Książki warte słuchania

Polacy chętniej sięgają po książki do słuchania, a ich oferta rośnie. Producentów tzw. audiobooków nie odstraszają nawet wysokie koszty ich produkcji

Publikacja: 25.05.2009 01:03

Polacy mogą już korzystać z ok. 1,2 tys. audiobooków

Polacy mogą już korzystać z ok. 1,2 tys. audiobooków

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Wydawcy starają się zarobić na nowych sposobach dystrybucji książek. Elektroniczne pliki z nagraniem tytułu nie są jeszcze zbyt popularne, ale stopniowo zdobywają rynek.

– W piątek do kin weszła "Wojna polsko-ruska" Doroty Masłowskiej, a my tego dnia udostępniliśmy audiobooka z tą książką. Nowości są lokomotywą tej branży – mówi Tomasz Witkowski, założyciel i szef witryny Audiobook. pl. Według niego wartość rynku audiobooków w Polsce to dziś ok. 10 mln zł i rośnie w bardzo szybkim tempie. – Po I kwartale tego roku widać, że dynamika tego rynku wynosiła rok do roku ok. 70 proc. Rynek audiobooków w Polsce rośnie szybko mimo kryzysu, bo jeszcze się nie nasycił – mówi Witkowski.

– Polski rynek audiobooków jest dziś wart tyle, ile rynek niemiecki kilka lat temu, czyli jego wartość stanowi ok. 0,5 proc. całego szacowanego na 3 mld zł rynku wydawniczego w Polsce. Biorąc pod uwagę, że rocznie rośnie nawet więcej niż o 100 proc., za 6 – 7 lat będzie wart dziesięć razy tyle – szacuje Bartłomiej Roszkowski, prezes NetPress Digital (właściciel sklepu Nexto. pl).

Wszyscy wydawcy w Polsce liczą na powtórkę niemieckiego sukcesu audiobooków. Jak podaje Międzynarodowa Organizacja Księgarska w ubiegłym roku na audiobooki przypadło 4,3 proc. całkowitej wartości niemieckiego rynku wydawniczego, czyli 400 mln euro. – W Niemczech jest duża tradycja słuchania audiobooków. Przez wiele lat była to popularna rozrywka kierowców ciężarówek, ale są też imprezy zwane Open-Ear, np. w Lipsku, które polegają na puszczaniu audiobooków w parkach, gdzie ludzie relaksują się i słuchają książek w wolnym czasie – mówi Bartłomiej Roszkowski.

Według Marcina Beme, członka zarządu MDPL (audioteka.pl) poważni wydawcy coraz poważniej podchodzą do elektronicznych publikacji. Na starcie w Audiotece.pl było 200 tytułów. Dzisiaj jest ich cztery razy więcej.

Obecnie Polacy mogą skorzystać z ok. 1,2 tys. audiobooków. Niektórzy wydawcy decydują się już na publikowanie książek głosowych równolegle z wersjami papierowymi, a niektórzy udostępniają audiobooki nawet wcześniej.

Na razie świadomość czytelników o rosnącej ofercie książek do słuchania jest jeszcze niewielka. Korzystają z nich przede wszystkim kierowcy. Dla swoich dzieci kupują je również rodzice. Sprzyja im jednak powszechny pośpiech – ludzie spędzający coraz więcej czasu w środkach transportu chętnie słuchają wtedy nagranych lekcji języków obcych czy słuchają powieści.

Jak podkreśla Bartłomiej Roszkowski w Polsce dobrze zaczynają się też sprzedawać książki w wersji elektronicznej (e-booki). Oferowany przez Amazon czytnik takich książek Kindle okazał się w USA rynkowym przebojem. Szacuje się, że w ubiegłym roku sprzedano 380 tys. sztuk tego urządzenia. W tym roku mogą to być już ponad 2 mln. Czytnik kosztuje 300 dolarów, a pojedynczy tytuł 10 dolarów. Amazon oferuje obecnie 275 tys. tytułów do pobrania na Kindle'a.

Prędzej czy później pojawi się on także w Polsce. Pytanie tylko, czy polscy wydawcy potrafią zapewnić odpowiednią podaż atrakcyjnych tytułów.

Wydawcy starają się zarobić na nowych sposobach dystrybucji książek. Elektroniczne pliki z nagraniem tytułu nie są jeszcze zbyt popularne, ale stopniowo zdobywają rynek.

– W piątek do kin weszła "Wojna polsko-ruska" Doroty Masłowskiej, a my tego dnia udostępniliśmy audiobooka z tą książką. Nowości są lokomotywą tej branży – mówi Tomasz Witkowski, założyciel i szef witryny Audiobook. pl. Według niego wartość rynku audiobooków w Polsce to dziś ok. 10 mln zł i rośnie w bardzo szybkim tempie. – Po I kwartale tego roku widać, że dynamika tego rynku wynosiła rok do roku ok. 70 proc. Rynek audiobooków w Polsce rośnie szybko mimo kryzysu, bo jeszcze się nie nasycił – mówi Witkowski.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie