Firmy wciąż uczą się korzystać z Internetu

Spółki potrzebują nowych argumentów, by korzystać z sieci.

Publikacja: 11.12.2013 02:56

Firmy wciąż uczą się korzystać z Internetu

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Klien­ci in­dy­wi­du­al­ni ak­tyw­niej niż przed­się­bior­cy ko­rzy­sta­ją z do­stę­pu do In­ter­ne­tu. Prze­ko­na­nie wła­ści­cie­li i me­ne­dże­rów pol­skich firm mo­że być klu­czo­we dla dal­szej po­pu­la­ry­za­cji In­ter­ne­tu. Ta­ki wnio­sek pły­nie z naj­now­sze­go ra­por­tu za­pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez ope­ra­to­ra te­le­wi­zji ka­blo­wej UPC Pol­ska.

Ra­port zo­stał opar­ty o wy­ni­ki an­kiet prze­pro­wa­dzo­nych na zle­ce­nie ka­blów­ki przez dwie fir­my do­rad­cze: ir­landz­ką Ama­rach Re­se­arch i De­lo­it­te.

Sieć ra­czej w do­mu

Ba­da­nia pro­wa­dzo­ne wśród osób ko­rzy­sta­ją­cych z In­ter­ne­tu i firm po­ka­za­ły m. in., że Po­la­cy czę­sto pra­cu­ją w do­mu ko­rzy­sta­jąc z sie­ci. Tak po­stę­pu­je 52 proc. ba­da­nych, czy­li wię­cej niż w Ir­lan­dii, Bel­gii, czy Ho­lan­dii. Naj­czę­ściej ko­rzy­sta­my z In­ter­ne­tu do­mo­we­go, aby ze­brać po­trzeb­ne da­ne (77 proc.), zro­bić za­ku­py (71 proc.), czy za­po­znać się z in­for­ma­cja­mi z dnia (70 proc.). 66 proc. ba­da­nych ja­ko głów­ny cel prze­by­wa­nia w In­ter­ne­cie wska­zu­je ko­rzy­sta­nie z ser­wi­sów spo­łecz­no­ścio­wych.

Więk­szość In­ter­nau­tów oce­nia swo­je umie­jęt­no­ści ko­rzy­sta­nia z na­rzę­dzi cy­fro­wych ja­ko śred­nie i ni­skie. Nie bez po­wo­du edu­ka­cja, w ja­ki spo­sób i do ja­kich ce­lów moż­na wy­ko­rzy­sty­wać kom­pu­ter i In­ter­net to na­dal du­że po­le do po­pi­su dla de­cy­den­tów. Do­sko­na­le ra­dzi­my so­bie z wy­ko­rzy­sta­niem sie­ci dla roz­ryw­ki. Ro­śnie zna­cze­nie tre­ści wi­deo. 62 proc. an­kie­to­wa­nych szu­ka tre­ści wi­deo w stre­amin­gu, a 37 proc. ścią­ga fil­my. Ser­wi­sy ta­kie jak YouTube w Pol­sce są bar­dziej po­pu­lar­ne niż w Ir­lan­dii, Bel­gii i Ho­lan­dii.

Na­to­miast z urzę­da­mi kon­tak­tu­je się przez sieć tyl­ko 57 proc. ba­da­nych, przy czym spo­śród wszyst­kich kon­su­men­tów, któ­rzy de­kla­ru­ją, że nie ko­rzy­sta­ją z na­rzę­dzi e­-ad­mi­ni­stra­cji, 79 proc. ich nie po­trze­bu­je.

Reklama
Reklama

Do­dat­ko­we do­cho­dy

O ile „Ko­wal­skie­go" w wie­ku do 50-60 ro­ku ży­cia nie trze­ba py­tać, czy po­trzeb­ny mu jest In­ter­net, z fir­ma­mi by­wa róż­nie. – Pol­skie spół­ki nie są li­de­ra­mi, je­śli cho­dzi o włą­cze­nie się w go­spo­dar­kę cy­fro­wą – mó­wił Da­riusz Na­chy­ła, part­ner w De­lo­it­te. Więk­szość firm nie wy­ko­rzy­stu­je sie­ci do e­-com­mer­ce, czy wspar­cia ob­słu­gi klien­ta. Po­ja­wia­ją się też oba­wy (u 20 proc. firm), że In­ter­net to za­gro­że­nie dla przy­cho­dów.

Z dru­giej stro­ny 74 proc. firm spo­dzie­wa się do­dat­ko­wych do­cho­dów dzię­ki od­po­wied­nim stra­te­giom on­li­ne i no­wym tech­no­lo­giom. Przed­się­bior­cy uwa­ża­ją, że cy­fry­za­cja to klu­czo­wy czyn­nik roz­wo­ju go­spo­dar­cze­go Pol­ski. Ale już mniej niż po­ło­wa, że to klucz do suk­ce­su ich fir­my.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

Konieczne Inwestycje

Ra­port UPC Pol­ska uka­zał się w chwi­li, gdy wa­żą się lo­sy in­we­sty­cji w no­wo­cze­sne sie­ci do­stę­pu do In­ter­ne­tu (tzw. NGA). In­we­sty­cje w te­go ty­pu in­fra­struk­tu­rę na­ka­zu­je kra­jom Unii Eu­ro­pej­skiej tzw. Eu­ro­pej­ska Agen­da Cy­fro­wa, prze­wi­du­ją­ca, że do 2020 r. wszy­scy Eu­ro­pej­czy­cy po­win­ni ko­rzy­stac z łą­czy in­ter­ne­to­wych o pręd­ko­ści mi­ni­mum 30 Mb/s. W Pol­sce pro­ble­ma­ty­kę po­ru­sza tzw. Na­ro­do­wy Plan Sze­ro­ko­pa­smo­wy. Je­go ostat­nia wer­sja prze­wi­dy­wa­ła, że w bu­do­wę sie­ci za­an­ga­żu­ją się Otwar­te Fun­du­sze Eme­ry­tal­ne. Jak na ra­zie plan upadł. Mi­chał Bo­ni, b. mi­ni­ster ad­mi­ni­stra­cji i cy­fry­za­cji wy­ra­ził wczo­raj prze­ko­na­nie, że za kil­ka mie­się­cy po­mysł ten wró­ci.

Klien­ci in­dy­wi­du­al­ni ak­tyw­niej niż przed­się­bior­cy ko­rzy­sta­ją z do­stę­pu do In­ter­ne­tu. Prze­ko­na­nie wła­ści­cie­li i me­ne­dże­rów pol­skich firm mo­że być klu­czo­we dla dal­szej po­pu­la­ry­za­cji In­ter­ne­tu. Ta­ki wnio­sek pły­nie z naj­now­sze­go ra­por­tu za­pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez ope­ra­to­ra te­le­wi­zji ka­blo­wej UPC Pol­ska.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama