Zdaniem ekspertów z Komisji Europejskiej, te obawy przekładają się na oszczędne korzystanie z możliwości, jakie daje sieć. - Zbyt wiele osób obawia się w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje nam sieć. Szkodzi to zarówno naszej cyfrowej gospodarce, jak i naszej aktywności online – komentuje Cecilia Malmström, komisarz Unii Europejskiej do spraw wewnętrznych.
Zjawisko widać na statystykach. 70 proc. internautów w Unii Europejskiej uważa, że potrafi robić zakupy i korzystać z usług bankowych przez Internet, ale w rzeczywistości decyduje się na to niższy odsetek: ok. 50 proc. - Dwa najważniejsze obszary obaw co do bezpieczeństwa online dotyczą nieuczciwego wykorzystywania danych osobowych (co wymienia 37 proc. badanych) i bezpieczeństwa płatności internetowych (35 proc. wskazań) – podaje KE.
12 proc. Internautów z UE doświadczyło ataku hakerskiego na swoją skrzynkę e-mailową lub w konto w serwisie społecznościowym, 7 proc. padło ofiarą internetowego oszustwa bankowego lub dotyczącego karty kredytowej.
Jednocześnie internauci uważają się lepiej poinformowanych na temat zagrożeń, jakie czyhają na nich w sieci (takie zdanie ma 44 proc. badanych, podczas, gdy rok wcześniej było to 38 proc.).Wciąż jednak większość uważa swój stan wiedzy za niewystarczający ( 52 proc. uważa, że nie wie na ten temat wystarczająco dużo, rok temu było to 59 proc.). - Nie zawsze jednak, jak się zdaje, wyciągają oni z tej wiedzy właściwe praktyczne wnioski. Dla przykładu – mniej niż połowa użytkowników zmieniła w ciągu ostatniego roku którekolwiek ze swoich haseł internetowych (48 proc., a więc nieco więcej niż w 2012 r., kiedy było to 45 proc.) – podaje KE.
Z badania Eurobarometru, że w ciągu ostatniego roku wzrosła liczba osób korzystających z Internetu za pomocą smartfona (dziś to 35 proc., rok temu było to 24 proc.) i tabletów (14 proc., w zeszłym roku – 6 proc).