Firmy wciąż uczą się korzystać z Internetu

Spółki potrzebują nowych argumentów, by korzystać z sieci.

Publikacja: 11.12.2013 02:56

Firmy wciąż uczą się korzystać z Internetu

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Klien­ci in­dy­wi­du­al­ni ak­tyw­niej niż przed­się­bior­cy ko­rzy­sta­ją z do­stę­pu do In­ter­ne­tu. Prze­ko­na­nie wła­ści­cie­li i me­ne­dże­rów pol­skich firm mo­że być klu­czo­we dla dal­szej po­pu­la­ry­za­cji In­ter­ne­tu. Ta­ki wnio­sek pły­nie z naj­now­sze­go ra­por­tu za­pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez ope­ra­to­ra te­le­wi­zji ka­blo­wej UPC Pol­ska.

Ra­port zo­stał opar­ty o wy­ni­ki an­kiet prze­pro­wa­dzo­nych na zle­ce­nie ka­blów­ki przez dwie fir­my do­rad­cze: ir­landz­ką Ama­rach Re­se­arch i De­lo­it­te.

Sieć ra­czej w do­mu

Ba­da­nia pro­wa­dzo­ne wśród osób ko­rzy­sta­ją­cych z In­ter­ne­tu i firm po­ka­za­ły m. in., że Po­la­cy czę­sto pra­cu­ją w do­mu ko­rzy­sta­jąc z sie­ci. Tak po­stę­pu­je 52 proc. ba­da­nych, czy­li wię­cej niż w Ir­lan­dii, Bel­gii, czy Ho­lan­dii. Naj­czę­ściej ko­rzy­sta­my z In­ter­ne­tu do­mo­we­go, aby ze­brać po­trzeb­ne da­ne (77 proc.), zro­bić za­ku­py (71 proc.), czy za­po­znać się z in­for­ma­cja­mi z dnia (70 proc.). 66 proc. ba­da­nych ja­ko głów­ny cel prze­by­wa­nia w In­ter­ne­cie wska­zu­je ko­rzy­sta­nie z ser­wi­sów spo­łecz­no­ścio­wych.

Więk­szość In­ter­nau­tów oce­nia swo­je umie­jęt­no­ści ko­rzy­sta­nia z na­rzę­dzi cy­fro­wych ja­ko śred­nie i ni­skie. Nie bez po­wo­du edu­ka­cja, w ja­ki spo­sób i do ja­kich ce­lów moż­na wy­ko­rzy­sty­wać kom­pu­ter i In­ter­net to na­dal du­że po­le do po­pi­su dla de­cy­den­tów. Do­sko­na­le ra­dzi­my so­bie z wy­ko­rzy­sta­niem sie­ci dla roz­ryw­ki. Ro­śnie zna­cze­nie tre­ści wi­deo. 62 proc. an­kie­to­wa­nych szu­ka tre­ści wi­deo w stre­amin­gu, a 37 proc. ścią­ga fil­my. Ser­wi­sy ta­kie jak YouTube w Pol­sce są bar­dziej po­pu­lar­ne niż w Ir­lan­dii, Bel­gii i Ho­lan­dii.

Na­to­miast z urzę­da­mi kon­tak­tu­je się przez sieć tyl­ko 57 proc. ba­da­nych, przy czym spo­śród wszyst­kich kon­su­men­tów, któ­rzy de­kla­ru­ją, że nie ko­rzy­sta­ją z na­rzę­dzi e­-ad­mi­ni­stra­cji, 79 proc. ich nie po­trze­bu­je.

Do­dat­ko­we do­cho­dy

O ile „Ko­wal­skie­go" w wie­ku do 50-60 ro­ku ży­cia nie trze­ba py­tać, czy po­trzeb­ny mu jest In­ter­net, z fir­ma­mi by­wa róż­nie. – Pol­skie spół­ki nie są li­de­ra­mi, je­śli cho­dzi o włą­cze­nie się w go­spo­dar­kę cy­fro­wą – mó­wił Da­riusz Na­chy­ła, part­ner w De­lo­it­te. Więk­szość firm nie wy­ko­rzy­stu­je sie­ci do e­-com­mer­ce, czy wspar­cia ob­słu­gi klien­ta. Po­ja­wia­ją się też oba­wy (u 20 proc. firm), że In­ter­net to za­gro­że­nie dla przy­cho­dów.

Z dru­giej stro­ny 74 proc. firm spo­dzie­wa się do­dat­ko­wych do­cho­dów dzię­ki od­po­wied­nim stra­te­giom on­li­ne i no­wym tech­no­lo­giom. Przed­się­bior­cy uwa­ża­ją, że cy­fry­za­cja to klu­czo­wy czyn­nik roz­wo­ju go­spo­dar­cze­go Pol­ski. Ale już mniej niż po­ło­wa, że to klucz do suk­ce­su ich fir­my.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

Konieczne Inwestycje

Ra­port UPC Pol­ska uka­zał się w chwi­li, gdy wa­żą się lo­sy in­we­sty­cji w no­wo­cze­sne sie­ci do­stę­pu do In­ter­ne­tu (tzw. NGA). In­we­sty­cje w te­go ty­pu in­fra­struk­tu­rę na­ka­zu­je kra­jom Unii Eu­ro­pej­skiej tzw. Eu­ro­pej­ska Agen­da Cy­fro­wa, prze­wi­du­ją­ca, że do 2020 r. wszy­scy Eu­ro­pej­czy­cy po­win­ni ko­rzy­stac z łą­czy in­ter­ne­to­wych o pręd­ko­ści mi­ni­mum 30 Mb/s. W Pol­sce pro­ble­ma­ty­kę po­ru­sza tzw. Na­ro­do­wy Plan Sze­ro­ko­pa­smo­wy. Je­go ostat­nia wer­sja prze­wi­dy­wa­ła, że w bu­do­wę sie­ci za­an­ga­żu­ją się Otwar­te Fun­du­sze Eme­ry­tal­ne. Jak na ra­zie plan upadł. Mi­chał Bo­ni, b. mi­ni­ster ad­mi­ni­stra­cji i cy­fry­za­cji wy­ra­ził wczo­raj prze­ko­na­nie, że za kil­ka mie­się­cy po­mysł ten wró­ci.

Klien­ci in­dy­wi­du­al­ni ak­tyw­niej niż przed­się­bior­cy ko­rzy­sta­ją z do­stę­pu do In­ter­ne­tu. Prze­ko­na­nie wła­ści­cie­li i me­ne­dże­rów pol­skich firm mo­że być klu­czo­we dla dal­szej po­pu­la­ry­za­cji In­ter­ne­tu. Ta­ki wnio­sek pły­nie z naj­now­sze­go ra­por­tu za­pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez ope­ra­to­ra te­le­wi­zji ka­blo­wej UPC Pol­ska.

Pozostało 89% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie