Polska - w 2014 roku kupimy więcej smartfonów

Polacy wciąż wolą korzystać z laptopów niż z mniejszych urządzeń mobilnych, ale przyszły rok ma być już rokiem dominacji smartfonów - przewiduje najnowszy raport Ericssona

Publikacja: 11.12.2013 12:49

Polska - w 2014 roku kupimy więcej smartfonów

Foto: Bloomberg

Boom na aplikacje mobilne i coraz szersze wykorzystanie smartfonów to globalne trendy technologiczne w nadchodzącym roku według badania ConsumerLab przeprowadzonego przez firmę Ericsson. Polacy wolą jednak używać laptopów. Jako jedyni spośród 37 nacji przebadanych przez Ericssona zadeklarowaliśmy, że wszystkie aktywności związane z komputerami najczęściej wykonujemy korzystając właśnie z tych urządzeń. Co więcej, mają one u nas wciąż wysokie notowania: chęć ich zakupu deklaruje niemal jedna trzecia polskich respondentów.

- Trendy w Polsce są zgodne ze światowymi. Jednak widać wyraźnie, że dominuje tu korzystanie z sieci za pośrednictwem laptopów, stąd też aplikacje, z jakich korzystamy i okoliczności ich użycia nie zawsze są identyczne jak w innych krajach - powiedział Oliver Kanzi - prezes firmy Ericsson w Polsce.

Internetowy gadżet

Wyniki globalne pokazują wyraźnie, że w wielu regionach smartfony stały się głównym urządzeniem służącym do przeglądania Internetu. Tak jest w krajach rozwijających się, jak Indie czy Indonezja, a z kolei w wielu państwach rozwiniętych, jak USA czy Wielka Brytania, smartfony są wykorzystywane jako główne terminale do czatowania i grania.

W Polsce w mijającym roku blisko jedna trzecia wszystkich posiadaczy telefonów komórkowych miała smartfony (nie mówimy o nowych urządzeniach, ale o wszystkich kupionych w ostatnich latach). W 2014 roku ta sytuacja ma się diametralnie zmienić, bo  zdaniem ekspertów Ericssona 18 proc. Polaków chce kupić swojego pierwszego smartfona, dzięki czemu odsetek wszystkich posiadaczy tych urządzeń w naszym kraju wzrośnie do 51 proc. Dzieje się tak w dużej mierze dzięki temu, że na rynku dostępne są urządzenia w coraz niższych cenach.

- Ceny smartfonów rzeczywiście spadają - mówi Marek Kujda, analityk firmy IDC. - W pierwszym kwartale 2013 roku smartfony w cenie do 600 zł brutto stanowiły jedną trzecią wszystkich smartfonów, a rok wcześniej ich udział sięgał zaledwie około 15 proc.

Mobilna przyszłość

- W poprzednich latach na pierwsze miejsce wśród trendów konsumenckich wybiło się masowe korzystanie ze smartfonów i tabletów. Teraz nadchodzi era aplikacji mobilnych, które - wedle naszych przewidywań - zawojują rynek w 2014 roku - twierdzi Michael Björn, szef działu badań w Ericsson Consumer Lab.

Boom na aplikacje to naturalna konsekwencja rosnącej liczby urządzeń mobilnych, zwłaszcza smartfonów. Dla 51 proc. badanych telefon komórkowy jest najważniejszym urządzeniem służącym do codziennej aktywności.

- Wzrost znaczenia aplikacji mobilnych już jest widoczny przede wszystkim w miastach, w których obecnie żyje ponad 50 proc. ludności świata - uważa Ulf Ewaldsson, wiceprezes i dyrektor techniczny w Ericssonie. - Aż 45 proc. mieszkańców stref zurbanizowanych ma smartfony, które wykorzystuje m.in. do nawigacji w ruchu ulicznym czy wyszukiwania usług zdrowotnych.

Z jakich aplikacji używają Polacy? Badanie pokazało, że dwie trzecie z nas regularnie korzysta z komunikatorów, a 40 proc. z rozmów wideo. Przeszkodą w tych aktywnościach jest jakość Internetu mobilnego.

- Polacy oceniają działanie Internetu mobilnego wewnątrz i na zewnątrz budynków gorzej niż konsumenci z innych krajów europejskich - twierdzi Oliver Kanzi. - Możliwości, jakie daje infrastruktura, przekładają się następnie na nawyki w korzystaniu z urządzeń.

Z badań wynika, że jakość połączeń w naszym regionie należy do najniższych wśród wszystkich badanych krajów - tylko 5 proc. połączeń ma na tyle wysoką jakość, by umożliwić wygodny streaming plików wideo. Dla porównania: w Afryce jest to 7 proc., a w Ameryce Północnej 31 proc. Niemal połowa Polaków uważa, że na ulicy Internet działa dobrze lub bardzo dobrze.

Boom na aplikacje mobilne i coraz szersze wykorzystanie smartfonów to globalne trendy technologiczne w nadchodzącym roku według badania ConsumerLab przeprowadzonego przez firmę Ericsson. Polacy wolą jednak używać laptopów. Jako jedyni spośród 37 nacji przebadanych przez Ericssona zadeklarowaliśmy, że wszystkie aktywności związane z komputerami najczęściej wykonujemy korzystając właśnie z tych urządzeń. Co więcej, mają one u nas wciąż wysokie notowania: chęć ich zakupu deklaruje niemal jedna trzecia polskich respondentów.

Pozostało 87% artykułu
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane