Gazety walczą z kryzysem

Prawie 2 miliardy ludzi czyta codziennie gazety. Ich sprzedaż na całym świecie rośnie, wbrew opiniom o końcu branży

Publikacja: 28.05.2009 05:01

Gazety walczą z kryzysem

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W 2008 roku płatną gazetę codziennie czytało 1,9 miliarda ludzi na całym świecie. Codziennie sprzedawało się ich 540 mln egzemplarzy. To o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej i o 8,8 proc. więcej niż pięć lat temu – wynika z danych Światowego Stowarzyszenia Gazet WAN (World Association of Newspapers) pokazanych wczoraj na konferencji wydawców gazet „Power of Print“ w Barcelonie.

Mimo że jak wyliczyła firma ZenithOprimedia, globalne wpływy reklamowe gazet w 2008 roku spadły o 5,4 proc. (do 121,6 mld dol.), szefa WAN Gavina O’Reilly nie opuszczał dobry humor.

– Dorosłych osób, które czytają codziennie gazetę, jest więcej niż wszystkich ludzi, którzy w ciągu roku jedzą big maca –mówił O’Reilly. Zżymał się, że przewidywania dotyczące śmierci rynku gazet „urosły już do rangi nowego sportu”.

– Powtarzanie tych niepotwierdzających się pesymistycznych informacji na temat naszej branży to według mnie najdziwniejszy w jej historii przykład samookaleczania się. One się wciąż rozprzestrzeniają za sprawą komentatorów, którzy zamiast wysilić się na coś więcej niż prosta retoryka, przyłączają się do chóru powtarzającego, że przyszłość jest w działalności online. To błąd i zbytnie uproszczenie – wyjaśnił O’Reilly.

Szef WAN na własnej skórze doświadcza problemów branży. Ten irlandzki biznesmen z australijskim obywatelstwem jest od kilku tygodni prezesem wydawnictwa Independent News & Media – działającego w Wielkiej Brytanii, w Irlandii, Afryce Płd., Australii i Nowej Zelandii.

Z wyliczeń WAN wynika, że wzrost sprzedaży gazet to zasługa rynków rozwijających się. Sprzedaż gazet w Afryce wzrosła o 6,9 proc., w Azji o 2,9 proc. i w Ameryce Płd. o 1,8 proc. Mniej dzienników czytają natomiast mieszkańcy krajów rozwiniętych (w Ameryce Płn. sprzedaż spadła o 3,7 proc., o 2,5 proc. w Australii i Oceanii i o 1,8 proc. w Europie).

– W Polsce sytuacja jest, niestety, gorsza, bo w ubiegłym roku mieliśmy spadek sprzedaży płatnych gazet o 5,3 proc. To tendencja widoczna w całej Europie – mówi „Rz” Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

WAN podkreśla jednak, że to na rynkach rozwiniętych płatne gazety mają największy zasięg. W wielu państwach europejskich gazety docierają do ponad 70 proc. wszystkich dorosłych, w Japonii – aż do 91 proc., a w Ameryce Płn. – do 62 proc.

– Na rynkach dojrzałych wydawcy coraz lepiej wykorzystują technologie cyfrowe, zwiększając zasięg swoich tytułów – mówił szef WAN. Jego zdaniem gazety pozostają liczącym się globalnym medium o zasięgu przekraczającym jedną trzecią wszystkich mieszkańców świata.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem