowe wymogi informacyjne w reklamach. Najwidoczniej nie zdają sobie sprawy z tego, jak bolesny wpływ będą miały one na przychody reklamowych gazet i magazynów” – napisały ENPA i FAEP we wspólnym komunikacie.

Konieczność informowania w reklamach o zużyciu energii wprowadza nowelizacja tzw. dyrektywy w sprawie etykiet efektywności energetycznej (Energy Labeling Directive). Zmiany zaproponowała Komisja ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego (ITRE). – Parlament przyjął poprawkę nr 32, która wprowadza taki obowiązek – mówi „Rz” Jacek Wojtaś, koordynator Izby Wydawców Prasy ds. europejskich.

Wydawcy obawiają się, że jeśli pomysł zostanie ostatecznie zaakceptowany, od prasy odwróci się część reklamodawców. Wszystko zależy od tego, jak dużą część powierzchni reklamowej zajmować będą obowiązkowe informacje.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie