Reklama

Więcej obowiązków dla operatorów

Dostawcy telewizyjnych usług wideo na żądanie obawiają się zmian, jakie wprowadzi w ich pracy implementacja tzw. dyrektywy audiowizualnej

Publikacja: 24.05.2010 04:06

Na spotkaniu w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji operatorzy usług wideo na żądanie obawiali się, że nowe obostrzenia w ich biznesie osłabią ich konkurencyjność i obciążą ich finansowo.

Unijna dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych, którą Polska powinna nanieść do swoich przepisów do 19 grudnia ubiegłego roku, wciąż jeszcze czeka na implementację. Jej przepisy zostaną jednak niebawem naniesione do ustawy o radiofonii i telewizji – projekt zmian został już raz rozpatrzony przez Radę Ministrów, która zaleciła w nim kilka poprawek i po ich wprowadzeniu zostanie ponownie przyjęty.

[wyimek]1,16 mld dol zapłacili w 2009 r. za VoD odbiorcy w Europie i na Bliskim Wschodzie (region EMEA)[/wyimek]

Dyrektywa budzi w Polsce wielkie emocje głównie dlatego, że legalizuje (pod wieloma warunkami) ukrytą reklamę i liberalizuje zasady nadawania reklam w komercyjnych telewizjach.

Poważnie wpłynie też jednak na działalność podmiotów takich, jak serwisy VoD w platformach satelitarnych, kablówkach czy Internecie. Operatorzy VoD będą np. musieli zacząć promować twórczość europejską – co najmniej 15 proc. ich katalogów będą musiały stanowić audycje europejskie. Alternatywnie będą mogli przeznaczyć na produkcje lub zakup praw do audycji europejskich przynajmniej 10 proc. swoich wydatków na programy za poprzedni rok.

Reklama
Reklama

Właściciele serwisów VoD chcieli wiedzieć, czy mogą liczyć na dofinansowanie z tym związane. – Dostęp do takich materiałów jest drogi. Nie mamy problemu z pokazywaniem treści polskich czy europejskich, ale nie chcemy dokładać do swojej działalności – mówił podczas spotkania przedstawiciel firmy Multimedia Polska.

– Bardzo dużo regulacji zostanie nałożonych na VoD, a jest to rynek całkowicie nowy i jako tworzący się powinien podlegać szczególnej ochronie – argumentował Arkadiusz Świerczewski, współzałożyciel internetowego serwisu VoD Iplex.pl.

Jak dodał, ograniczanie lokalnych nadawców zmniejszy ich konkurencyjność na międzynarodowym rynku. Sugeruje więc, by objąć nowymi przepisami wszystkie podmioty, które osiągają przychody z rynku polskiego, a nie tylko te tu zarejestrowane. Operatorzy wskazywali też, że duże grupy medialne mogą stosować takie taktyki blokujące rynek niezależnych dostawców – np. negocjować zakup programów jednocześnie na swoje anteny i do VoD.

KRRiT stworzy grupę roboczą, która będzie rozpatrywać te wszystkie kwestie.

Na spotkaniu w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji operatorzy usług wideo na żądanie obawiali się, że nowe obostrzenia w ich biznesie osłabią ich konkurencyjność i obciążą ich finansowo.

Unijna dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych, którą Polska powinna nanieść do swoich przepisów do 19 grudnia ubiegłego roku, wciąż jeszcze czeka na implementację. Jej przepisy zostaną jednak niebawem naniesione do ustawy o radiofonii i telewizji – projekt zmian został już raz rozpatrzony przez Radę Ministrów, która zaleciła w nim kilka poprawek i po ich wprowadzeniu zostanie ponownie przyjęty.

Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama