Biliony dolarów na rozrywkę

Na media i rozrywkę za cztery lata świat wyda prawie 2 biliony dolarów – przewidują eksperci

Publikacja: 14.06.2011 21:42

Biliony dolarów na rozrywkę

Foto: Bloomberg

1,9 biliona dolarów – tyle świat wyda na reklamę i rozrywkę w 2015 roku – przewiduje w raporcie z prognozami dla tych rynków PricewaterhouseCoopers. Między 2010 i 2015 rokiem łączne wydatki w tych dwóch sektorach każdego roku będą rosły średnio o 5,7 proc.  – 2010 rok przyniósł w światowej gospodarce ożywienie po głębokiej zapaści rok wcześniej. Ta poprawa odegrała ogromną rolę w odbudowie wydatków na reklamę i rozrywkę (rozumianą jako m.in. wydatki ludzi na media, dostęp do Internetu, płatnej telewizji, kina, na muzykę czy książki), które  w 2010 roku poprawiły się o 4,6 proc. –  piszą eksperci z PwC.

Duży udział w dalszym wzroście wydatków będą miały wpływy generowane przez media cyfrowe. Obecnie udział tych wpływów w całym rynku wynosi 26 proc., ale za cztery lata wzrośnie do prawie 34 proc.

2,75 mld dol.

to spodziewana przez PwC wartość polskiego rynku reklamy w tym roku

Najwięcej ludzie na całym świecie wydają na dostęp do Internetu – w tym roku będzie to 293,6 mld dol. – któremu jako medium numer jeden już ustępuje telewizja. Opłaty od użytkowników płatnej telewizji (kablówek, platform satelitarnych i IPTV) sięgną w tym roku globalnie 217,7 mld dol. Za cztery lata zdecydowanie najwięcej będziemy jednak wydawać już na dostęp do Internetu: 407,9 mld dol. (a na telewizję 285,2 mld dol.). – Dostęp do Internetu pozostanie jednym z kluczowych czynników napędzających wydatki konsumenckie oraz wydatki reklamowe w branży mediów i rozrywki w nadchodzących latach – uważają specjaliści z PwC. Będzie się tak działo również w Polsce. – Podobnie jak nasi zachodni koledzy coraz częściej traktujemy Internet jako centrum dostępowe do muzyki, programów telewizyjnych czy książek, kupujemy online i aktywnie uczestniczymy w życiu toczącym się na portalach społecznościowych. Ta zmiana napędza mobilny dostęp oraz rozwój nowych, szybkich technologii przesyłu danych – komentuje Tomasz Prucnal z PwC.

Polska na tle świata wypada dobrze: czeka ją szybszy niż globalny wzrost wydatków na media, rozrywkę i reklamę. W tym roku wpływy z rozrywki i mediów wyniosą u nas 9,5 mld dol., w przyszłym już 10,2 mld dol., a w 2012 roku 12,5 mld dol.

Tak jak i na naszym rynku globalnie stabilniejsza niż w ostatnich latach będzie w kolejnym czteroleciu sytuacja na podatnym na wahania w gospodarce rynku reklamy. Po załamaniu (spadek o 11 proc. w 2009 roku) ubiegły rok przyniósł już wzrost, a do 2015 co roku rynek ten ma rosnąć każdego roku średnio o 5,5 proc. i w 2015 roku sięgnąć 578 mld dol.

Kolejne lata utrwalą nowe trendy w niektórych rozrywkowych branżach. Ze skutkami zmian technologicznych będzie w najbliższych latach walczyć przede wszystkim rynek prasy drukowanej i muzyki. Jednak podczas gdy wydawcy gazet na niektórych rynkach będą mogli mówić nawet o sukcesach – w Indiach wpływy tego sektora będą rosły co roku w najbliższym czteroleciu średnio o 9,4 proc., a w rejonie Indonezji o 9,9 proc.  – rynek muzyki będzie słabł. Będzie jedynym segmentem, którego wartość w 2015 roku  (22 mld dol.) będzie niższa niż w 2010. – W 2014 roku przychody z muzyki cyfrowej na świecie po raz pierwszy prześcigną te ze sprzedaży fizycznych nośników – podaje PwC.

Za trzy lata będą 3 miliardy internatów

Przewidywany wzrost udziału wpływów z mediów cyfrowych w rynku rozrywki nie powinien dziwić. Połowa odbiorców mediów przepytana przez firmę McKinsey w 11 krajach (m.in. Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Wielka Brytania i USA) przyznała, że przynajmniej raz w w tygodniu ogląda wideo w sieci, a 10 proc. ogląda formaty w rodzaju Google TV czy Apple TV. Rośnie też odsetek tych, którzy czytają w sieci treści z magazynów i gazet. Internautów mamy już 1,9 mld, z czego 38 proc. mieszka w Azji. Za trzy lata ta liczba wzrośnie do 3 mld (Azjaci będą stanowić 51 proc.).

PwC

1,9 biliona dolarów – tyle świat wyda na reklamę i rozrywkę w 2015 roku – przewiduje w raporcie z prognozami dla tych rynków PricewaterhouseCoopers. Między 2010 i 2015 rokiem łączne wydatki w tych dwóch sektorach każdego roku będą rosły średnio o 5,7 proc.  – 2010 rok przyniósł w światowej gospodarce ożywienie po głębokiej zapaści rok wcześniej. Ta poprawa odegrała ogromną rolę w odbudowie wydatków na reklamę i rozrywkę (rozumianą jako m.in. wydatki ludzi na media, dostęp do Internetu, płatnej telewizji, kina, na muzykę czy książki), które  w 2010 roku poprawiły się o 4,6 proc. –  piszą eksperci z PwC.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie