Internet TP z satelity

Już od września wszyscy mieszkańcy kraju znajdą się w zasięgu nowej usługi grupy TP. Internet satelitarny nie będzie jednak tani

Publikacja: 31.08.2009 12:21

Internet TP z satelity

Foto: copyright PhotoXpress.com

We wrześniu Telekomunikacja Polska uruchomi usługi dostępu do Internetu w technologii satelitarnej. W ten sposób chce dotrzeć do klientów, którzy nie tylko są poza zasięgiem sieci stacjonarnej, ale i poza zasięgiem wydajnych radiowych sieci HSDPA i CDMA.

Technologia satelitarna daje TP zasięg na 100 proc. powierzchni Polski. Chociaż potencjalnie w zasięgu usługi znajduje się 2 mln gospodarstw domowych, to szturmu klientów operator się nie spodziewa.

– To oferta dla osób, które naprawdę nie mają alternatywy – mówi przedstawiciel grupy TP. Spółka nie zdradza jeszcze szczegółów oferty, ale według informacji „Rz” zaproponuje klientom trzy pakiety o prędkości 512 kb/s, 1 Mb/s i 2 Mb/s w cenie od ok. 100 zł do ok. 200 zł miesięcznie. Dostęp kablowy jest dzisiaj trzykrotnie tańszy.

Technologia i urządzenia abonenckie są drogie. Jeżeli operator nie decyduje się dotować terminali, to kosztują ok. 300 euro. Koszty ograniczają popyt, a niski popyt nie sprzyja spadkom cen.

Chociaż w Polsce infrastruktura kablowa jest słabo rozwinięta, to poza TP mało kto myśli o dostępie satelitarnym. – To zbyt niszowa usługa – mówi krótko Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netii, jednego z największych dostawców Internetu w Polsce.

TP nie ma własnej sieci satelitarnej. Korzystać będzie jako hurtownik z usług dostępowych paneuropejskiego operatora Astra. Astra sprzedaje w Polsce usługi dostępowe już od zeszłego roku za pośrednictwem firmy X3Mconnect. Przedstawiciele operatora nie podają, jaką liczbę abonentów zdobyli. Z nieoficjalnych informacji wynika, że jest znikoma. Najtańsza usługa kosztuje jednak X3M (przy umowie na trzy lata) 115 zł miesięcznie, do czego trzeba dodać blisko 2 tys. zł za satelitarny zestaw odbiorczy.

– UPC woli inwestować w sprawdzone technologie dające klientom wysoką satysfakcję z korzystania. Nasze doświadczenia z satelitarnym dostępem do Internetu potwierdziły niskie parametry jakościowe i wysokie koszty w porównaniu do technologii przewodowych. Rentowność takiej inwestycji z naszego punktu widzenia jest niewielka – ocenia Jarosław Pijanowski, członek zarządu UPC, drugiego obok Netii największego konkurenta TP na rynku stacjonarnego Internetu.

– TP jest w innej sytuacji niż konkurenci. Ma swoje zobowiązania jako operator usługi powszechnej – mówi przedstawiciel jednego z operatorów. Usługa powszechna, jaką TP musi dostarczać Polakom, nie obejmuje na razie Internetu. Jest jednak kwestią czasu, kiedy Unia Europejska uzna, że Internet jest bardziej podstawową usługą telefoniczną niż telefonia głosowa. Wtedy TP będzie gotowa do świadczenia usług w całej Polsce. Nawet jeżeli preferować będzie sieć stacjonarną w miastach i sieć CDMA poza nimi.

We wrześniu Telekomunikacja Polska uruchomi usługi dostępu do Internetu w technologii satelitarnej. W ten sposób chce dotrzeć do klientów, którzy nie tylko są poza zasięgiem sieci stacjonarnej, ale i poza zasięgiem wydajnych radiowych sieci HSDPA i CDMA.

Technologia satelitarna daje TP zasięg na 100 proc. powierzchni Polski. Chociaż potencjalnie w zasięgu usługi znajduje się 2 mln gospodarstw domowych, to szturmu klientów operator się nie spodziewa.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne