Reklama
Rozwiń

Decydujący rok dla wideo w Internecie

Niedługo okaże się, kto przetrwa na rynku wideo w Internecie. Wiele może zależeć od tego czy Polsat, TVN oraz TVP są gotowe do strategicznego partnerstwa

Publikacja: 18.03.2012 18:21

Decydujący rok dla wideo w Internecie

Foto: ekonomia24


Po­czą­tek 2012 ro­ku to sprze­daż Ipli Cy­fro­we­mu Pol­sa­to­wi, de­cy­zja o wej­ściu na New­Con­nect spół­ki Iplex.pl oraz ban­kruc­two wła­ści­cie­la por­ta­lu TVScre­en. – Zde­cy­do­wa­nie bę­dzie to rok prze­ta­so­wań w tym seg­men­cie. We­dług mnie na ryn­ku zo­sta­ną trzy pod­mio­ty: TVN Play­er, Iplex i Ipla. Da­lej za ni­mi upla­su­je się TVP – mó­wi Ar­ka­diusz Świer­czew­ski, współ­za­ło­ży­ciel por­ta­lu Iplex.pl, któ­ry za­po­wie­dział, że w II kw. te­go ro­ku wy­bie­ra się na New­Con­nect, by zdo­być 7 – 14,8 mln zł na dal­szy roz­wój.

Na nu­mer je­den wśród spół­ek ofe­ru­ją­cych w sie­ci pli­ki wi­deo ma jed­nak szan­sę wy­ro­snąć ba­lan­su­ją­ca na ra­zie na gra­ni­cy ren­tow­no­ści Ipla, któ­rą wła­śnie za 150 mln zł (wli­cza­jąc w to spo­re za­dłu­że­nie) prze­jął Cy­fro­wy Pol­sat. We­dług Mar­ci­na Pe­ry, pre­ze­sa Ipli, na ryn­ku osta­tecz­nie po­zo­sta­nie tyl­ko dwóch pol­skich gra­czy.

– Trud­no po­wie­dzieć kto, bo to na ra­zie ry­nek start­-upów, Wy­gra­ją ci, któ­rzy naj­szyb­ciej się roz­wi­ną i za­in­we­stu­ją naj­wię­cej w bi­blio­te­ki fil­mo­we oraz sku­tecz­ną tech­no­lo­gię. Je­śli Ipla po­sze­rzy swo­je za­so­by o do­stęp do bi­blio­tek więk­szo­ści naj­więk­szych za­chod­nich stu­diów fil­mo­wych i udo­stęp­ni je w róż­nych ka­na­łach, jak smartTV, In­ter­net, urzą­dze­nia mo­bil­ne, ma du­żą szan­sę zde­kla­so­wać kon­ku­ren­cję i zo­sta­wić ją w ty­le na dłu­go – uwa­ża Piotr Ja­nik, ana­li­tyk KBC Se­cu­ri­ties.

Na ra­zie Ipla ścią­ga z ryn­ku wię­cej pie­nię­dzy. W 2011 r. jej przy­cho­dy wy­no­si­ły ok. 30 mln zł.

Reklama
Reklama

Przy­cho­dy Iplek­su to ok. 10 mln zł, a zysk net­to ok. 300 tys. zł. Głów­ny wła­ści­ciel, Xa­rus Hol­dings Ltd/War­saw Equ­ity Ma­na­ge­ment, nie wy­klu­cza, że je­śli znaj­dzie dla niej na­byw­cę, to za­miast de­biu­tu na NC mo­że por­tal sprze­dać.

– Za­rów­no po­zy­cja Iplek­su, jak i Ipli jest dziś na ryn­ku bar­dzo sil­na. Iplex z gieł­dy po­zy­ska środ­ki na roz­bu­do­wę swo­je­go ser­wi­su. Je­śli Ipla nie po­spie­szy się z roz­wo­jem, zy­ska na tym Iplex – mó­wi Piotr Ja­nik

Kon­ku­ren­cji jest na ryn­ku co­raz mniej. – Te biz­ne­sy sta­ją się bar­dzo ka­pi­ta­ło­chłon­ne, kosz­tu­ją za­miesz­cza­ne w nich tre­ści i pro­mo­cja. Że­by dzia­łać da­lej, po­trzeb­ny jest tzw. efekt śnie­go­wej ku­li – mó­wi Ar­ka­diusz Świer­czew­ski.

Nie­daw­no zban­kru­to­wa­ła spół­ka Di­gi­tal Part­ners, któ­ra by­ła wła­ści­cie­lem por­ta­lu TVScre­en.pl. Kon­ku­ren­cja uwa­ża, że za­bi­ło go sie­cio­we pi­rac­two i wpro­wa­dze­nie opłat za ca­łą ofer­tę w sie­ci. W obie­cu­ją­cy seg­ment po­sta­no­wił la­tem ubie­głe­go ro­ku wejść TVN z TVN Play­erem (rów­no­le­gle dzia­ła na­le­żą­cy do te­go sa­me­go wła­ści­cie­la por­tal Vod.Onet.pl).

Mniej­szy­mi gra­cza­mi są na­le­żą­cy do Mo­no­lith Films Ci­ne­man.pl oraz Ki­no­plex.ga­ze­ta.pl Ago­ry. – Nie wy­da­je mi się, by Ago­ra ze swo­imi bar­dziej ni­szo­wy­mi tre­ścia­mi mo­gła zbu­do­wać biz­nes na ma­so­wą ska­lę – za­uwa­ża jed­nak Ja­nik.

Naj­więk­si gra­cze są zgod­ni, że naj­bliż­sze la­ta przy­nio­są w Pol­sce szyb­ki wzrost przy­cho­dów ta­kich pro­jek­tów.

Reklama
Reklama

Za­nim w Eu­ro­pie na do­bre za­do­mo­wią się gra­cze ame­ry­kań­scy, jak Net­flix, naj­więk­si nadaw­cy te­le­wi­zyj­ni roz­wa­ża­ją stra­te­gicz­ny alians w sie­ci. – Roz­ma­wia­my o por­ta­lu, mo­że o wspól­nym in­ter­fej­sie dla użyt­kow­ni­ków – mó­wił  „Rz” Mar­kus Tel­len­bach, pre­zes TVN. – Ta­ki pro­jekt mo­że po­wstać za­wsze, je­śli tyl­ko wszy­scy bę­dą co do te­go zgod­ni. Ja je­stem jak naj­bar­dziej za. Py­ta­nie, czy po­zo­sta­li gra­cze po­dej­dą do te­go po­my­słu w ten sam spo­sób – sko­men­to­wał to „Rz” Do­mi­nik Li­bic­ki, pre­zes Cy­fro­we­go Pol­sa­tu.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama